Ritsen in leren laarzen laten zetten??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HelgaV

Ritsen in leren laarzen laten zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 19:22

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van leren laarzen; de petrie elite.
Bij koud / normaal weer krijg ik de laarzen redelijk goed uit maar met dit warme weer kan ik ze bijna niet uit krijgen...
Ik ben echt 10 tot 15 minuten bezig om ze uit te krijgen met de butler. Daarbij krijg ik ook nog ontzettende kramp in mijn kuiten. Vanmorgen was het ook weer zo'n drama en mijn kuiten doen nu nog vreselijk veel pijn |(

Nu zit ik erover te denken om er ritsen in te laten zetten. Maar is dat een goed idee? Ervaringen?
En waar zou ik het beste de ritsen kunnen plaatsen? Zelf heb ik gehoord dat ik ze dan het beste schuin voor aan de binnenzijde zou kunnen plaatsen.

Help!!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:00

HelgaV

Re: Ritsen in leren laarzen laten zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 21:38

Okej, maar daar kan ik nog niet vinden wat nou de beste plek is voor een rits..

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:21

Vaak word het aan de achterkant van de laars gedaan, dat was volgens mij ook de beste plek voor de rits? :)
als je de zoek functie gebruikt, krijg je echt heelveel topics, daar staat dit ook allemaal in :j gewoon wat steekwoorden intypen :j

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:55

Ik heb ritsen aan de binnenvoorzijde van mijn laars. Dit om de stevigheid van de balein te behouden. Ik ben er erg tevreden over. Als ik op mijn paard zit kan je niet zien dat ik ritsen in mijn laarzen heb.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 10:00

chrisje_83 schreef:
Ik heb ritsen aan de binnenvoorzijde van mijn laars. Dit om de stevigheid van de balein te behouden. Ik ben er erg tevreden over. Als ik op mijn paard zit kan je niet zien dat ik ritsen in mijn laarzen heb.

Beschadigd dit je zadel niet? Of zit het zo ingepast dat het net niet met het zadel in aanraking komt.

TS Heb je net nieuwe laarzen of hele dure?
Ik had ook altijd last van kramp met het uittrekken van m'n laarzen.
Daarom heb ik maar direct gekozen voor een nieuwe laars met een rits. Heb een aantal gepast bij divoza en uiteindelijk ben ik bij de Petrie Glasgow uitgekomen.
Heb ze nu 1 jaar en ze zien er nog als nieuw uit.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-09 11:30

annastasia schreef:
chrisje_83 schreef:

Beschadigd dit je zadel niet? Of zit het zo ingepast dat het net niet met het zadel in aanraking komt.

TS Heb je net nieuwe laarzen of hele dure?
Ik had ook altijd last van kramp met het uittrekken van m'n laarzen.
Daarom heb ik maar direct gekozen voor een nieuwe laars met een rits. Heb een aantal gepast bij divoza en uiteindelijk ben ik bij de Petrie Glasgow uitgekomen.
Heb ze nu 1 jaar en ze zien er nog als nieuw uit.

Ze zijn vrij nieuw ja. Ik heb ze gelukkig 2e hands kunnen kopen maar de vorige eigenaresse heeft er 1 keer mee op het paard gezeten. Ze waren nog niet eens ingezakt! Het is de petrie elite. Dus nieuw hartstikke duur!!
Ik wil mijn laarzen niet gaan verknoeien met een rits, maar dit is ook geen doen.
Schuin voor aan de binnenzijde leek mij ook de beste plek maar ik vraag me inderdaad ook af of dit het zadel niet beschadigd??

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 11:34

Ik had slechte ervaringen met laarzen met rits (rits om de haverklap stuk omdat er vuil tussen komt), heb nu in mijn petrie perfect (jah de goedkope versie, dus mocht het misgaan dan is het iets minder erg dan bij de jouwe ;) ) een stuk elastiek laten zetten, ongeveer 1,5 centimeter aan de binnenachterkant. Je ziet het ook niet als ik op het paard zit. Met je dure laarzen zal ik ze in ieder geval maar wel naar een goede schoenmaker brengen!

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:33

Ritsen binnenvoor hebben bij mij nog nooit beschadigingen gegeven aan een zadel. Als dat zo zou zijn dan zou je zelf namelijk ook last hebben dat de rits in je been drukt als de laars tegen het zadel aanligt. Dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.

Overigens is een rits in je rijlaarzen een extra onderhoudspuntje: schoonmaken dient minstens zo secuur te gebeuren als de rest van de laars anders krijg je er alleen maar last mee. Sterker, ook al poets je de laarzen niet elke keer, toch wel de rits vuilvrij houden (uitblazen etc. NIET invetten want dat trekt vuil juist aan).

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:38

Ik heb er ook ritsens in laten zetten. Je moet alleen goed aan geven wat je wilt.

Normaal gesproken snijden ze een stukje uit je laars en plaatsen dan de rits er in. Als je aan geeft dat je dat niet wilt doen ze dat ook niet. Bij mij hebben ze hem er gewoon tussen gezet. Je laars word nu een halve kuit maat groter :D

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:56

Ik heb zelf ritsen in mijn laarzen laten zetten. Ik heb ze aan de achterkant bij de buitenzijde laten zetten. En ook niet tot de onderkant toe (ivm sterkte van de laarzen).

Ik zou zelf de rits niet aan de binnenkant zetten stel dat je zadel er krassen van krijgt :S .

SuzannedG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 17:59

Ik heb hetzelfde laten doen als hierboven, achterkant en buitenzijde.. Ze lopen niet tot onder. Maar daardoor heb je een stevige schoen en niet zo snel vuil in de rits. Bovendien beschadigt de rits nu mijn zadel niet omdat het aan de buitenzijde zit. Ben er erg blij mee, wil nooit meer laarzen zonder rits! :D

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 18:03

Je kunt ze ook naar Petrie opsturen, dat is wel wat duurder, maar dan weet je zeker dat het goed gebeurt.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 13:54

Ik heb zojuist mijn laarzen bij de schoenmaker weg, die er een rits in heeft gezet, gezien ik er niet meer uit kwam en we de laars in hebben moeten knippen. Gezien er een hoge dressuurboog op zit is die wel iets van achteren er afgehaald, anders kwam de rits niet goed uit, maar verder ziet het er prima uit. Zal ze zodadelijk even passen.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 21:02

annastasia schreef:
chrisje_83 schreef:

Nee hoor dit geeft geen beschadiging aan het zadel. Je raakt met de rits het zadel volgens mij ook niet.

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:50

Als het probleem alleen maar zit in het uitkrijgen van de laarzen (ze zitten tijdens het rijden dus niet te strak), dan zou ik m'n laarzen aandoen met
- óf plastic zakjes om m'n voet/been
- óf van die speciale concours-sokken (pantykousjes over je sokken en rijbroek heen helpt ook al).
Ik merk zelf weinig verschil qua zweten of ik nu mét of zonder plastic zakjes heb gereden.

ManonWL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 12:53

Mijn laarzen kreeg ik ook heel moeilijk aan en uit.
Ik heb er een rits in laten zetten aan de acheterkand.
Heb het laten doen bij Trendy Horseworld in Poeldijk.
Ze zijn binnen 2 dagen klaar en is netjes gedaan!

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 10:21

Ik heb gisteravond maar weer eens de moed opgebracht om ze aan te trekken. Wel heb ik eerst plastic zakken aan mijn voeten gedaan. Na het rijden gleden mijn benen zo uit de laarzen!!! Dat is voor mij dus de oplossing :D

CoopersB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:27

Ik heb in mijn beide laarzen een rits laten zetten! ik kan alleenmaar zeggen! haleluja.....

Ze zijn absoluut niet te wijd geworden en het is echt heel netjes gedaan, ik was 40 euro kwijt!!!

DraakjeII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:01

HelgaV schreef:
Ik heb gisteravond maar weer eens de moed opgebracht om ze aan te trekken. Wel heb ik eerst plastic zakken aan mijn voeten gedaan. Na het rijden gleden mijn benen zo uit de laarzen!!! Dat is voor mij dus de oplossing :D

Kijk dat is stukken goedkoper :+