Buitenrit Noordwijkerhout, Manege Bakker of Manege Smit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

labyrinth

Buitenrit Noordwijkerhout, Manege Bakker of Manege Smit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 17:21

Hey,

Ik ga binnekort weer een buitenrit maken in Noordwijkerhout, maar ik heb een vraagje.
Je hebt daar twee maneges, allebei aan dezelfde weg, bieden allebei strandritten aan,
Ik heb zelf nu twee keer bij manege Bakker een buitenrit gedaan, niet bewust gekozen maar dat was de eerste die ik belde. Nou vraag ik me af, wat zijn nou de voor en nadelen bij manege bakker, en manege smit als we het hebben over de strandritten.

Zijn er mensen die bij allebei zijn geweest, of me iets kunnen vertellen over de ritten bij manege Smit?

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:25

Manege Smit daar ij ik al 6 jaar. Is heel leuk! Bij bakker rijden er mensen van elk niveau bij elkaar en dat is dan denk ik wat minder. De paarden bij ons zijn ook super. Hoe lang wil je rijden? Op zaterdag van 10-12 vind ik het gezelligst. Je ziet veel dieren zoals reën en konijnen, onderweg wordt er meestal nog wat over de natuur vertelt. Op het strand doe je ook minstens 1 galop. Pb me maar voor meer info.

Tip: Kijk op http://www.manegesmit.hyves.nl, daar staan ook foto's

Enne als je op zaterdag komt ben ik er ook om je op stal te helpen :P
Laatst bijgewerkt door marloesXpaco op 29-06-09 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bloem_

Re: Buitenrit Noordwijkerhout, Manege Bakker of Manege Smit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 17:27

Ik heb een keertje bij Manege Smit een buitenrit gemaakt! Heb echt genoten die rit :).

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-09 22:14

Maar waren er echt specifieke dingen waarvan je dacht dat was echt leuk, slecht , goed?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:21

Ik vond manege smit waardeloos. Paarden hebben (oude) drukplekken, paarden lijken niet happy en een strandrit is ergens achteraan hobbelen. De paarden gaan op het commando van de begeleider en hobbelen achter elkaar aan. Het zijn paarden die duidelijk teveel verschillende ruiters hebben gezien.

Natuurlijk weet ik dat de paarden er op een manege niet bij staan zoals de mijne aan huis, maar er is veel verschil in kwaliteit tussen de diverse maneges. Ik kom in ieder geval nooit meer terug naar manege Smit.

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:57

De paarden hebben inderdaad OUDE drukplekken. Die hadden ze al toen ze kwamen.
@Fjordnina
Op welk paard zat jij dan? Bij mij is dat namelijk nooit zo dat een paard gewoon naar de commando's van de voorrijder luistert.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 13:00

oké blijkbaar zijn de meningen nogal verschillend,
maar zijn er ook mensen die bij allebei zijn geweest?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:48

Ik heb zelf een tijd bij manege Smit gereden en een keer een buitenritje bij Bakker gemaakt.

Bij manege Smit moet je geen super spetterende rengallop verwachten. Het is inderdaad veel achter elkaar aanrijden, maar daar zijn het ook de bospaden voor. Op het strand rijd je meestal wel gewoon lekker naast iemand anders en bij wat meer gevorderden ruiters doe je ook wel een rustig gallopje. Er is daar ooit een ongeluk gebeurt, dus het is geen keihard crossen. De paarden worden daar wel goed verzorgd. De eigenaar heeft dat voorop staan, controleerd of de zadels goed liggen en zorgt dat de paarden zomer en winter zoveel mogelijk in de paddock staan. Ook letten ze er meestal wel op dat ruiter en paard matchen, de indeling wordt van tevoren gemaakt, maar als je voorkeur hebt kan je dat wel aangeven. Verder is het een heel relaxt ritje, alle paarden zijn aan het buitenrijden gewend, maar je hebt er de voortwaartsere tussen zitten en de wat slomere. Bij een twee uursritje pak je meestal een stuk duin, strand en bos mee, de eigenaar heeft genoeg verhalen over de omgeving ;)

Bij Bakker heb ik dus een ritje gemaakt, ik was daar samen met één ander meisje en we kwamen in een groep terecht met oudere mannen. De voorrijder droeg geen cap en het kwam mij allemaal wat rommelig over, maar dat is ook het grote contrast met Smit. Daar zorgen ze er wel voor dat het rommelige er niet echt is. We kregen twee pony's toegewezen en omdat de een wat moeilijker was en ik wat langer reed kreeg ik die pony. Wat betreft het buitenrijden. Ik ben Aad (eigenaar Smit) gewend en die is altijd gezellig aan het kletsen en deze man was daar wat minder van, maar goed om het daar nou op te baseren. Ook hier reed je in het bos gewoon achter elkaar, want dat kan gewoon niet anders met de paden. Op het strand deed de pony van de vriendin erg vervelend en ik vond het niet helemaal lekker opgevangen. Die van mij gaf een paar flinke bokken (vandaar dat ie als moeilijker was beschreven) en we werden verder niet echt begeleid. Verder weet ik niet zoveel van manege bakker. Op zich een leuk buitenritje hoor, maar wat minder enthousiast gedaan oid. De manege is ook gewoon veel groter dan Smit, wat echt wel een kleinschalige manege is. Of de pony's en paarden goed behandeld worden kan ik van Bakker ook niet echt iets over zeggen. Het ziet er allemaal wel goed uit ;) Maar ik hoor er verschillende verhalen over.

Conclusie, de omgeving is echt heel mooi, maar voor een keiharde rengallop over het strand heb je aan beide niets. Voor een relaxte rustige rit zou ik eerder naar Smit gaan. Ik heb ook veel goede verhalen gehoord van mensen die van ver buiten de omgeving kwamen.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:55

Ik heb in Nwhout gewoond.. heerlijk wonen daar..
toen ik er nog woonde (10 jaar geleden) stond manege bakker niet zo goed bekend.. weet niet hoe het nu zit en weet ook verder niet meer waar dat op gebaseerd was. Ik ga binnenkort ook eff een ritje maken.. dus ik volg dit topic even ;)

overigens, er is zeker geen mogelijkheid om met sn 2en te gaan?

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:13

Dus de conclusie is manege smit? :P
ben indd ook wel benieuwd of je ook met z'n 2-en kan gaan :P
of met klein groepje...
(ik ga met labyrinth op die strandrit xD )

Weet iemand of die ook op zondag strandritten doen (manege smit)??

ohwjaa en zijn de strandritten bij manege smit echt alleen van 10-12 uur ? := beetje vroeg xD (moeten ook nog daarheen xD)

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 18:58

Op zondag kan je van 10-12 en 2-4 volgensmij. En je hebt ook wel eens ontbijtritten, dat is van 6-8 :+

Oowja, zaterdag avond is er een maanrit, ik weet niet of hij al vol zit want anders moet je echt inschrijven!

Paar foto's (let niet op mijn domme hoofd) :
Afbeelding
Afbeelding

Vertrek vanaf de manege
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door marloesXpaco op 01-07-09 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:00

haha das wel erg vroeg xD
heb dat x op mijn eigen manege gedaan, maar nu moeten we er met de auto heen (half uur/25 min. ofzo) , dus is beetje zielig voor mn ouders :P

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-09 19:04

Ik heb dus al eens bij manege bakker gereden, twee keer, en mijn ervaringen waren nog al wisselend,
de eerste keer was het weer niet zo heel mooi, en waren er maar twee mensen ingeschreven, ik en een andere man.
die man bleek bij het voorrijden niet eens te weten hoe de teugels vast gehouden moesten worden dus die mocht niet mee.
Uiteindelijk ging ik dus alleen met de begeleider.
Dat was echt een leuke rit, hij vertelde veel over de omgeving, het rijden ging lekker en we deden alles gewoon lekker afwisselend, dan weer een galopje dan weer een drafje, en zo ook op het strand,

De tweede keer daarentegen was niet zo geweldig,
niet vervelend ofzo, maar toen was het veel drukker, en moest je af en toe stoppen omdat er achterin iets niet goed ging, de begeleidster was vooral bezig met het rijden, en niet echt spraakzaam.
Ik zat wel beide keren op een leuk paardje,
er werd ook genoeg hulp geboden mocht dat nodig zijn, ik bedoel, ik reed de tweede keer (toen het dus druk was) op een paard dat op stal erg moeilijk en vijandig deed, ze vroegen gelijk of ik hulp nodig had bij het opzadelen, en ookal zei ik dat dat niet nodig was, werd me gelijk verteld dat ik gewoon aan iedereen hulp kon vragen mocht ik toch nog iemand nodig hebben ofzo.

Ik was ook wel tevreden over het feit dat ze niet goede ruiters dus niet toelieten,
ze laten je niet bewust voorrijden, maar voordat je naarbuiten gaat stap je eerst in de bak op en stap je daar rond enzo, en zeg nou zelf je kan al snel zien aan iemands doen en omgang met het paard, en hoe hij opstapt en op het paard zit of hij/zij enige ervaring heeft, en bij twijfel vroegen ze je dan om even te draven.
Verder had ik wel iets tegen het feit dat de paarden daar niet echt stallen hebben, maar meer een soort standplaatsen, ze hebben wel de ruimte van een stal, maar ze staan vast, met twee schotten aan weerzijden, ik heb het niet zo op altijd vast laten staan. Ookal zagen de paarden er wel allemaal gezond uit.

Als ik de berichten zo lees, is mijn idee over Smit nu een beetje zo:
Ritten zijn wat spontanter, en beter geregeld tijdens het rijden ook met drukte. Maar de paarden zijn niet echt goed verzorgd?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:38

de paarden zijn wel goed verzorgd. Sowieso staat dat echt op 1 bij Aad. De paarden krijgen echt wel een goede behandeling en met de drukplekken, vaak zijn dit inderdaad plekken die ze al hadden. In de tijd dat ik er rijd heb ik nog nooit een paard met schoftwondjes gezien daar. De ene keer dat een paard haar tuig niet om kon is het paard, dat normaal echt type beginnerspaard was, alleen door gevorderden zonder zadel gereden en anders liet hij het staan. Ze krijgen geen weidegang, maar staan wel dagelijks lange uren in het paddock of de bak.

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:39

Paarden zien er super uit hoor! Op allebei de manege's staat een deel in stands en een deel in boxen. Op Bakker komen de paarden niet zo veel buiten, op Smit wel. Kijk maar op de manege smit hyve voor foto's

http://www.manegesmit.hyves.nl

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:58

Ik zou Manege Smit doen.
Ze laten alleen ruiters toe die echt les hebben gehad en kunnen rijden.
Zowel bij manege Bakker als bij Manege Smit is een deel box en een deel stand.
Bij Manege Bakker komen de paarden bijna nooit buiten, bij Smit staan ze (bijna) iedere dag lekker in de paddock!
Bij Manege Bakker staan de paarden in de stands aan een soort van halsbanden met een ketting, ik heb een keer een pony gezien, die wou toen liggen maar dat kon niet omdat zijn ketting te kort was...
Bij Smit staan de paarden in de stands aan een halster met 2 touwen die lang genoeg zijn, zodat ze ook kunnen liggen.
De zadelkamer bij Bakker is een rommeltje, ook worden er voor een aantal paarden veel te scherpe bitten gebruikt terwijl het helemaal niet nodig is.
Ook vind je bij Manege Bakker regelmatig rondzwervende borstels.
Bij Smit is de zadelkamer heel netjes en de paarden hebben allemaal een goed, niet te scherp, gebroken bit.
Bij manege Smit is het heel opgeruimd en heeft ieder paard een eigen tasje met poetsspullen voor hun box of achter hun stand hangen.
De paarden zien er goed uit, dat staat inderdaad op 1 bij de eigenaar (Aad Smit), sommige paarden hebben inderdaad wel drukkingen, maar dat is ook bij Bakker, meestal zijn die drukkingen heel oud, soms al voor dat ze kwamen.
Manege Smit vind ik persoonlijk ook veel gezelliger, en ze helpen ook veel beter als dat nodig is.
Dat met dat reageren op die commando's van de begeleider valt echt wel mee trouwens.
Als het zand op het strand te zacht is, wordt er op strand niet gegalloppeerd en maar kleine stukjes gedraafd, anders is het te zwaar voor de paarden. Als het zand goed is, en in duin en in bos kan het natuurlijk wel!
Heel soms doen we ook een lekker rengalopje tussendoor, maar meestal niet.
Op strand mag je lekker naast elkaar rijden!
Je krijgt ook vaak wilde dieren te zien, en als je de eigenaar hebt als begeleider, krijg je ook heel wat verhalen te horen over de natuur daar, heel intressant!
Na de rit worden de paarden als het heet weer is, vaak lekker afgespoten!
Van de vele buitenritten die ik bij manege Smit gemaakt heb, heb ik echt heel erg genoten!
Oeps, beetje lang geworden, iets te enthousiast over Manege Smit denk ik :+
Laatst bijgewerkt door anouska4ever op 01-07-09 20:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:05

hallo
ik zou zelf voor manege smit gaan heb er 1 buitenrit gemaakt en was super!
nou doei doei
succes met je keuze

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:05

1234 schreef:
of met klein groepje...

ohwjaa en zijn de strandritten bij manege smit echt alleen van 10-12 uur ? := beetje vroeg xD (moeten ook nog daarheen xD)

nee, natuurlijk niet, er zijn veel meer ritten, ook op andere tijden en andere dagen!

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:07

Smit! Wij zijn geweest en het was echt supergezellig!

Filmpje van onze buitenrit! :D

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:42

anouska4ever schreef:
1234 schreef:
of met klein groepje...

nee, natuurlijk niet, er zijn veel meer ritten, ook op andere tijden en andere dagen!

Ja wij willen dus op zondag gaan, maar bij de activiteitenkalender op de site staat voor iedere dag van 10-12 buitenrit xD dus dacht van misschien zijn dat wel de enige mogelijkheden voor buitenritten ;) vandaar dat ik het vroeg :P
Maar op zondag doen ze t dus ook? (sommige maneges zijn op zondag gesloten, maar anderen weer niet)
Laatst bijgewerkt door 1234 op 01-07-09 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:44

Wij zijn op zondag gegaan :j dus ze zijn er gewoon op zondag hoor! en wij gingen toen van 2-4 ;)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:44

okeej chill :)

ohja maar bij die 'kindermaanrit' is het toch helemaal nog niet donker? _O- haha wel vaag dan dat ze dat in deze tijd van het jaar plannen :P
Tis om half 12 nog licht geloof ik en die duurt tot half 11 xD
achjah :D

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 10:32

1234 schreef:

ohja maar bij die 'kindermaanrit' is het toch helemaal nog niet donker? _O- haha wel vaag dan dat ze dat in deze tijd van het jaar plannen :P

Haha, inderdaad, ik ga ook mee, vind ik wel grappig :D
Maar in het bos is het dan vaak al best donker.
Je mag dan ook altijd blijven slapen op de manege, wel leuk! ;)

marloesXpaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:57

1234 schreef:

In het bos is het echt donker hoor! Maar de volwassenen maanrit is de zelfde tijd.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:13

en wat is dan het verschil? De rit opzich neem ik aan?