Het volgende is het geval:
Ik heb een super lief, braaf, en onderdanig paard met uiteraard soms haar kuren.
Ze staat op dit moment bij 3 paarden van een medebokker. Ik ben hier voor 2 weekjes gezellig met vakantie
. Ze is al een keer eerder een week mee geweest naar deze bokker en paardjes wat gelijk goed klikte.Nu is ze alleen ZO onderdanig dat ze al weg loopt bij de minste geringste beweging van de andere paarden. Dit terwijl de andere paarden absoluut niet lelijk tegen haar doen... Ze kunnen ook gewoon met zijn allen van 1 hoop hooi eten. Maar zodra 1 paard ahw het hoofd omhoog brengt rent die van mij al naar de andere kant... Ze kroelen met elkaar etc, en ze heeft duidelijk vriendschap gesloten met 1 van de paarden. Wat dat betreft gaat het juist heel goed.
Maar ze komt nooit voor zichzelf op. Herkent iemand dit? Wie weet een goede psycholoog voor een assertiviteitstraining?
(goede oefeningen om haar wat zelfverzekerder te maken mag ook, maar met ruiter of begeleider op de grond is er niets aan de hand en is ze niet snel bang. het gaat echt om het gedrag binnen een `kudde`)
Ze is trouwens vanaf dat ze bijna eenjaar was tot haar 2e jaar in een kudde opgegroeid. daarna in een wisselende kudde, maar met 1 vaste merrie die duidelijk haar vriendin was en de leider. Ik zou denken dat paardentaal haar wel bekend moet zijn...
kort gezegd: Het liefst zie ik haar wat meer voor zichzelf opkomen.
(paard is trouwens net 5)
)
daarna lekker de wei op en gelijk naar de andere paardjes hinniken...