Ideetje(s) gezocht voor aangepaste les (warm/water...)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Ideetje(s) gezocht voor aangepaste les (warm/water...)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 14:13

Gezocht voor de les van vanavond:

een leuk spelletje, niet te vermoeiend voor de pony's/paarden, iets met emmers water?????

Een sproei-installatie hebben we niet (eb en vloed bodems in alle bakken) maar het hoeft ook geen compleet waterfeest te worden.

Paarden mogen best een beetje nat worden maar zijn niet gewend aan allerlei gekke dingen en liefst ook een rustig spelletje ivm het harde werk voor de dieren!!!

Wie heeft er leuke ideetjes? Iets van een wedstrijdje (in stap/draf???) 1 tegen 1 met een spons in een emmer ofzo? Of dat ze moeten afstijgen, iets met het water/spons moeten doen, met pony/paard aan de hand naar een ander punt moeten en daar ook iets moeten doen met emmer/water?

Ik heb niet zo gek veel emmers of materialen tot mijn beschikking en moet een leuk tussendoortje c.q. afsluiter zijn. Ik dacht zelf aan half uurtje rijden en dan galop, daarna stappen met lange teugel en dat ik de dingen in de bak kan klaar zetten. Voor de les heb ik max 20 minuten de tijd om spulletjes te verzamelen...

996981

Re: Ideetje(s) gezocht voor aangepaste les (warm/water...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:16

wat wij vroger wel eens deden is een bekertje water vullen.
en wie dan het eerste (afgesproken in welke gang) aan de overkant is. maaaar wel met het meeste water nog in het bekertje. zolang je dit bij stap en draf houd is dit volgens mij goed te doen :D

ilsse

miss leuk om met bekertjes water een estafette te doen. Ook soort wedstrijdje dus, en proberen je bekertje vol naar de andere kant te krijgen(kan dus in stap/draf) team die verlies mag ondergegooid worden met water:P

ilsse

oh:P gelijk t zelfde idee dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:17

Ik zou het niet te moeilijk maken. Wat wij voorheen altijd deden was de tuinslang aanzetten en op een trap/verhoging naast de bak (of op de bakrand) gaan staan/zitten. Vervolgens deed je je vinger op de slang waardoor je een mooie straal kreeg en daar moesten de kinderen dan proberen hun pony onderdoor te laten lopen, dat was nog best werken! :D Maar wel heel leuk, je bent lekker met water bezig en het is hartstikke goed voor hun zelfvertrouwen :))

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:18

Miss_Montana dies ook leuk ja. ligt er alleen wel aan of de pony's dan niet flippen. :=

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:23

Ooit heb ik dat ook gedaan...
Wij reden een klein parcourtje door een labyrinth van balken, over drafbalkjes, voorwerp verplaatsen... terwijl we een weggooi bekertje water mee moesten nemen (randje tussen je tanden!) en zo min mogelijk morsen. Je kunt dit in twee groepjes doen die tegen elkaar moeten strijden in een bepaalde tijd zo veel mogelijk water in een maatbeker verzamelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:25

Haha dat valt wel mee hoor, wij hadden ook wel een paar miepjes ertussen zitten. Maar als je het aan 1 kant van de bak doet en niet gaat richten kunnen ze eraan wennen van een afstand en zelf beslissen hoe ver ze willen gaan ;) Zeker als er stoere ruitertjes op zitten kan het juist voor veel lol zorgen.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:30

Je kunt ook een estafette doen met bv. pingpongballetjes die in een emmer water drijven. Laat de kids ze met een soeplepel eruit scheppen, overbrengen naar de andere kant, enz.
Andere rustige spelletjes zijn bv. gymnastieken op de pony in stap, AnneMaria Koekoek. Ik heb ook wel eens een pony-versier-wedstrijd gedaan als het te warm was om te rijden, je koopt wat elastiekjes, lint en strikken en laat elke pony zo mooi mogelijk maken, leuke foto maken van elke deelnemer + pony aan het eind en na afloop een klein ijsje voor iedereen, dikke pret!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 14:34

Hey thanx, al veel tips binnen no-time. Miss Montana, leuk idee van die tuinslang (zou ik zelf nog wel met mijn paard willen doen eigenlijk hahaha) maar ik denk niet dat ik de manegehouder zo gek krijg. Hmm helaas ook nergens een tuinslang-aansluiting als ik het zo eens bedenk (behalve dan op de wasplaatsen).

Het zijn kinderen die niet echt lenig op hun paard komen (tenminste, niet allemaal hoor maar ik ga niet een uur lang kids hijsen) dus afstijgen is okay, maar dat opstijgen in ‘wedstrijdverband’ is geen goed idee.
Ik zit nu zelf te denken aan emmer met bekertje bij A en C. 1 kind bij A en 1 bij C. Bekertje vullen, zo snel mogelijk met je paard aan de hand naar de andere kant en daar bekertje droppen. Dan de volgende….Of het lesje splitsen in 2 groepen!
Iets met om, tussen, door of over balken heen is ook leuk maar ik wil het niet te gek maken voor de dieren. bedoeling is juist om het voor de dieren vandaag even leuk te houden en toch fun voor de lessers (en weer eens wat anders natuurlijk).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:40

Juist een labyrinth oid moet in stap gereden worden want anders maak je snel fouten. Drafbalkjes doe je in een drafje. Meer dan stappen en een drafje vraag je niet van de dieren. Helemaal omdat de kids water in die beker moeten zien te houden (hard gaan is alleen maar erg lastig en nat!)

Slalom tussendoor is ook leuk.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:37

Ik regel 4 emmers.
2 op de korte zijde bij A en 2 bij C.
Bekertje water vullen bij bv. C (die ik aangeef)
, 2 kinderen naast elkaar die dan naar A moeten rijden en niets mogen morsen. Moet in stap en een kleine slalom onderweg met een stapbalkje.

Denk dat ik het zo maar ga doen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:48

Laat even weten hoe het gegaan is en wat de kinderen er van vonden. Ik ben heel benieuwd.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 16:20

Ja, aangezien het eigenlijk toch nooit verloopt zoals het gepland is...maar ik zal het morgen even vertellen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 08:51

Zoals beloofd, nog even een verslagje!

Het was geslaagd hoor!

Eerst heb ik ze een half uurtje les gegeven en toen hadden paarden en kids het al heel warm. 2x tussendoor even een rondje gestapt met lange teugel, nog even een balkje gedraafd + het balkje laten liggen in de galop. Daarna stappen met lange teugel en heb ik de emmers klaar gezet.
Ging prima en was leuk want sommigen pakten het bekertje tussen de tanden en anderen reden ermee in 1 hand. Ze moesten slalommen om pilonnen heen en aan het einde in de emmer doen. 1 paard en 1 pony vonden dat wat spannend maar het is ze allemaal gelukt. Het ging de kids ook wel wat om het wedstrijdelement dus ik zei steeds wie de snelste van de 2 was en wie het meeste water IN de emmer had gegooid…
Toen was het al snel bijna einde-les, nog een galopje op de andere hand gedaan en toen uitstappen. Daarna mochten ze om de beurt een paard bij me inleveren en heb ik ze lekker gedoucht…af en toe een kind beetje nat gespetterd met die slang etc.
Paarden hadden het dus niet al te zwaar (1e halve uur wel flink zweten) en was nog leuk om te doen ook (weer eens wat anders…).

Dus het is wel een idee om in je lesje te gebruiken maar wat betreft kinderen moet je erom denken om er toch iets van een klein wedstrijd element in te doen.

Ik bedacht ter plekke dat de verliezer een douche zou krijgen op de spuitplaats maar uiteindelijk was er natuurlijk geen verliezer. Is ook geen doen want sommige paarden zijn wat minder makkelijk erin dan de andere…

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:11

Fijn dat het zo lekker is gegaan. Leuk om te lezen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 18:00

Miss_Montana schreef:
Ik zou het niet te moeilijk maken. Wat wij voorheen altijd deden was de tuinslang aanzetten en op een trap/verhoging naast de bak (of op de bakrand) gaan staan/zitten. Vervolgens deed je je vinger op de slang waardoor je een mooie straal kreeg en daar moesten de kinderen dan proberen hun pony onderdoor te laten lopen, dat was nog best werken! :D Maar wel heel leuk, je bent lekker met water bezig en het is hartstikke goed voor hun zelfvertrouwen :))

Nog leuker: Als ze er eenmaal een paar keer onderdoor zijn gegaan, kijken of ze eroverheen willen springen!