Pony door je baan onder de proef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gracezellaa

Pony door je baan onder de proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 12:35

Ik had vandaag wedstrijd. Toen was er iemand niet helemaal de controle over haar pony had (zachtjes uitgedrukt).
Maar dat meisje kwam dus door mijn baan racen, en daardoor was mijn pony van streek.
Ze was in mijn baan net over 2 onderdelen en mijn pony was dus aardig gestresst, en daardoor heb ik dus
een 5 en een 4 gekregen. Hier heb ik het later nog met iemand over gehad, en die vond dat je over die onderdelen
gewoon een 6 moet geven.

Wat vinden jullie hiervan? En wat zou een jury in zo'n geval moeten doen?

Marielle_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:40

Lastig,maar ik denk dat juryleden nou eenmaal beoordelen wat ze zien.
En dat ze moeilijk hogere cijfers kunnen geven voor hoe het misschien was geweest als die pony nooit door jou baan was gekomen.

Storm

Re: Pony door je baan onder de proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:44

Heeft het je je wp gekost?
Wat waren de punten om de mislukte onderdelen heen?
Hoe loste jij de stress van je pony op?
Allemaal factoren die meespelen. In principe moet je de stress bij je pony weg kunnen laten vloeien en de pony moet vertrouwen in jou hebben.
Een jury kan er wel rekening mee houden, maar als jij de gestresste pony alleen maar in de mond hangt en boos wordt, ofwel alles verkeerd oplost, tja, dan krijg je in mijn ring ook geen hogere cijfers.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 12:47

Ik heb mijn pony zeker niet in de mond gezeten. maar mijn pony is van zichzelf al snel gestresst, ik kwam gewoon netjes mijn proef in, eerste onderdelen allemaal 7's, totdat zij dus langs kwam vliegen. T heeft me wel mijn winstpunten gekost in beide proeven, omdat dus moeilijk rustig te krijgen is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:54

In beide proeven?
Dus je pony werd gestresst en je kon het niet af laten vloeien? Dan hangt het niet alleen af van de 4 en de 5 af die je gekregen hebt voor die onderdelen, maar van meer onderdelen.

Het is heel jammer dat zoiets gebeurd, maar dit kan nu eenmaal op een wedstrijd. Je zou thuis schriktraining kunnen gaan doen om de volgende keer je pony sneller rustig te krijgen, blijkbaar heeft ze nu (nog) niet genoeg vertrouwen, maar dat kan je wel gaan trainen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:55

Bij dressuur moet je paard/pony onder alle omstandigheden onder controle zijn in de proef, het komt 's zomers wel meer voor, net als honden of kindjes ineens in je baan, vliegende hekjes en bloemstukken of neervallende reclameborden. Heb ook wel eens een proef moeten rijden terwijl in de ring naast me een ambulance met sirene en zwaailichten stond want de ruiter naast me was door een epileptische aanval er achterover afgevallen. Aan jou om dan te doen alsof je gek bent en je pony terug het vertrouwen te geven om geconcentreerd verder te gaan.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 12:57

ik vind eigenlijk dat je dan opnieuw moet kunnen beginnen, want iemand anders verstoord jou proef, terwijl jij je best doet op je punten..

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:04

Het heeft toch geen zin om opnieuw te beginnen als je niet in staat bent de opgebouwde spanning af te laten vloeien? Je moet je paard gewoon goed voor elkaar hebben. Bovendien heeft iedereen wel eens een dergelijk punt meegemaakt.

Als jij doordat je paard schrikt, netjes meeblijft zitten en het keurig oplost, krijg je er misschien nog wel een 6 voor.

Maar kom, moet je het allemaal van die proef hebben?? Neetoch. Lijkt me niet. En eigenlijk zou je een 4 of een 5 moeten kunnen verdragen in je proef zonder gelijk op 177 uit te komen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 22:06

Stel nu dat je inderdaad gedurende langere tijd een losse pony in je proef hebt. Kun je dan je paard even laten halthouden om daarna weer verder te rijden? Wat vinden jury's daar van?

Even halthouden totdat het probleem de ring uit is of doorrijden alsof er niets aan de hand is met als risico dat je bijvoorbeeld ook gevraagde onderdelen niet goed kunt laten zien omdat de desbetreffende pony midden op je figuur loopt?

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 09:28

Oke, ik begrijp wat jullie bedoelen, ik zal er zeker aan werken!

Dan nog idd de vraag van Apple. Wat kun je het beste doen als er een pony door je baan komt vliegen? Gewoon doorrijden of halthouden oid?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 23:31

Als ze echt in de weg staan kunnen ze je moeilijk een laag punt geven omdat je volte niet rond is toch :+

Maar als die pony er even tussendoor vliegt is de kans dat ze precies in de weg lopen wel erg klein en zal het meer de verstoring zijn die problemen geeft denk ik.

Ik heb weleens een heel viertal op hol door de baan gehad jaren terug. Heb maar even haltgehouden voor ik in middendraf de diagonaal opging, want dat ging niet lukken. Daarna helemaal in een deuk weer verder gereden :+

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:05

Nog erger; een jack russel in de bak tijdens je proef die in de achterbenen van je paard probeert te bijten! ;)

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 10:19

Mijn paard is een keer losgeraakt op wedstrijd door een vriend die graag wil helpen, maar nog niet zo veel snapt van paarden. Paard door de M ringen heen. De ruiters waren nogal boos, maar mochten het verstoorde onderdeel opnieuw beginnen.

~_Ellen_~

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 11:06

Ik vind dat de jury er best rekening mee had kunnen houden want jij kan er niets aan doen dat er ineens een pony door jou baan vliegt!!
Dus ze hadden je bijvoorbeeld best opnieuw kunnen laten beginnen..

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 23:11

Ik zou het netjes vinden als je de proef mag hervatten op het punt waar je was toen hij verstoord werd. Dan kan je eerlijk beoordeeld worden op die onderdelen.

Voordat je op wedstrijd gaat lijkt mij alleen wel dat je moet weten hoe je je paard de spanning zo snel mogelijk kan laten afvloeien, of in elk geval voor je kan laten werken. Als je daar niet toe in staat bent, en dus ook bij een herkansing zonder verstoring de fout in gaat, ben je gewoon nog niet toe aan dat nivo. Bij de B heb je zowiezo meer tijd tussen de onderdelen, en dus meer tijd om de spanning af te laten vloeien dan in zegmaar het M.

romeeboeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 22:05

ik zal naar de jury gaan en vragen of je het overnieuw mag doen en als jury zal ik zeggen dat het meisje als eerst haar exkuuses moet aanbieden en dat je het pacoer overnieuw mag doen :D

L_esley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:37

dat is minder!

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:04

Ik heb ook een x zo iets gehad. Tot kwam er een paard langs gestromt ja, daar schrok mijne van. Ik vind als de jury het gezien heeft. En dat is hier duidelijk wel. En je hebt het goedopgelost, dat ze dat wel een 6 mogen geven met "goed opgelost".

Maarja echt veel kan je er niet aan veranderen. Dat is jurysport, iedere jury gaat er anders mee om.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:07

Mijn zusje heeft zoiets ook eens gehad en is gewoon doorgereden, gelukkig was de pony niet erg onder de indruk en had ze maar een onderdeel waarbij ze wss een punt hoger had gescoord.

Het beste is denk ik om meteen te stoppen met je proef, even naar de jury te gaan en in overleg dan weer beginnen bij het onderdeel waar je bent gestopt. Zo heb je even tijd om je pony weer bij de les te krijgen en heb je dus minder lage punten.
Maar als je een vrij braaf paard hebt kun je natuurlijk ook gewoon doorrijden en dat ene puntje op de koop toe nemen.

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 23:08

Zonde ! Het is niet jouw schuld dat je pony snel gestess word.. als iemand zijn paard niet in bedwang kan houden, met gevolg dat jij daar last van hebt ( dat jouw pony dus gestresst werd ) vind ik dat ze daar niet op moeten letten.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:19

Als de proef zodanig verstoord wordt, dient de jury een afweging te maken. Doorrijden indien mogelijk, stilleggen indien noodzakelijk. De jury zou mijns inziens dan de proef stil moeten leggen tot datgene wat de boel verstoord opgelost is. Net zoals een omgevallen hekje in de ring, of een loslopende hond in de ring. En zéker als je ziet dat het effect heeft op het rijden van de onderdelen, bijvoorbeeld dor stress of schrikreactie bij het paard. Ik had de proef dus stilgelegd zodat de combinatie zich kan herpakken. En dan weer beginnen bij het onderdeel waar de proef verstoord werd.

Mechelfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:24

als je doorrijdt verknoei je een oefening, waardoor je een lager cijfer krijgt. De jury moet de oefening beoordelen die je op dat moment laat zien, niet hoe het geweest had kunnen zijn, het lagere cijfer is dus terecht.
Als je even halthoud, kan je de gevraagde oefening wel goed laten zien, waardoor dit onderdeel een hoger cijfer kan opleveren. het halthouden is natuurlijk niet gevraagd, zal dan misschien een -1 opleveren?
gelukkig reageert mijn paard nog niet als er een bom naast valt, maar anders zou ik even gestopt zijn, paard weer bij de les, dan verder rijden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:25

Als jou wp afhangt van die ene 4 en 5 , dan was de rest van de proef ook niet denderend.

180 punten rijden wil zeggen gemiddeld een 6 . Zo denderend is dat niet ;)

Dus gewoon zorgen dat je de pony beter onder controle krijgt.
Als de proef verstoord word door een dergelijk geval, gewoon het onderdeel waar je mee bezig was, opnieuw starten, geen jury die daar moeilijk over zal doen.
Dat je pony daarna gestresst is en blijft is een teken dat ie niet volledig dressuurmatig in de hand staat ;)

Tuurlijk kan een paard een keer schrikken, maar aan de ruiter de kunst om dan gewoon door te rijden.

Mooi voorbeeld is een cross die ik reed, de dressuurringen lagen pal naast de crossroute, en jawel ze waren zelfs zo slim om een hindernis op dat stuk te planten.

Elke keer dat er werd gefloten , ging heel het terrein op hol. Want die paarden kennen die fluitjes en worden daar heet van.

Ik kon er wel om lachen, de juryleden denk ik minder want die hadden zowat elke proef een heet , bokkend paard of een ander paard door de ring :')

Ze hebben de jaren erna ook niet meer zo'n domme indeling van het terrein gemaakt :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 18:49

Ik ben het niet helemaal eens met de opmerkingen over dat je je paard kennelijk niet voldoende onder controle hebt als die gestresst raakt van zo'n voorval.... Paarden zijn vluchtdieren en kuddedieren. Als er een totaal oncontroleerbaar paard vlak langs jou heen rent, dan is het niet vreemd dat jouw paard daar op reageert, bijvoorbeeld door stress. Zelf gaan halthouden en daarna weer doorrijden is niet gewenst, aangezien je dan iets laat zien wat niet gevraagd wordt en dat niet met -1 maar zelfs met verzet bestraft wordt (dus een zeer laag cijfer). Het is namelijk geen vergissing, maar een bewust stilstaan daar waar het niet gevraagd wordt. Het wordt derhalve niet met -2 (sowieso niet met -1) bestraft, maar het wordt gezien als ongevraagd.

Daarom ben ik van mening dat de jury beter moet inspelen op deze situaties door de proef stil te leggen. Zo staat het ook in de reglementen trouwens! Proef stilleggen en hervatten als de verstoring is verholpen. En de opmerking over dat je gewoon nog niet goed genoeg rijdt om winst te halen, is echt flauw (dat is mijn mening). Daar gaat het topic namelijk niet over.

Denice1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:01

lijkt me inderdaad best moeilijk wat je dan als jury moet geven. jij kan er idd niks aan doen maar aan de andere kant moet je pony daar ook aan wennen voor het geval het gebeurt vindt ik.
ik ben vanmening dat de jury net als gummie zegt idd de proef stil moet leggen en je die oefeningen opnieuw moet laten doen of bij 1 van de 2 onderdelen mischien een punt erbij op te doen. (als dat duidelijk door die pony onvoldoende is)