Nu een uur lessen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Nu een uur lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 13:21

Hallo bokkers,

Vanavond staat onze clubles gepland, wat dus inhoud..een uur moeten rijden. (en we zitten hier ruim boven de 30 graden)
Ik heb de club een berichtje gestuurd of de les wel doorgaat met dit weer.
Maar die gaat gewoon door, met als gevolg dat ze dus ook gewoon verwachten dat we komen.

Nu vroeg ik me af, wat zouden jullie doen?
Afzeggen? Of rustig rijden en dan enkel stapwerk?

Zelf kan ik niet goed tegen dit weer (zware zonneallergie) en mijn paardje is er ook niet dol op.

Alvast bedankt.

sberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:24

ik zou gewoon gaan en het proberen. Je kan dan altijd nog beslissen om te stoppen. Ik denk dat jouw instructeur ook wel weet dat het iets rustiger aan moet vanwege het weer. Hij/zij past vast de les aan.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:25

Je kunt zo'n les ook gebruiken om te werken aan je houding, zijgangen, etc.
Als je het tempo aanpast en pauzes inlast, kunnen de meeste dieren het wel aan (hoewel er wel 'zomerpaarden' en 'winterpaarden' zijn)
Het koelt deze week trouwens wel hard af in de avond, dus ik denk dat het meevalt.
Wat betref je zonneallergie... tja, dat lijkt me niet een goede reden voor een club om een hele les af te zeggen.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:28

´s Avonds na een uurtje of 8, half 9 valt er prima te rijden dus lijkt mij het ook geen probleem om zo´n les te laten doorgaan.
Maar al je rond 6 uur moet kan ik me voorstellen dat dat wat te gek word.

Ik denk overigens dat je eerder moet gaan kijken of het vanavond wel droog blijft.
Ze voorspellen voor het zuiden flinke buien...........

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:30

Je kunt toch gewoon afzeggen, clubles is toch niet verplicht?

Abeltje77

Re: Nu een uur lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:36

Het is toch jouw beslissing?

Zelf heb ik sinds maandag niet meer gereden, ik doe het voor de lol en met deze hitte vind ik het niet leuk.

Vanavond heb ik wel les, maar ik zie wel. Beetje oefenen met doorzitten ofzo, moet wel lukken denk ik.

Maar je hoeft toch niet te gaan?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:36

Afhankelijk van welk uur je les is, als het rond 8-9 uur is zou ik gewoon gaan, de meeste zon is weg en alles is afgekoeld. Maar om 5 uur zou ik niet gaan, aangezien je zegt dat zowel jij als je paard er niet goed tegen kan.
Wil je toch gaan, de training aanpassen, veel stapoefeningen, zijgangen, korte stukken galop en veel pauzes tussendoor.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 13:37

Ik heb net ook les gehad un uur dressuurles.
Als je gewoon beetje rekening ermee houd is het goed te doen hoor...

Overigens hier in Brabant begint het nu al flink te waaien en net al paar keer donder en vieze lucht dus.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 14:03

Ja, wat rustig werk dacht ik aan inderdaad.
Wat stappen en rustig draf met genoeg pauze´s.
We hebben om 7 uur les.

Wat betreft het afzeggen van de les wegens mijn zonneallergie...ik heb niet gezegd dat ze daarom de hele les moeten afzeggen :+
Het gaat alleen om mijzelf

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:03

Ik heb ook gewoon les gehad met het warme weer. Je moet gewoon een beetje bekijken en voelen hoe je paard hierop reageerd. Ik heb kort mijn paardje doorgereden naar een punt waar ik tevreden was en ben toen direct gestopt. Zo heb je toch even gewerkt onder begeleiding en heeft hij op een paard vriendelijke manier zijn beweging gehad.

En afzeggen lijkt mij dat je dat gewoon zelf beslist. Niemand kan je dwingen te lessen!

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 11:08

Ik rijd met warm weer gewoon rustig, veel stapwerk, drafje en een klein galopje. Niet te veel anders anders gaat mijn opa fjord hijgen

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:59

Met dat warme weer hebben wij ook wel wat dressuurwerk gedaan. Maar zoals de meeste het al zeggen, veel stapwerk. Beetje buigen en zijgangen. Daarna vooral het aanspringen naar galop en terug. Niet hele rondjes gaan galopperen. Meestal is hij dan ook weer snel op adem! Daarna een welverdiende douche!

Ik ga er vanuit dat je instructeur / instructrice daar ook rekening mee houdt!! Het is een beetje behelpen met dat warme weer, maar helemaal stilzetten ben ik ook een beetje angstig voor, veel weidegang en dan stil staan. Fjordjes kunnen daar niet zo best tegen!!

Ondertussen heeft het probleem zichzelf al opgelost!! ;)

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:34

Op de manege bij ons rijden we ook nog gewoon een uur met warm weer. Meestal wel wat rustiger aan, en een wat langere pauze erin.

Wat we ook weleens doen is een 'buitenrit'. En dan gewoon in stap, vinden de paarden ook leuk, lekker om zich heen kijken.
Dus gewoon een rustige les kan wel ;)

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:17

Jij bent zelf in staat om te bepalen of je wel of niet naar les kunt gaan. Ik zie met 30 graden geen reden om les af te zeggen, vaak wordt er tussentijds wel meer gestapt.

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 14:21

Hey,

ik had gisteravond les. 's Avonds koelt het gauw af. Met m'n friesje reed ik vrolijk door de bak. Vaak zeg ik wel tegen mijn instructeur dat ik niet zeker weet of ik de hele les mee rij. Ik krijg zelf gauw hoofdpijn in die cap in de hitte. Wanneer het voor mijn paard te heet wordt, stop ik gewoon met de les. Dan stap ik uit op het terrein er naast en koelen we even af in de waterbak.
Beter een half uur goed rijden dan een uur 'over the top'.