Bit indoen blijft een drama

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Bit indoen blijft een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 16:53

Hoi,
Na lang denken toch maar even een topic openen. Mijn pony heeft altijd al een probleem gehad met bit indoen.
Ook nadat de tandarts is geweest (en wat gevijld heeft) blijft het dramatisch. De tandarts heeft de bitten ook in de mond gepast en er is niets mis met de bitten, ze zijn absoluut niet te dik, te dun of te groot/klein. Als hij het bit eenmaal inheeft is er ook niets meer aan de hand. Hij is moeilijk met elk bit indoen, van trensje tot liverpoolstang. Het lijkt dus ook gewoon tussen zijn oren te zitten. Dier is verder in orde, tuigage is in orde en het gebit ook. De bitten ook, zijn allemaal gechekt door de tandarts in de mond van mijn pony.

Heb nu een zeemleertje om het bit om hem zachter te maken, dit maakt met indoen weinig verschilt. Ook stroop erop smeren heeft geen zin. Pony wordt ruim beloont als hij het bit in heeft genomen.

Bij het indoen loopt de pony trouwens niet weg, komt ook niet omhoog oid. Kan hem gewoon los laten staan. Hij houdt zijn mond gewoon stijf dicht.

Iemand een idee? Bitloos is GEEN optie, hier ga ik dus verder ook niet op in. Pony loopt aangespannen (enkel en tweespan) en je mist toch je benen en je zit om bijvoorbeeld te sturen. Met het oog op de veiligheid van het paard, zijn spanmaat, mij en de andere weggebruikers ga ik dus niet bitloos mennen omdat je een stuk communicatie mist wat je onder het zadel wel hebt.

Dani

Re: Bit indoen blijft een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:26

Herken het gedrag heel erg van mijn paard, ik ben dus wel bitloos gaan rijden..

Ik ga stiekem toch vragen of je al eens contact hebt gehad met bitloze menners en iets weet van hun ervaringen, of dat je het niet eens in een afgesloten omgeving zou kunnen uitproberen..maar dat blijft eigen keuze natuurlijk. :)

Ander advies..tja, als je alles al geprobeerd hebt lijkt het mij heel duidelijk dat het paard gewoon pertinent geen bit in wil. Neem aan dat je ook wel hebt geprobeerd om het bit in te doen en daarna weer uit, zonder aan het werk te gaan, gewoon om te laten wennen?

En heb je elk nieuw bit wel een tijdlang uitgeprobeerd? Vast wel..maar het kan ook aangeleerd gedrag zijn, en bij een nieuw bit kan het best een tijdje duren voordat het paard doorheeft dat dit bit echt anders is dan het vorige.

Susanne

Re: Bit indoen blijft een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:35

Bitloze menners, geen idee waar ik die vandaan moet halen. Er zijn maar heel weinig menners die bitloos rijden, wat ook heel logisch is. Menners met verstand van zaken gaan in ieder geval niet bitloos mennen. Je mist gewoon een stukje communicatie en ik ga die gok gewoon niet nemen. Als mijn pony onder het zadel had gelopen had ik het wel geprobeerd.

Ja ik doe regenmatig gewoon in de wei even het bit in en uit, en daarna belonen met een snoepje oid.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:37

maak van het bit iets leuks. Niet alleen indoen al het paard moet werken. :\
doe hem eens in en laat even zitten en meteen er weer uit.
breng hem eens naar de wei met bit in. :9k

Waarschijnlijk vind hij het dan vanzelf niet meer zo'n probleem om het bit in te doen en weet hij dat het niet altijd is dat hi jweg word gehaald bij vrienden maar soms een beloning krijgt waarnaar hij het bit meteen weer uit mag. *D

Succes ! +:)+

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:40

appel moes? of biks in je hand als die ze mond opendoet heeft die ook gelijk het bit.
weet nog wel een paar truckjes maar die zet ik er maar niet bij ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:41

Probeer eens van de traditionele manier af te stappen. Hier staan ook een paar van dit soort paarden (welliswaar met een verleden dus vaak kopschuw) die het bit moeilijk willen aanpakken. Wat ik dan doe is i.p.v de duim van je linkerhand die het bit vast heeft, je vingers te gebruiken van je rechterhand, aan de buitenkant dus! Door een beetje met je vingers te spelen in zijn mond doet het paard dan eigenlijk altijd zijn mond open en kan je rustig het bit in doen. Ook nemen wij hier het hoofdstel niet bij de bakstukken vast, maar bij het kopstuk. Je arm, die het hoofdstel vast houd, gaat dan tussen de oren van het paard. Belonen als het goed gaat, maar dat doen jullie al!
Geen idee of dit een beetje te begrijpen is zonder het te zien.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:43

ik lees net dat je dit weleens doet.
Maar als je dit in de wei doet denkt het paard juist van ik word weggehaald en de beloning word gegeven NADAT je het bit UIT gedaan heb geef de beloning met bit IN.. :+
en naar de wei toe met bit want dan is de beloning dat ze naar de wei gaat ook doe je het bit dan in in de stal waar het steeds ' mis ' gaat

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:45

Jelleee schreef:
Bitloze menners, geen idee waar ik die vandaan moet halen. Er zijn maar heel weinig menners die bitloos rijden, wat ook heel logisch is. Menners met verstand van zaken gaan in ieder geval niet bitloos mennen. Je mist gewoon een stukje communicatie en ik ga die gok gewoon niet nemen. Als mijn pony onder het zadel had gelopen had ik het wel geprobeerd.

Ja ik doe regenmatig gewoon in de wei even het bit in en uit, en daarna belonen met een snoepje oid.

Want?

Ik zou zoals hierboven gezegd word idd proberen er iets leuks van te maken, probeer het bit te laten koppelen aan iets leuks! Bijv, bit in = snoepje. Bit uit.. Bit weer in, weer een snoepje.. en dan heel lang doen, heel vaak.

Na een poosje lijkt mij wel dat je pony het leuk zal gaan vinden! :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:45

Claudia, de pony krijgt een biksje zodra hij het bit inheeft en wordt dan ook met de stem beloont, en gekriebeld. Naar de wei toebrengen... mijne staan 24/7 op de wei ;)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:46

Hannah_Menno schreef:
Jelleee schreef:

Want?

Goed lezen, het staat uitgelegd in de begin post.

anoek94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:52

je moet hem/haar een snoepje geven voordat je het bit in wilt doen en als hij/zij het bit in heeft ook weer een snoepje geven. zo heb ik het mijn paard ook geleerd omdat zij het bit niet indeed. *D

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:16

het lijkt mij dat dit aangeleerd gedrag is, wat voortkomt uit een pijnlijke aanvaring van het bit tegen zijn tanden.
alleen veel geduld, rust en veel tijd lossen dit op. niet te uitbundig belonen. een "goed zo" en eventueel een kleine kriebel op de hals zijn voldoende.
de volgende keer dat je hem wilt inspannen, moet je ervoor zorgen dat je uren de tijd hebt.
biedt hem het bit aan en wacht..... net zolang tot hij het aanneemt. dat kan idd lang duren.
hoe meer variatie jij er in brengt om hem het bit in zijn mond te laten nemen, hoe aannemelijker het is dat dit voor hem een spelletje is.

dus: veel tijd
simpele aanpak
eenvoudige beloning.

succes.