ervaringen met politieles?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kev

ervaringen met politieles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 19:28

Ik weet niet of het hier goed staat....

Op onze vereniging wordt over 2 maanden een politieles gegeven. Ik vraag me af of dit geschikt is voor mijn jonge paard. (4jaar)
In het kort: hij is heel koel in zijn hoofd, nieuwsgierig en geen angsthaas, maar heeft een paard maanden geleden wel een periode gehad dat hij van 'niets' kon schrikken en heel hard ging rennen. Dat doet hij nu gelukkig niet meer maar ik ben een beetje bang dat hij 'aangestoken' wordt door andere paarden, juist omdat hij zo jong is. Hij krijgt dan in 1 keer wel heel veel voor z'n kiezen waar hij in principe ook geleidelijk aan aan zou kunnen wennen.

Iemand ervaringen of ideeën??

EllyC

Re: ervaringen met politieles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:40

bedoel je met politieles schriktraining?
zo ja, altijd doen, heel leuk, super ervaring. Een aantal jaar geleden hebben wij een show weggegeven met pistoolschoten, rook, paard inpakken dekzeil, rijden met parasol etc. etc.
wie geeft de les?

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:41

Als je er zelf al aan twijfelt......
Tis goed om ervaringen op te doen maar kzou er liever zelf gaan kijken en het thuis 'nabootsen' (als dat kan).
Ligt ook erg aan je paard vind ik, is hij PAS 4 of AL 4..
Tussen 4 en 4 zit dus verschil;)
Jij kent jou paard het beste...

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:43

Ik zou het doen, maar alleen als je je paard genoeg vertrouwd. Uiteindelijk moet hij het allemaal leren en ik zou zeggen, liefst zo snel mogelijk.
Je kan toch altijd stoppen als je merkt dat jij of je paard het toch niet aan kan en het dan later thuis rustig terug proberen

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:46

als je goede lesgever hebt houd ie natuurlijk rekening met je ervaring. En dan is juist zo'n groepsles handig om mee te liften met de ervaren paarden. Mijn paard wilde absoluut niet over grondzeil stappen maar met hulp van de andere paarden zag ie het toch wel zitten en ging er uiteindelijk alleen over heen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 19:54

Hij wordt gegeven door de politie Rotterdam (?). Op zich is hij redelijk koel in z'n hoofd, maar ik geloof niet dat ik al voldoende controle heb. Ben een beetje bang dat hij er juist slechter uitkomt. Hmm, ik geloof dat ik het antwoord al gegeven heb. Ik ga gewoon zonder paard kijken hoe ze het doen en thuis rustig aan aan allerlei dingen laten wennen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:34

Ik zou zeggen gewoon doen, zo'n trainer van de politieschool heeft echt al heel veel paarden in die situaties gezien hoor, en die mensen zijn echt wel op veiligheid ingesteld, ze zullen je echt helpen de hindernissen op een goede manier aan te rijden, als je die dingen probeerd na te bootsen nadien, das allemaal leuk maar dan heb je die ervaren instructeur er niet bij , en dat is net hetgeen je echt nodig hebt.
En je zegt zou mijn paard dat wel kunnen ?????? natuurlijk kan jouw paard zoiets, het grootste probleem zit nooit bij het paard , maar het is de ruiter die zijn rust moet kunnen behouden, maar ook daar zal die instructeur echt alle aandacht aan besteden , zeker doen hoor , das een rijles waar je heel je verdere leven wat aan zult hebben, doen dus.

AnneliesH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:52

Kev schreef:
Op zich is hij redelijk koel in z'n hoofd, maar ik geloof niet dat ik al voldoende controle heb. Ben een beetje bang dat hij er juist slechter uitkomt. Hmm, ik geloof dat ik het antwoord al gegeven heb. Ik ga gewoon zonder paard kijken hoe ze het doen en thuis rustig aan aan allerlei dingen laten wennen.

Helemaal mee eens.. Kan je goed begrijpen..
Natuurlijk moet je een jong paard van alles leren en meestal hoe jonger, hoe beter (dit gaat niet altijd op...)
Maar als je van te voren al twijfelt of de stap niet te groot is en of je wel genoeg controle hebt over je paard.. zou ik het ook niet doen.
zonder controle kom je nergens..
daar eerst maar aan werken dus ;)
succes!!

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:56

AnneliesH schreef:
Als je er zelf al aan twijfelt......
Tis goed om ervaringen op te doen maar kzou er liever zelf gaan kijken en het thuis 'nabootsen' (als dat kan).

Dat zou ik juist niet doen. Met een instructeur erbij weet je tenminste dat je goed bezig bent. En die heeft er natuurlijk heel wat ervaring mee, dus die zal je beter kunnen helpen als het allemaal niet lukt. Bovendien zijn er dan andere mensen bij, voor het geval het fout gaat. En inderdaad steun van andere paarden, daar zou je ook heel wat aan kunnen hebben.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 07:52

RT --> OPG

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:02

ik heb vorig jaar ook een schriktraining gedaan met mijn paardje. ik had hem net 2 weken. was zo super leuk om mee te doen en je leert er heel veel van. het zijn ervaren mensen dus je hoeft niet zo bang te zijn en je kan op ieder moment stoppen als je wilt. gewoon doen zou ik zeggen :D

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 14:12

denk dat het voor jou een groter probleem gaat zijn dan voor hem :P
ik zou het doen. hij leert vanalles, en jij gaat merken dat je paardje eigenlijk wel astranter is dan je dacht ;) . er zijn begeleiders, instructeurs, en andere paardenmensen die je kunnen helpen, en mss eerst met hem werken, om het daarna door te geven aan jou als je niet zeker bent. als je merkt dat hij mentaal vermoeid is, stop je gewoon. je moet hem niet gaat overladen met vanalles, maar meestal leren paarden wel graag nieuwe dingen, als het juist wordt aangebracht. met heel enthousiasme van jou kant wordt hijzelf ook enthousiast.

justlobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:34

ik heb zelf aan zo'n training mee gedaan maar dan met een manege paard. dat ging heel geleidelijk dus ik denk dat het geen probleem zou moeten zijn voor het paard, als je het zelf niet durft laat iemand anders die jouw paard vertrouwd dan mee doen.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 15:33

Ik heb zelf ook z'n training gedaan, alleen dan van de bereden politie amsterdam.
Je moet opgeven hoe je paard is, en dan word je in een gepast groepje gezet.
Wij reden met ze 10e, 3 wat angstige paarden waaronder mijn paard en 7 bom proof paarden.
Wat heel leuk om te zien was, dat de angstige alles deden als de bomproefe paarden het voor hadden gedaan