assertiviteitstraining...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zij

assertiviteitstraining...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 12:34

oke, wat begonnen is als een grapje maakt mij steeds nieuwsgieriger naar eventuele oefeningen/oplossingen/ervaringen.

Het volgende is het geval:

Ik heb een super lief, braaf, en onderdanig paard met uiteraard soms haar kuren.
Ze staat op dit moment bij 3 paarden van een medebokker. Ik ben hier voor 2 weekjes gezellig met vakantie :D . Ze is al een keer eerder een week mee geweest naar deze bokker en paardjes wat gelijk goed klikte.
Nu is ze alleen ZO onderdanig dat ze al weg loopt bij de minste geringste beweging van de andere paarden. Dit terwijl de andere paarden absoluut niet lelijk tegen haar doen... Ze kunnen ook gewoon met zijn allen van 1 hoop hooi eten. Maar zodra 1 paard ahw het hoofd omhoog brengt rent die van mij al naar de andere kant... Ze kroelen met elkaar etc, en ze heeft duidelijk vriendschap gesloten met 1 van de paarden. Wat dat betreft gaat het juist heel goed.
Maar ze komt nooit voor zichzelf op. Herkent iemand dit? Wie weet een goede psycholoog voor een assertiviteitstraining? :+
(goede oefeningen om haar wat zelfverzekerder te maken mag ook, maar met ruiter of begeleider op de grond is er niets aan de hand en is ze niet snel bang. het gaat echt om het gedrag binnen een `kudde`)

Ze is trouwens vanaf dat ze bijna eenjaar was tot haar 2e jaar in een kudde opgegroeid. daarna in een wisselende kudde, maar met 1 vaste merrie die duidelijk haar vriendin was en de leider. Ik zou denken dat paardentaal haar wel bekend moet zijn...

kort gezegd: Het liefst zie ik haar wat meer voor zichzelf opkomen.

(paard is trouwens net 5)

Rxx

Re: assertiviteitstraining...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:25

Sommige paarden nemen volgens mij gewoon een onderrang in, niet ieder paard kan de baas zijn. Paarden geven elkaar natuurlijk heel veel seinen en soms wat wij niet zien.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 20:56

nee, ben bang dat dat het niet is. ze laat alles toe wat andere paarden bij haar doen. zou toch liever iets meer `vechtlust` bij haar zien zegmaar...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:31

Tja is de aard van het beestje.. Net als dat je bij mensen er personen tussen hebt die altijd het onderspit delven.. Ik zou juist blij zijn want blijkbaar is ze ondanks haar onderdanigheid wel heel goed in staat met andere paarden om te gaan en makkelijk vriendschappen te sluiten.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:07

Ik denk inderdaad dat je het lastig kunt veranderen, ze is heel erg onderdanig ten opzichte van de andere paarden, en dat zal haar karakter zijn...

Mijn merrie heeft het ook, maar nog veel extremer, die raakt zelfs echt in paniek als een paard op haar af komt of met oren naar achteren naar haar kijkt, en ondanks van alles proberen blijft het jammer genoeg...

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:47

is gewoon haar karakter. en je moet het zo bekijken: hoe lager in rang ze staan, hoe minder verantwoordelijkheden en zorgen ze hebben. het enige dat zij moet doen is de regels volgen, en zij voelt zich daar blijkbaar goed mee. waarom moet ze opkomen voor zichzelf? ze heeft eten, haar eigen ruimte en een vriendje. dit is gewoon een perfecte situatie voor haar. zij kiest er zelf voor om op die positie te staan, omdat dit het leukste is. de leider van een kudde heeft gewoon veel meer verantwoordelijkheid, want die staat in voor de veiligheid van de kudde, en in het wild voor het vinden eten en drinken. jij bekijkt het vanuit jouw menselijk standpunt, bij ons wordt assertiviteit gepromoot, en is het idd nodig om te overleven in de maatschappij, maar bij paarden zit dat totaal anders. zij heeft nu de meest comfortabele positie in een kudde, en ze is daar perfect gelukkig mee. en ze wordt heel goed geaccepteerd door de kudde. meer kan je niet wensen voor je paardje.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:14

dat van die zorgen gaat niet altijd op, mijn paard heeft juist heel veel stress door de angst die ze heeft voor andere paarden...

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:22

Nouvel schreef:
dat van die zorgen gaat niet altijd op, mijn paard heeft juist heel veel stress door de angst die ze heeft voor andere paarden...

het ene heeft totaal niks met het andere te maken. een paard zonder zorgen omdat ze geen verantwoordelijkheid hebben heeft geen stress. jouw paard heeft geen zorgen, maar angst. maar ze heeft geen zorgen wat haar kudde betreft, vermits ze geen verantwoordelijkheden heeft. zet jouw paard apart van de kudde, hoe zou ze dan reageren? heeft ze dan geen stress meer omdat de angst wegvalt, vermits de andere paarden weg zijn? of heeft ze dan nog stress, omdat ze dan de verantwoordelijkheid en zorgen heeft om voor zichzelf in te staan? het paardje van TS heeft geen angst van andere paarden, maar TS zelf vindt vanuit haar standpunt dat ze assertiviteit mist, hoewel haar paard er niet echt onder lijdt. dat zijn verschillende dingen allemaal. heeft jouw paard angst van andere paarden, in die mate dat ze er zelf onder lijdt, zou ik haar apart zetten, en haar eens terug volledig mentaal in balans brengen. maar de vraag is: gaat ze minder stress hebben door haar alleen te zetten? dieren voelen zwakkere dieren aan, en eigenlijk is het survival of the fittest. waarschijnlijk scheelt er iets met jouw paardje, mentaal, en ze voelen dat aan. ik zou eerder daar aan werken met jouw paard, de mentale balans, en dan zal ze wel geaccepteerd worden in de haar kudde.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:25

maar wie zegt dat ze er niet onder lijdt? ze moet constant op haar hoede zijn, vluchten voor de rest. of ze moet zich laten bijten terwijl ze wil eten :S

maargoed, het gaat nu wat beter. ze bijt al wat meer van zich af. laat zich nog wel wat bijten, maar bijt nu ook terug af en toe...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:27

aard van het beestje inderdaad.
misschien veranderd het nog als ze ouder wordt, of bijvoorbeeld een veulen aan de voet heeft later.
paarden zoeken zelf uit wie waar in rangorde staat, daar heb je als mens echt geen invloed op.
mijn shetlander bijvoorbeeld, is de laagste in rang bij de pony's, maar weer gelijkwaardig of misschien iets hoger dan het paard, wat ook gelijk maar maatje is wanneer het bij ze in de wei staat.
maar toen dat paard nog dragend was vloog ze alle pony's aan en zelfs de meest dominante pony ging voor haar aan de kant!

het voer gewoon op verdelen over genoeg plaatsen, zodat je pony ook rustig kan eten.
ze zal een paar keer moeten veranderen van plek omdat een andere pony op haar plek wil eten, maar ja zo gaat dat.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:32

ik heb gisteren een boek van linda tellington jones gelezen. daar ging een stukje over een paard met een staart die vast zat. zodra deze losser werd gemaakt werd het paard niet meer gelijk als laagste in rang beschouwd. toevallig kreeg ik gister ook een pb van iemand met dezelfde beredenering zegmaar... het klopt wel dat mijn paard haar staart niet optimaal gebruikt. wie weet dat het daar aan ligt...

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:38

mijn tinker was altijd de pispaal.....
liet zich aan de kant zetten,gaf altijd zijn positie weg en koos de weg van de minste weerstand.
ik kan je niet vertellen hoe maar inmiddels is hij ouder en zit beter in zijn vel.
hij staat bovenaan nu. ;)

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 11:40

zij schreef:
maar wie zegt dat ze er niet onder lijdt? ze moet constant op haar hoede zijn, vluchten voor de rest. of ze moet zich laten bijten terwijl ze wil eten :S

maargoed, het gaat nu wat beter. ze bijt al wat meer van zich af. laat zich nog wel wat bijten, maar bijt nu ook terug af en toe...

nogmaals, dat is jouw interpretatie. dit zijn paarden, die werken op een totaal andere manier. je kan jouw gevoelens niet overzetten op je paard. dit is gewoon kuddegedrag. zij moet weten wat haar ruimte is , en de ruimte van andere paarden. mijn paarden hebben ook een tijd in een kudde gestaan, en sorry, dat was ook soms eens ruzie voor het eten. kan je niet in tussenkomen. als het niet van haar komt, kan je er moeilijk zelf tussenstaan.
paarden communiceren inderdaad met de staart, net zoals de oren. als je de staart losmaakt met tteam, wel voorzichtig zijn, want je gaat gans de rug strekken. dat je hier niks verkeerd in doet, of ze zit daar vast.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 11:42

ik zeg niet dat ik er tussen kom, ik zeg ook niet dat ik zelf die staart ga los maken... (14 juli komt de fysio, en die is daar vast beter in :P )

ik zeg dat ik het gelezen heb, en ik zeg wat mij opvalt. daarbijz eg ik dat ik liever een paard zie die wat zelfverzekerder in een kudde is...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 05:39

zij schreef:
oke,. Dit terwijl de andere paarden absoluut niet lelijk tegen haar doen...

hoe kom je daarbij??
wie zegt dat dat andere paard in paardentaal haar allang niet de huid had volgescholden?
:P

flauwekul,maar het is wel zo dat paarden met zulke kleine gebaren communiceren dat wij die niet kunnen zien....
gewoon lekker zo laten...als ze er echt zat van is en ze wil niet meer bij ze staan dan merk je dat snel genoeg hoor..paarden zijn slimmer dan je denkt
:j

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 09:55

als een paard met orden naar voren, hoofd laag naar haar toe kwam rende ze al weg... imo nou niet bepaald bedreigend... maar ze heeft nu al een paar keer van zich afgebeten en inmiddels zijn we ook weer thuis.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:19

dus uiteindelijk was ze er wel zat van en beet ze van zich af...ach ja de een doet dat sneller dan de ander he?
moest ze ook weer wennen thuis dan?
of viel dat mee

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-09 10:23

nee hoor. t eerste wat ze deed was de emmer voor stal leeg drinken en vervolgens in stal eten :) daarna lekker de wei op en gelijk naar de andere paardjes hinniken...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 10:43

hehe nou eind goed al goed :D