Angst voor schaar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crossgirl19

Angst voor schaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 18:49

Hoi,

Ik kon altijd de manen van mijn paard knippen, maar sinds een paar weken is hij doodsbang ervoor.
Echt heel vreemd.

Hij wordt gewoon helemaal panisch. Maakt zich groot, grote ogen, willen gaan hangen aan het touw.

Ik weet me geen raad. Ik probeer gewoon rustig te blijven, maar ik vind dat echt niet meevallen en probeer het elke keer weer.

Weet iemand misschien hoe je er mee om moet gaan of hoe je hem dan moet benaderen?

8nnemiek

Re: Angst voor schaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:52

Niets vreemds gebeurt in de tussenperiode?

Ik zou het gewoon rustig opbouwen.. Gewoon lekker blijven borstelen en misschien eens met een ijzeren kammetje door de manen heen. En later eens de schaar laten zien (eventueel een plastic schaartje laten zien ofzo, iets wat echt geen kwaad kan) en overal ermee aanraken en aaien.. Dan merken ze snel at het niet eng is. En daarna als ie helemaal ontspannen is een kam door de manen heen halen en met de schaar voorzichtig afknippen, bij de schoft beginnen.

crossgirl19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 18:56

Thanks voor je antwoord.

Het enige wat er veranderd is, is dat hij een ander stalling heeft en dat iemand mijn paard een keer ingevlochten heeft voor wedstrijd. Er werd me verteld dat hij de schaar niet zo leuk vond.

Ik weet wel dat de manentop altijd wat moeilijker gaat, maar z'n manen konden gewoon geknipt worden.

Ik heb hem al laten snuffelen aan de schaar en hem ermee geaaid, maar als ik richting manen ga dan word hij zenuwachtig en is er niet meer in z'n buurt te komen.

Stien_Horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 22:02

ja dat ik idd vervelend. Het enige wat ik ook kan bedenken is wat hierboven al is uitgelegd.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 16:53

Helpt het als je hem afleidt?
Dus dat hij druk bezig is met eten en dat je het dan voorzichtig probeerd?

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:39

Mijn paard vind het doodeng als ik zijn oortjes(haar) wil bij knippen.
Ik laat hem meestal eerst aan de schaar snuffelen.
en dan breng ik hem heel erg voorzichtig naar de plek toe.
ondertussen zeg ik lieve rustige woordjes en aai hem veel
als hij weer schrikt gewoon weer het zelfde doen.
bij mij helpt het wel altijd :Y)
doordat je zo kalm doet weet het paard dat er niks aan de hand is.
veel sucses ik hoop echt dat het werkt voor je, wel vervelend zeg

crossgirl19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-09 08:53

Bedankt voor de tip.

Ik heb gisteren de schaar weer tevoor schijn gehaald en hem aan mijn paard laten zien. Ik heb hem eraan laten snuffelen, maar z'n ogen worden heel groot en laat oogwit zien. Ik haal de schaar dan weg en praat rustig tegen hem en aai hem.

Hij wordt daar weer rustig van en haal dan rustig de schaar weer te voorschijn en haal hem dan voorzichtig naar de manen toe, maar hij gaat naar voren en naar achteren lopen. Hij gooit z'n hoofd de lucht in. Ik blijf rustig praten met hem en aai hem en haal de schaar weer even weg tot hij weer rustig word, maar het lukte me niet om met de schaar bij z'n manen te komen.

Moet ik dit elke keer proberen en zal hij zich dan op een gegeven moment aan overgeven. Ik word er af en toe zo moedeloos van en zeker omdat ik dit in het verleden gewoon kon doen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:14

Als hij nog druk reageert op de schaar zou ik hem nog niet naar z'n manen brengen. Laat hem eerst vertrouwd raken met aan de schaar snuffelen, ontspant ie dan, kun je de volgende dag weer verder gaan met het op z'n kont leggen of iets.
Elke keer als die ogen weer heel groot worden, stapje terug nemen.
Vind ie het snuffelen al te eng? Zet dan gewoon een paar stapjes terug en ga daar gewoon met de schaar staan en beweeg hem een beetje ofzo.
Als je hem opgegeven moment kan aaien met de schaar (behalve de manen dan) kun je kijken of je op dat moment wel met je handen aan z'n manen mag zitten.

Gewoon na 2 dagen rustig, het volgende stapje. Zo kan hij het weer verwerken en merkt ie dat jij helemaal niks engs doet met die schaar^^

Als je alles te snel wilt, stop je pas op het moment dat het niet goed gaat, babystapjes dus^^

xAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 21:48

beginnen met het alleen te laten zien dan eerst bij jezelf ( doe ik altijd) dan ziet ie dat het niet gevaarljk is dan steeds dichter bij de pony staan er ook andere pony's bij die er geen last van hebben? dan kan je het eerst bij hun laten zien dan ziet ie dat het niet gevaarlijk is ;)

crossgirl19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-09 22:39

Thanks, ik blijf het proberen en de schaar laat ik zien en laat hem eraan snuffelen.

Ik kan de schaar tegen zijn hals aanleggen en dan begint het heen en weer te lopen. Zijn ogen worden zo groot en begint met zijn nek te schudden. Ik stop er dan ook mee en probeer elke keer een stapje verder te komen, maar het blijft elke keer hetzelfde.

Ik zal het gewoon blijven proberen en rustig te blijven en lief tegen hem praten. Hopelijk dat hij het weer gaat toelaten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 05:29

hij is vast geknipt toen in zijn vel joh!!!
hij ziet dat ding en denkt dat ie weer in zijn vel geknipt word.
leg hem uit dat jij niet in zijn vel gaat knippen..maar dan moet ie wél stilstaan..
of diegene heeft hem een mep verkocht met dat ding...kan heel goed hoor
lach hem maar flink uit en zeg dat ie zich niet zo aan moet stellen.
weet je als je met een angstig dier bezig bent ga je je sterk concentreren op hun.
met als gevolg dat je ademhaling anders word..en dat merkt een paard!

daarom dus dat uitlachen of zing hem een liedje,word je ademhaling gelijk van ( en dus rustgevend!)

werkt soms ook goed om iets heel erg lekkers voor je paard te halen en hem dat laten zien.
maar voordat je het geeft zeg je," ik wil dat je de schaar aanraakt"
wijs je met snoepje naar de schaar en naar hem( zoiets.,moeilijk uitleggen haha)
als hij de schaar aan durft te raken met zijn neus dan krijgt hij een snoepje..
zo niet...tja dan andere keer maar weer he? :P

geduld is het aller,aller,allerbelangrijkste.....
vandaag niet?
dan morgen wel

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 06:58

Net wat Ellepel zegt. Vaak is jouw lichaamstaal/reactie die je paard op zijn hoede laat zijn. Leg de schaar gewoon voor hem neer, geef hem lekker hooi en gaf lekker poetsen en je ding doen. Na het poetsen ruim je de schaar weer op. Vooral niet gerust stellen of op een andere manier zijn ongewenste gedrag belonen. Zo maak je die schaar steeds enger voor hem.

Als dat allemaal goed gaat, pak je de schaar een keer in je handen en legt het ergens anders neer. Net zolang tot er geen spanning is bij je paard en vooral bij jou. Na een paar dagen ga je elke dag een stukje dichterbij. Eerst op zijn schouder, dan zijn schoft etc.

Voor je het weet, knip je zijn manen weer.

Succes

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 12:35

Toen ik las wat Ellepel schrijft, toen realiseerde ik me dat ik dan ook m'n paard de gek aan steek of idd een liedje voor haar zing (voor mensen is dat in mijn geval verboden :o ). Voor een buitenstaander ziet het er vast belachelijk uit, maar het werkt super. Concentreer je daar ook echt op. Als jij de paard uitlacht, moet je dat ook echt zo voelen. Weet zeker dat het werkt!

Eliseee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 14:18

Idd wat ellepel zegt, dat lijkt mij ook de beste oplossing.
knuffel je paard en laat goed zien wat je doet.
en alles wat hierboven word beschreven