Ik verzorg sinds kort een nieuwe verzorgpaard ik verzorg haar al ongeveer 1/2 maanden. Onzettend lief Alleen uit de wei halen altijd nog wel probleem. ik moet het altijd met biks doen Zonder biks loopt ze weg of gaat ze naar me bokken ze kijkt dan ook heel gemeen. alleen met biks niet hoe is dit optelossen? Weten jullie wat de beste oplossing is?
Misschien moet ze nog aan je wennen. Of je komt alleen om haar wat te laten doen. Dat hebben ze ook zo in de gaten. Mocht dat zo zijn ga dan eens om haar bv alleen te borstelen of zo.
Verder deed ik bij die van mij dat ik net deed of ik haar longeerde zonder lijn. Ik maakte er een spelletje van en liep uiteindelijk van haar weg. Ze kwam dan heel snel achter me aan. Maar ik weet jullie situatie niet dus ik kan ook niet oordelen of tips geven.
Ga je altijd met haar rijden/longeren als je haar uit de wei haalt? Dan zou je eens kunnen proberen om gewoon naar haar toe te gaan, wat eten te geven en weer weggaan. Of haar meenemen naar het hek en daar weer los laten. En keertje alleen maar poetsen. Zorg dat het leuk voor haar is om uit de wei te gaan
irise456
Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-09 22:55
meestal alleen om te rijden maar ze vind geweldig ook de buitenritten die ze maakt Al kijk ik de wei al in en ze loopt al weg als ik aan kom
Maar als jij komt weet ze dus dat ze moet werken. Niet alle paarden vinden dit altijd leuk. Als ik jou was zou ik wat vaker bij haar gaan kijken, zonder dat je haar aan het werk gaat zetten.
irise456
Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-09 23:01
Oke ik kan ook eens proberen om morge de shetjes te gaan poetsen in de wei en dan kijken of ze dan komt ze staan met zijn drieen. Het jammere is dat ik meestal ga rijden als ik kom omdat het namelijk een stukje rijden is vanaf mijn huis
senna21
Geplaatst: 04-07-09 01:24
Je verzorgd het paardje nog maar kort hoor. In 1-2 maanden heb je als verzorger niet zomaar een vertrouwensband opgebouwd. Dat 'ie nog niet zomaar op je af komt lopen, is logisch. Zou ik helemaal geen punt van maken... Heb geduld en wees aardig.
AlexandraM
Geplaatst: 04-07-09 03:58
nouja het kan wel...zelf wel al mee gemaakt maar das een klik wat je met dat dier krijgt alsof het een soulmate in de paardenwereld is echt gaaf dat gevoel:P
maar idd het is maar heel kort int algemeen!!
Nu loopt mijn vz paardje ook weg..komt wel aan als je er aankomt maar als je hem wilt pakken word hij zoon heet paard (bokt dan overgins niet!!!) maar wel oren soms beetje in de nek en beetje zuur haha maar dit doet hij bij de eigenaar meer dan bij mij..waarom weet ik niet... krijg hem heel soms te pakken zonder iets maar meestal moet ik een snoepje of plukje gras pakken. Bij ons word alles gedaan in de wei (is een hele grote wei verdeelt in 3 stukken die wel altijd open staan en dan voorin een kantine en stalling enzo die stalling staat dus ook altijd open.)
Dus rijden/longeren/poetsen alles word gedaan daar...eerste maand deed ik int begin alleen poetsen en leren kennen erna longeren en sins vorige maand rijd ik bijna dagelijks (al ist momenteel alleen stappen) maar idd gedult hebben..!!
succes...ik vind alleen het bokken naar jou toe niet echt super klinken :S
LDRD
Geplaatst: 04-07-09 08:49
Laat eraan wennen dat ze zodra ze op stal staan een kleine schep brokken krijgen, dan heb je nooit problemen om ze mee te krijgen.