Extreem gespannen paard op buitenwedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Extreem gespannen paard op buitenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 10:18

Mijn paard, nu bijna 2 jaar onder het zadel, gedraagt zich over het algemeen prima. Binnenbak geen probleem, ook op vreemd terrein in een binnenbak geen problemen. Daar is hij erg braaf. Maar zodra ik met hem een (groot) buitenterrein betreed, gaat er een knopje op. Hij sluit zich volledig af en alle energie slaat naar binnen toe. Hulpen komen niet mee goed door, totdat je ze wat sterker geeft: dan ontploft hij, letterlijk.

Ik heb regelmatig met hem op de dijk gereden, en ook tijdens lessen in een vreemde buitenbak gedraagt hij zich goed. Maar zodra het geen bak betreft, maar een wat meer open terrein, dan wordt hij zodanig gespannen dat ik hem niet meer kan rijden. Aanvankelijk was ik niet bang, omdat er nooit iets geks gebeurd was. Ik ben echter tijdens de eerste buitenwedstrijd van hem afgevallen nadat hij na 10 minunten op de handrem gelopen te hebben als een dolle stier bokkend over het terrein ging totdat ik er naast lag. Tweede buitenwedstrijd voelde hij hetzelfde aan, en ben ik afgestapt voordat hij rare dingen kon gaan doen. De derde buitenwedstrijd heb ik om die reden afgezegd.

Het probleem is dat mijn paard, in tegenstelling tot mijn vorige paard, niet druk of heet wordt maar juist heeeeel erg met de handrem er op gaat lopen. Normaalgesproken schop ik hem dan een keertje goed voorwaarts, maar als hij zo gespannen is werkt dat averechts omdat hij dan in 1x alle spanning er uit gooit. Ik verlies dan compleet de controle, en hij is op dat moment erg onberekenbaar. Zelfs met toedienen van het middel "take it easy" (toegestaan, te evrkrijgen in ruitershops) voel ik me niet veilig op mijn paard. Het is erg jammer, want tijdens de training loopt hij eigenlijk super goed!

Nu is mijn vraag: hebben meer mensen (althans hun paarden) hier last van? Zo ja, wat hebben zij gedaan om het probleem op te lossen?

MariekeS_

Re: Extreem gespannen paard op buitenwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:45

Ik heb het zelf niet in zulke mate meegemaakt, maar ik zou zeggen, neem hem een paar keer mee voor de 'lol'. Dus gewoon met de trailer op stap, opzadelen en dan over het terrein lopen. Net zo lang wandelen tot hij rustiger wordt en je merkt dat hij het saai gaat vinden en gaat ontspannen ;)
Als je overlegd met de vereniging kan je misschien even een stuk rijden op het losrijterrein als je merkt dat hij rustiger wordt. Gewoon lekker rustig rondstappen en verder niks vragen :) Hij is waarschijnlijk niet gewend aan grote open terreinen met zóveel paarden...en dat is ook best begrijpelijk. Laat hem gewoon lekker wennen :)
Zelf ben ik dit jaar voor het eerst gaan starten met een vrij wedstrijdgroene haflinger en om het makkelijker te houden starten we deze zomer slechts op 2 terreinen. De eerste keren waren ook een drama maar nu kan ik haar net zo rijden als thuis, ze trekt zich er niks meer van aan :)

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:45

Misschien kan je hem longeren zodat hij even kan wennen voor de proef?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:12

Het is op zich natuurlijk logisch dat een paard hiervan onder de indruk is, als ze gewend zijn om altijd in een 20x40 bakje te lopen of met geluk in een 20x60 bak. Ze hebben dan op zo een groot grasveld ineens zo veel ruimte om zich heen, dat ze eigenlijk niet weten wat ze daarmee aan moeten. Ze missen die aanleuning en veiligheid van een bak.
De enige manier om hieraan te wennen is; doen. Voor de veiligheid van ruiter en andere ruiters is het slim om dit niet tijdens een wedstrijd te oefenen. Dus regel eens dat je ergens op zo een gigaveld kan rijden, neem je instructeur mee en rijden.
Longeer hem thuis of daar even van te voren en houdt hem in het begin met rijden ook voor de veiligheid even aan de longe. Begin langs de kant van de wei, zodat hij nog ergens wat aanleuning heeft.
Heel veel succes!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:24

Is er geen stalgenoot van hem die toevallig ook naar die wedstrijd gaat? Een ervaren paard waar jouw paard vertrouwen in heeft en waar hij een beetje mee over kan lopen als hij voor het eerst op een vreemde plek is. Ik zou voor ieders veiligheid niet gaan rijden zolang hij zich zo gedraagt. Waarschijnlijk wordt het wel beter als hij vaker is meegeweest.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 13:36

x_tico schreef:
Misschien kan je hem longeren zodat hij even kan wennen voor de proef?

Dat zou ik inderdaad erg fijn vinden, maar helaas is daar niet altijd de ruimte voor.... Ik denk namelijk wel dat het zou schelen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:42

Ik heb precies hetzelfde gehad met een paard ,zo gespannen en angstig dat ie op het moment dat ik dan ook nog s wat van m ga eisen helemaal ontploft...
Ik ben erg geholpen met tempralax van de paarden drogist het is dopingvrij en zelfs toegestaan door de fei.
het is een homeopatisch drankje dat je 24 u voor en op de dag zelf een uur voor je wedstrijd geeft.ik mix t door wat musli.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:46

Mijn paard was ook zo, alleen ging niet de rem erop, maar juist alle rem en controle weg. Levensgevaarlijk op een buitenterrein. Longeren had geen enkele zin bij haar, raakt ze alleen maar steeds meer opgefokt van. Hoe harder ze gaat zweten hoe heter zeg maar. Ik heb echt heel veel paarden gereden, ook op handelsstallen en dat waren ook echt niet altijd de makkelijkste, maar zij sloeg echt alles. Ik ben er met haar dus mee opgehouden. Wel indoor wedsrtrijden gereden tot en met m2, zonder een enkel probleem en buiten heb ik gewoon gelaten. Door een blessure kan ze nu niet meer in de sport lopen, maar sinds een jaar kunnen we ook naar buiten (was voorheen ook moeilijk, lang niet zo als op concours, maar ook niet bepaald ontspannen). Ze is nu 11 en haar karakter blijft natuurlijk, maar ik geloof dat ze nu ze wat ouder wordt alles wat beter kan plaatsen. Buitenwedstrijden waren gewoon echt veel te veel prikkels voor haar.
Je hebt niet veel aan mn bericht denk ik, want ik weet niet hoe het op te lossen. Als je perse wel op buiten wedstrijd wilt, zou ik persoonlijk een aantal keren gaan zonder te starten of wat ook. Gewoon een beetje wandelen op het terrein en misschien na een paar keer als ze relaxed is een keer erop en zo uitbouwen. Succes!

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:59

Zo iets dergelijks heb ik ook gehad.
Ik heb daar eigenlijk maar een heel simpel antwoord op, kilometers maken.
Probeer wedstrijden uit te zoeken waarbij het wel mogelijk is dat je kunt longeren en het losrijdterrein niet te groot.
Het paard zal er doorheen moeten en het vertrouwen moeten krijgen dat er niks aan de hand is.
Blijf zelf wel gewoon rustig rijden, al is het met de handrem erop en word niet te afwachtend want dan kom je er niet.

Bij dit paard van mij ging de handrem er steeds een beetje meer af en durfde steeds meer gewoon te lopen.
Nu is hij eerder heet en kijkerig en kun je je bijna niet meer voorstellen dat daar ooit een handrem op gezeten heeft :+

Engie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:13

Wij hebben 1 augustus een oefendressuur wedstrijd.
Misschien is dat wat voor je.
Kun je in alle rust je paard los rijden in zowel een grote als kleine baan.
Ook is er een longeercirkel aanwezig waar je hem even kan laten uitrazen.

Ik zou zeggen oefening baard kunst

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 15:09

Engie schreef:
Wij hebben 1 augustus een oefendressuur wedstrijd.
Misschien is dat wat voor je.
Kun je in alle rust je paard los rijden in zowel een grote als kleine baan.
Ook is er een longeercirkel aanwezig waar je hem even kan laten uitrazen.

Ik zou zeggen oefening baard kunst

O dat zou wel een idee zijn! Maar waar is die wedstrijd precies? Ik kom uit de buurt van Nijmegen...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:21

Idd gewoon je wedstrijdjes uitzoeken. Bij mij in de buurt zijn er best veel kleine wedstrijdjes waar je ook wel plek hebt om te longeren (desnoods longeer je alleen de eerste keren. Of laat je longeren terwijl je erop zit, verzin maar wat.
Is bij jou in de buurt vast ook wel. Mijn paard raakt ook ietwat in de stress zodra er geen hek meer omheen zit (wat voor afstamming heeft ie?) maar dat ging steeds beter en op het laatst eigenlijk geen probleem meer.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 22:08

Het is een volledig springgefokt paard: Great Pleasure x Boreas... Hij is niet gauw onder de indruk van iets, behalve hiervan dus. Wel typisch, want iedereen dacht altijd dat het zo'n nuchter, makkelijk en braaf dier was. Maar dat valt dus een beetje tegen ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 09:51

Heb je thuis niet een mogelijkheid om je trainingen eens in de weide te doen.
Mijn jonge paard vindt starten op gras ook doodeng maar thuis train ik regelmatig in de weide waardoor ze er aan went. Je kunt je dan concentreren op het af laten vloeien van spanning.
Succes

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 11:18

Aukelizzy schreef:
Heb je thuis niet een mogelijkheid om je trainingen eens in de weide te doen.
Mijn jonge paard vindt starten op gras ook doodeng maar thuis train ik regelmatig in de weide waardoor ze er aan went. Je kunt je dan concentreren op het af laten vloeien van spanning.
Succes

Onze weide is helaas niet erg egaal, en de bodem is erg hard. Ben het nu aan het besproeien en zal eens kijken of het dan wat beter is. Want dat is inderdaad wel een goed idee! Merk namelijk dat hij in een buitenbak niet erg gespannen is, maar op gras inderdaad wel!

Thanx voor de tips alemaal 8-)