Wat te smeren tegen verbranden neus?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Wat te smeren tegen verbranden neus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 22:15

Mijn pony heeft een hele lichte neus, en merk dat ik nu toch echt moet gaan beginnen met zijn neusje te vrzorgen tegen de zon.
Hij staat 24-7 buiten.
Wat kan ik het best gebruiken tegen verbranding op zijn neus?

Britt

Re: Wat te smeren tegen verbranden neus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:16

Gewoon goede zonnebrandcreme, factor 50+, waterproof, actionproof en dan houdt het meestal wel een tijdje :j

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:16

ik smeer er altijd zonnebrand van zwitsal op....
werkt goed!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:34

Ander topic las ik dat je beter niks smeert, omdat dit nog zou kunnen erger worden. Daar heb ik zelf geen last mee. Ik heb 1x gesmeerd, leek vandaag niet erger ofzo. heb het voorlopig zo gelaten. Zelf heb ik ook een hoge factor liggen, zonnecreme voor kinderen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:37

Nou ik merk toch wel degelijk verschil tussen wel of niet smeren. Als ik niet smeer krijgt ze last van losse velletjes en een pijnlijke roze neus. Als ik wel smeer blijft ie mooi lichtroze en is er niks mis mee. Maar dan moet je wel de goede smeren denk ik.
Ik had eerst factor 28 en die werkt prima, nu heb ik biodermal 50 en die is zo dik dat de hele neus gewoon wit is (ziet er wel apart uit, een haflinger met witte neus :P ) maar die werkt ook super!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:39

ik had iets gehoord van, eerst sudo creme op de neus smeren en daar over heen zonnebrand.
ze zei dat dat beter bleef zitten ofzo.

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:37

Ik volg dit topic ook even, maar wat moet je smeren op een neusje waar al een paar kleine wondjes op zitten? Uierzalf of iets wat er op lijkt is me afgeraden, dat gaat branden in de zon.
Ik kan er wel zonnebrandcrème op doen, maar gaat dat niet zeer doen/prikken in die wondjes?

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:40

als ik jou was zou ik een neuslapje maken die je aan je halster kan stikken zodat de zon er niet de hele dag op staat.

verder lekker zonnebrand creme smeren ( kan ook op dichte wondjes )

op open wondjes kun je zonnebrandcreme nemen voor kindere, die prikt geloof ik niet ( eigenlijk prikt zonnebrand creme helemaal niet )

ik zou niet met zalfjes gaan rommelen dat brand in de huid.

denken jullie ook om de holtetjes bij de hoeven ? witte benen verbranden super snel !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:41

je kunt voor 5 euro een mooi neuskapje kopen. Zonnebrand kunnen sommige paarden niet goed tegen.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:42

Zonnebrand voor kids, hoge factor. En zag laatst ook zonnebrandcreme speciaal voor paarden, volgens mij van Leovet, maar heb hier verder geen ervaring mee.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:43

Gewoon goed insmeren met zonnebrandcreme.. Ik zou die van zwitsal nemen, die beschermt baby''s ook goed tegen de zon, dus beschermt je paardje zn neus ook goed.. bij mij werkt die het beste iig

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:46

Hey, mijn paard heeft ook een witte neus, is niet tegen in te smeren met van alles en nog wat.
Neuskap is bij mijn paard ook geen optie, die haalt ie eraf. Neus verbrand zo dat de vellen er aan hangen. We kunnen zelfs meerdere keren per dag smeren maar dit helpt ook niet. Nu komt hij daardoor dus lekker sávonds de hele avond buiten... Ideaal, ook niet zo veel last van vliegen etc..

Helaas heb ik dus nog geen oplossing gevonden, denk wel dat dit afhankelijk is per neus.....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:50

Ik heb zwitsal waterproof en een zeer hoge factor.
Ook ik merk daadwerkelijk verschil tussen smeren en niet smeren.
Ik heb ook een aftersun die ik erop smeer als het echt heet is geweest.
Zó'n neuskapje gebruik ik niet omdat wij niet willen dat de paarden 24/7 met een halster in de wei staan.

Anouska4ever, je kan idd gewoon zonnebrandcreme smeren op je paards neus. Zwitsal en zonnebrandcreme voor kleine kinderen prikken niet, heb het bij mezelf uitgeprobeerd.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:54

Kootholtes vallen hier gelukkig alles mee, al smeer ik die nu ook wel in. Het 'voordeel' is dat ze nu overdag zelf in de stal gaan staan tegen de dazen (die daar niet zitten) dus staan ze ook uit de zon. Neuskapje kan niet meer hier helaas, iets teveel sloopgrage weidegenootjes :(:) Dr deken hing vanochtend ook weer op half 7 begreep ik van een stalgenootje die ze er af heeft gehaald. Wel jammer, want die deken vond ze toch echt niet vervelend tegen de beesten!

Groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:55

ik gebruikte eerst zonnebrandcreme factor 50 voor kinderen.. maar daar werd het niet veel beter van en nu smeer in sinds een paar dagen sudo cream en dat werkt echt super. Het word al veel minder.

Doordat dat op olie basis is weerkaatst de zon ipv dat het op de tere huid komt.. en het blijft goed zitten. Tenzij ze hun neus aan de buurvrouw afvegen.. haha

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:34

Mijn paard heeft sinds vorige week met dat zonnige weer zijn witte neus en kootholtes verschrikkelijk verbrand.
Een en al korst en roodheid. |( |( |(
Ik smeer me suf met 50+ zonnebrandcreme maar het wordt er niet beter op.
Gelukkig is hij er niet kreupel op (kootholtes) maar zijn neus vind hij echt erg! :(:)

Vind het best zielig maar binnen houden is geen optie.

Voor hem ben ik blij dat het de komende tijd wisselvalliger weer wordt.

Heeft niemand de Gouden Tip?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:38

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:41

in het andere topic over verbrande neuzen gaf ook iemand een goede tip, zij smeerde zonnebrandcreme voor roodharigen, een volledige sunblock, maar dat is wel via de huisarts. Wie weet helpt die wel? Het belangrijkste blijft denk ik wel; begin voor het verbrand is. Dus zodra de zon komt opzetten in april/mei al beginnen :j

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:41

Bij mij op de manege zeggen ze dat je juist vaseline moet smeren? Stalgenoot had het zelfs op doktersrecept staan tegen verbranding.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:43

Macchiato schreef:
Bij mij op de manege zeggen ze dat je juist vaseline moet smeren? Stalgenoot had het zelfs op doktersrecept staan tegen verbranding.

Ik heb ooit gehoord (dus val me er niet op aan) dat vaseline zonkracht juist versterkt!

Ik heb voor mijn paard een flapje gemaakt aan het halster van een stuk stof. Ff op maat knippen en met de hand vaststikken, als ik dat zelfs kan, geloof me dan kan iedereen dat. Het moeilijkste (de naald door de draad).
N u is Jentel op stal omgedoopt tot Fatima omdat ze een flapje heeft :')

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:44

Tegen de zon smeer ik idd ook zonnebrand op de neus van mijn paard.
Op wondjes gebruik ik sudocreme, als het geen kwaad kan op de billen van
een baby zal het voor mijn paard ook wel zacht zijn ga ik altijd maar vanuit :)

Ook voor mok werkt dit bij mijn paarden trouwens super, maar is even offtopic :o

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:45

Flapje aan halster had ik ook al wel bedacht, maar mijn paarden staan dag en
nacht op de wei en dan heb ik ze liever geen halster om.

Maar zag dat er bij de paardendrogist ook vliegenmaskers bestaan met zo'n neusflap
eraan, dus dat is wel een goede oplossing denk ik zo :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:46

Ik had vorig jaar ook het kapje, werkte super, maar nu staat ze met een pielpaard, wat constant loopt te pielen aan haar deken, manen, halster enz, dus staat ze toch maar kaal... Het nadeel van die flapjes van de paardendrogist is dat ze recht omhoog gaan staan als ze uit een iets te kleine bak eten of drinken :D Dat ziet er nogal knullig uit, ze kunnen niet meer fatsoenlijk kijken en de neus verbrand behoorlijk :=

Vaseline versterkt het alleen idd, heb ik ook gehoord. Door het vet wat zon juist aantrekt oid?

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:47

Sies schreef:
Macchiato schreef:

Ik heb ooit gehoord (dus val me er niet op aan) dat vaseline zonkracht juist versterkt!

Ja indd ik had juist ook veel gehoord dat vaseline er juist in brand maar daarom was ik dus ook zo verbaast dat een veearts heeft gezegt dat je dat juist wel zou moeten smeren. Misschien dat iemand hier er meer van weet?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:47

Maar had ze het op recept ná verbranding of vóór verbranding? Want erna wordt het wel veel gebruikt :j