gevoelstemperatuur...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zij

gevoelstemperatuur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 18:52

Ik ben op dit moment bij een andere bokker thuis. Het leuke is dat je beide gek van paarden bent, en zij heeft dus ook allemaal leuke tijdschriften hier liggen :D

Ik zit net lekker even wat te lezen en kom ik een artikel tegen over gevoelstemperatuur. Nu gaat dat artikel er kort gezegd over dat als het vriest het wel koud is, maar dat als je dan gaat galopperen dat het nog kouder is...

Citaat:
Bij windkracht 12 zal niemand meer gaan rijden. Daar staat tegenover dat je paard zelf ook snelheid maakt. Wil je weten wat de gevoelstemperatuur in galop tegen de wind in is, tel dan de snelheid van je paard bij de windsnelheid op. Een rengalop van 50 km per uur bij windkracht 6 (samen 96 km per uur, ruim windkracht 10) en een `echte` temperatuur van -4 graden Celsius levert zo een gevoelstemperatuur op van -25.

Dit staat in het artikel naast een tabel met verschillende windsnelheden, en temperaturen met de daarbij behorende gevoelstemperatuur. Het artikel komt uit bit 152 van januari 2008

Nu vroeg ik mij af: Hoe zit dat met het weer van nu? Wat als het heel warm is en je gaat rijden? Wordt het dan voor je paard kouder (de gevoelstemperatuur) door de luchtverplaatsing? Heeft iemand daar niet toevallig een leuk tabbelletje van? :D

Dani

Re: gevoelstemperatuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:24

Ik vind het een beetje een vreemd argument..door het rennen warm je toch juist weer op? Mensen gaan tenslotte ook rennen om warm te worden als ze 't koud hebben. Dit zou kloppen als je zelf (of je paard) stilstaat op een bewegend voertuig wat met die 50km per uur voortbeweegt.

Als je in de hitte rent (probeer zelf maar) voel je inderdaad de luchtverplaatsing, die koelt. Maar door het rennen krijg je het zelf warmer. Dus opnieuw geldt: zou jij stilstaan en het voertuig bewegen (auto met ramen open) dan koelt het af, moet je zelf gaan rennen, dan warm je er toch van op.

En ik ga er dan even vanuit dat hetzelfde voor een paard geldt :D

zij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 11:36

ik denk dat ik het verkeerd laat overkomen. het artikel gaat over de gevoelstemperatuur voor de ruiter. die rent niet. het paard rent.
ik vraag me nu af hoe die is voor het paard...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:50

Ahhh, dat verklaart het :D

Maar zoals uitgelegd, denk ik dat het paard het niet kouder zal krijgen door het rennen. Tenminste, als ik ren met koud weer, krijg ik het warmer, niet kouder. Neem aan dat het bij paarden niet andersom zal zijn. Maar vind de vraag wel leuk, eigenlijk.