jaarling nu al dekgedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

jaarling nu al dekgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 13:46

Hallo

Wij hebben sinds zaterdag een 2 jaarling hengstjes erbij gekocht
waarom omdat ons andere minihengstje van 3 dan speelmaatjes zou hebben
Dit ging goed totdat we gister op de wei kwamen en ons minihengstje van 3 tussen onze welshmerrie's stond
dus wij de 3 jarige terug gezegt en gelijk begon de ene jaarling dominant dekgedrag te vertonen naar de 3 jarige zoals in de nek vastpakken een een stijve plasser krijgen (even net gezegt) en ook echt willen dekken. Dit verklaarde ook dat onze 3 jarige tussen de merrie's stond waarschijnlijk gewoon door de draad heen gejaagd.
Nou wil ik weten of dit normaal gedrag is voor een jaarlinghengstje dat hij al dominant dekgedrag vertoont??
Het andere jaarling hengstje naja bijna een jaar die is in feite nog een baby met zijn gedrag en de 3 jarige die heeft niet eens door dat hij een hengstje is om maar even voorbeelden te noemen

bulck

Re: jaarling nu al dekgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:49

Ik ken het, een van onze jaarlinghengsten is echt al hengst. Vaak op 5 benen aan het rondlopen, de andere lastig vallen en bestijgen. Als er andere paarden passeren echt zichzelf uitsloven.
Tja vroegrijp r. Naar en bij mensen gedraagt hij zich, dus voorlopig blijft hij hengst en zolang de anderen hem niet te ver laten gaan blijf ik het even aankijken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:54

Mijn welshje had het spelletje met 8 maanden al door, die maakte iedereen (ook de mensen) het leven zuur.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 13:56

bulck schreef:
Ik ken het, een van onze jaarlinghengsten is echt al hengst. Vaak op 5 benen aan het rondlopen, de andere lastig vallen en bestijgen. Als er andere paarden passeren echt zichzelf uitsloven.
Tja vroegrijp r. Naar en bij mensen gedraagt hij zich, dus voorlopig blijft hij hengst en zolang de anderen hem niet te ver laten gaan blijf ik het even aankijken.

Ja mijn vriend en ik kijken het ook even aan blijft het zo dan denk ik toch echt dat we voor hem een ander huisje moeten zoeken aangezien we ook nog merrie's hebben.
Die hij gek maakt zo we gister gezien hebben, Zo erg dat de merrie's tegen de draad aantrappen waar stroom op staat,
Moet er niet aan denken dat 1 van hun vast blijft hangen en er ongelukken gebeuren

maar het gekke is hij heeft altyd alleen maar samen gelopen met die andere jaarling en heeft eigenlijk nooit andere pony's of hengsten gezien.
Dus vraag me af waarvan hij dat geleerd moet hebben.
Leren ze dat zichzelf aan of ? ik weet het niet

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:56

ja hoor gebeurt regelmatig dit gedrag
mijn hengst was 11 maanden toen hij al wild ging van de merrie's

of weg zetten (mijnes staat in hengstenopfok)
of castreren...

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 13:58

En waarom ik hengstjes koop als ik ook al merrie's heb
Omdat het met ons andere minihengstje ook prima ging geen hengstengedrag of dominant gedrag vertoonde dus verwachte dit ook niet bij een ander hengstje en zeker niet van een jaarling

Maar aangezien nu ook meer bokkers hetzelfde probleem hebben ga ik er gewoon van uit dat het normaal is en hij gewoon vroegrijp is
Laatst bijgewerkt door Pepper3 op 30-06-09 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:59

Heel normaal gedrag hoor.

Of de opfok in met hengsten of castreren.
Of een weide tussen de hengsten en de merries laten en een flinke klap stroom erop.

Gezien jou bericht zou ik voor castreren gaan, dit omdat het je verbaasd dat jaarlingen dit al doen.
Laatst bijgewerkt door vorame op 30-06-09 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:01

tja.niet rot bedoeld hoor,maar dit is vrij normaal gedrag voor hengstjes...misschien beter van te voren informeren? :o
de ene hengst is de andere niet, er is maar een gedeelte hengst op de wereld wat kalm en rustig blijft als ze bij merrie's staan
het is de natuur dat ze zich zo gedragen en tja dan heb je alleen de optie's die ik je al zei ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:01

Gewoon de dierenarts bellen en laten castreren. Dat 1 hengstje geen hengstengedrag vertoont is eerder uitzondering dan regel. Mijn volwassen hengst is erg braaf, maar ook hem kan ik niet met andere hengsten zetten in het zicht van merries. Dat is niet meer dan logisch.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:04

vorame schreef:
Heel normaal gedrag hoor.

Of de opfok in met hensgten of castreren.
Of een weide tussen de hengsten en de merries laten en een flinke klap stroom erop.

Gezien jou bericht zou ik voor castreren gaan, dit omdat het je verbaasd dat jaarlingen dit al doen.

Had het eerlijk gezegt pas verwacht rond de 2 jaar want had in mijn omgeving dit nog niet gehoord van jaarlingen of zelfs nog jonger al hengstengedrag konden vertonen.
En we hadden gister al 3 meter vanuit de gewone afzetting nog een afzetting gemaakt met stroom zodat ze niet meer zodicht bij elkaar kunnen en dus elkaar ook niet gek meer kunnen maken.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:06

En ze kunnen de merries ook nog echt zwanger maken ook als jaarling.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:06

Het gaat niet alleen om het of ze elkaar kunnen aanraken, hengsten gaan gewoon vechten als ze op reuk of zichtafstand van merries staan. En een hengst kan vruchtbaar zijn vanaf 7 maanden, dus dat is helemaal niet gek hoor.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:06

Caira schreef:
Gewoon de dierenarts bellen en laten castreren. Dat 1 hengstje geen hengstengedrag vertoont is eerder uitzondering dan regel. Mijn volwassen hengst is erg braaf, maar ook hem kan ik niet met andere hengsten zetten in het zicht van merries. Dat is niet meer dan logisch.

sorry het waren er 2 die geen hengstengedrag vertonen de 3 jarige en die nog net geen jaar is

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:08

Dan heb je geluk, dit kan heel ernstig aflopen als de 3 jarige terug gaat vechten of de jongste ook hengstengedrag gaat vertonen. Je hebt serieus kans dat ze elkaar (dodelijk)verwonden. Als ze gaan vechten om de merries zullen ze doorgaan.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:10

Caira schreef:
Dan heb je geluk, dit kan heel ernstig aflopen als de 3 jarige terug gaat vechten of de jongste ook hengstengedrag gaat vertonen. Je hebt serieus kans dat ze elkaar (dodelijk)verwonden. Als ze gaan vechten om de merries zullen ze doorgaan.

De andere 2 die van 3 en nog geen 1 die zijn kleiner als dat hengstje met hengsten gedrag
kan het daar ook aan liggen
en zoals we het gister hebben gezien is eht niet echt vechten wat de 3 jarige terug doet die ziet dit meer als spelen aan heb ik het idee die snapt er NOG niet zoveel van

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:12

Ja, dat heb je nu. Maar wat nu als de 3 jarige wel wakker wordt? Beseft dat hij met andere hengsten staat EN merries in zijn nabije omgeving ziet, dan gaat het echt fout.

De ene hengst is gewoon eerder rijp dan de andere, precies zoals bij mensen.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 14:14

Caira schreef:
Ja, dat heb je nu. Maar wat nu als de 3 jarige wel wakker wordt? Beseft dat hij met andere hengsten staat EN merries in zijn nabije omgeving ziet, dan gaat het echt fout.

De ene hengst is gewoon eerder rijp dan de andere, precies zoals bij mensen.

Daar heb je gelijk in we gaan vanavond eerst even kijken wat voor maatregelen we moeten treffen zoals desnoods weide ertussen
We hebben namelijk 1.6 hectare weide dus moet niet echt een probleem zijn en het gedrag van hun alle 3 in de gaten houden.
Want wil het namelijk wel gezellig houden

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:17

Ik denk dat je gewoon de da moet bellen, kost je nu een paar centen maar je bent er voor de rest vanaf. Een paard dat als jaarling al zo de confrontatie opzoekt is geen fijne paard op hengst te houden