Naar Engeland voor wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Naar Engeland voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 09:10

Ik heb via de zoekfunctie al het een en ander gevonden over het reizen per boot. Maar ik hoor van de een dat je voor engeland een hele papierwinkel moet hebben, de ander zegt weer dat je paard zelfs in quarantaine moet en weer een ander zegt dat de gewone gezondheidsverklaring voldoende is.

Wie weet hoe het echt zit en wie heeft ervaring met paarden voor een korte periode naar Engeland vervoeren en weer terug? Wat voor impact heeft dit op een paard? Hij reist makkelijk en heeft twee keer meer dan 6 uur op de trailer gestaan, wat hem vrij weinig doet.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:42

Ik ga met mijn pony's in september verhuizen naar Engeland, dit is voor een paar jaar.

Ik heb vorige week de PVE aan de telefoon gehad, en een en ander op hun website en die van de VWA gelezen.

-je paard moet een paspoort hebben wat voldoet aan de internationale eisen (in principe is elk paspoort uitgegeven door een erkend stamboek, na 2004 geschikt)
-er moet een transpondernummer in het paspoort vermeld zijn
(dus je paard moet een chip hebben)
Ik weet niet zeker of een DNA verklaring ook geldig is, zou je moeten navragen, maar een chip is altijd goed qua registratie.
-een schets is niet meer verplicht voor UK na 1 juli 2009, dit is dus vandaag veranderd. (maar kan zijn dat dan een chip vereist is)
-direct voor de reis moet je een gezondheidsverklaring hebben van een gekwalificeerde VA, dit kun je bij de VWA aanvragen
-er zijn nog regels voor een reisplanning die je moet hebben als je langer dan 8 uur reist, maar ik weet daar de details nog niet van.

Voor zover ik het nu heb kunnen ontdekken is dit alles, dus als je je paspoort en chip in orde hebt valt het allemaal wel mee. Bel anders een professioneel transportbedrijf of er nog andere formulieren moeten worden ingevuld.

Ik ben ook benieuwd naar jouw ervaringen uiteindelijk, welke boot ga je nemen, gebruik je een trailer of bus/vrachtwagen? Succes!

Lenneke_

Re: Naar Engeland voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 18:11

Oke, in principe dus hetzelfde als naar bijvoorbeeld Duitsland. Alleen die reisplanning moet ik dan even voor informeren. Want alleen de boot duurt al 7 uur.

Paspoort en chip zijn uiteraard in orde, inschetsen moet je zowiezo gedaan hebben voor de FEI.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:42

Wij zijn twee jaar geleden voor een wedstrijd naar Exmoor geweest, je hoeft alleen een VWA gezondheidsverklaring te overleggen en wij moesten ook een soort exportverklaring invullen om terug te mogen maar ik weet niet of dat nu nog zo is. Toen hadden we i.d.d. nog een schets in het paspoort nodig maar dat is blijkbaar verandert.
Reisplanning is alleen voor professionele bedrijven volgens mij, we moesten wel doorgeven op welke locatie de paarden werden gestald. Wij zijn van calais naar dover en v.v. gevaren, dan is het maar een uurtje met de boot, we gingen met Seafrance, die waren het voordeligst omdat we caravantarief betaalden, dus je hoefde ook niet extra voor passagiers in de auto te betalen, andere maatschappijen rekenen vrachttarief per meter en dan zit alleen de chauffeur inbegrepen in dit tarief. Ook was seafrance super klantvriendelijk en konden we zowel heen als terug heel makkelijk de afvaarttijden veranderen omdat we te vroeg waren en een van onze groep vertrok zelfs een dag eerder, was allemaal geen probleem. Maar het ligt ernatuurlijk aan waar in GB je moet zijn wat de meest gunstige overtocht is.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 11:49

De wedstrijd die ik wil rijden is in de buurt van Norwich. Calais-Dover is dus vrezelijk om.
Ik zag bij Stenaline dat het voor een trailer maximaal 70 euro bij een dagafvaart is. Dat is dan Hoek van Holland-Harwich.

Het is nog niet zeker of we gaan. We twijfelen over deze wedstrijd of een wedstrijd in Frankrijk.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:22

Bij stenaline vallen paardentrailers ook onder vracht en geen caravantarief.