Oren in de nek - aangeleerd gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Oren in de nek - aangeleerd gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 00:39

Mijn paardje heeft heel erg snel haar oren in haar nek liggen. Niet gewoon naar achter gedraaid dus, maar echt plat naar achter. In het begin (zo'n zes maanden geleden) was het veel erger dan nu, ze lagen toen echt constant naar achter. Nu is dat al veel beter. Maar nog steeds, zodra er íets gevraagd wordt, gaan die oren in haar nek. Dat kan van alles zijn: aandraven, naast me meelopen, (los) longeren, steigeren, of gewoon een onverwachte beweging.

Meestal gaan haar oortjes ook vrij snel weer naar voren. Bij het aandraven na zo'n 10 seconden (aan de hand en onder 't zadel), bij het steigeren komt ze neer met de oortjes weer naar voren. Het lijkt dus geen pijn te zijn (omdat ze 't bij zoveel verschillende bewegingen heeft maar ook net zo snel de oren weer naar voren draait), en ook geen protest (want met grondwerk loopt ze altijd los in de bak en ze doet alles wat ik vraag en blijft bij me, komt ook uit zichzelf naar me toe), en ook geen angst.

Omdat het nu minder erg is dan in het begin, dacht ik dat het misschien aangeleerd gedrag was. Alsof ze verwacht dat iets wel vervelend zal zijn, om er vervolgens achter te komen dat het eigenlijk heel erg meevalt. Maar kan dit? Of is dat een menselijke redenatie en is er tóch een goede reden voor? En wat voor reden zou ik dan aan moeten denken?

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:14

het kan een vertrouwenskwestie zijn. maar als ik je verhaal goed lees, ben je aardig op weg om dat vertrouwen te versterken.
pijn kun je zo aan de buitenkant niet uitsluiten. wanneer er met 1 van de wervels(bijv.) iets niet in orde is, zie je dat terug in het hele bewegen.
laat er eens een goede osteopaat naar kijken om dat uit te sluiten.
succes.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:19

Dit doet mijn paard ook. Ze doet de oren echt plat in de nek als ze naar je toe komt, als je haar laat aandraven. Maar meent er niets van.

Misschien aangeleerd, misschien uitproberen. Ik ben er nog niet achter, maar zolang ze mij niet bijt, schopt of wat anders moet ze lekker haar gang gaan.

De mijne is ook nagekeken door een osteo en die kon niets vinden. Maar het is wel slim om hem even na te laten kijken.;)

aerdenhout1

Re: Oren in de nek - aangeleerd gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:21

Vaak is het inderdaad een stukje vertrouwen dat ze missen.Misschien te veel in de mond getrokken, te veel bewerkt met de sporen, of een rugprobleem waar te lang mee is doorgereden. Op zo'n moment is het best jammer dat ze niet even kunnen praten he??