mag een pony de tong uit de mond tijdens dresuurproef

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stroo

mag een pony de tong uit de mond tijdens dresuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 07:03

gister had mijn dochter een dresuur wedstrijd ,op het protocol begon het eerste punt met tong uit de mond ,3 punten verder stond nu nog meer tong uit de mond ,dit heeft de jury de hele proef vol gehouden en laten opschrijven ,volgens mij werd er nergens anders meer op gelet . kind reed nette proef maar had 166 punten want er werd steeds over de tong gezeurd

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 07:21

De jury zeurt hier terecht over. De pony geeft een ongemak (pijn) aan wat of aan de ruiter ligt of in de mond van de pony.

Joki

Re: mag een pony de tong uit de mond tijdens dresuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 07:23

tong uit de mond kost op ieder onderdeel waar het getoond wordt (als ik het goed heb) een punt dus ze zal overal 7ens moeten rijden om op een 6 uit te komen

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 07:27

pony doet dit al zo lang we hem hebben ,maakt niet uit met wat voor bit of je hem rijdt ,pony gaat op tijd naar de tandarts , heb nog nooit iets op de andere protocols gelezen ,

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 07:32

Het hoort inderdaad niet zo :n

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 07:58

stroo schreef:
pony doet dit al zo lang we hem hebben ,maakt niet uit met wat voor bit of je hem rijdt ,pony gaat op tijd naar de tandarts , heb nog nooit iets op de andere protocols gelezen ,

Dan heb je hiervoor 'makkelijke' jury's gehad. Tong uit de mond word gezien als een rijtechnische fout. Hierdoor krijg je op elk onderdeel waar hij zijn tong uit de mond laat zien mindere punten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 08:56

Vervelend dat de andere jury's hier nooit wat van gezegd hebben. Maar de jury dit er nu wel gedaan heeft en dit dus in de punten meegeteld heeft, heeft wel goed gehandeld.

Wel heel vervelend dat de pony het doet, als ze dit eenmaal door hebben dan is het heel moeilijk om het af te leren. Sommige mensen zijn geneigd om alles helemaal vast te snoeren of met een pandy de tong vast te binden. Doe dit ajb niet, blijf gewoon oefenenenop een goede aanleuning.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:42

Soms is de tong uitsteken na het verbeteren van de aanleuning een gewoonte geworden. Dan is het wel eens handig om die gewoonte te doorbreken.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:51

en hoe wilde je die gewoonte dan doorbreken?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:03

Doet de pony het altijd tijdens het rijden? Ook wanneer er niks van d'r wordt gevraagd?
Dan zou je haar ook eens kunnen laten nakijken door een DA. Het kan ook een medisch probleem zijn.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:12

Klopt, de tong uit de mond is niet toegestaan op concour. :n Dit omdat dit word gezien als verzet/rijtechnische problemen. Het kan echter ook dieper liggen en te maken hebben met een medisch probleem.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:44

Tong uit de mond is (vaak) verzet. :j De ene jury stoort hier zich aan, en de andere niet.

Volgens mij heb ik jullie gisteren nog gezien in Genemuiden, klopt dat? :)

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:50

dat klopt wij waren in genemuiden

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:53

Aah oké, ik herkende jullie aan de outfit! Ik was namelijk aan het schrijven bij ring 1. :)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:56

Kan het niet zo zijn dat de pony haken op zijn kiezen heeft?
want als ze haken hebben doen ze dat ook wel eens
en dat heeft niet te maken met de dierenarts want de dierenarts kijkt niet in zijn mond dat doet de paarden tandarts.
wat je wel kan doen aan de dierenarts vragen of dat ie een paardentandarts kent, en of dat ie het nummer wilt geven daar van, Het kan ook zijn dat de tong van de pony over het bit heen hangt hierdoor heeft de pony/paard ook pijn en doet hij zijn tong ook naar buiten.

Succes ermee, ze zetten het niet zomaar op je protecol;)

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 17:58

ik ga morgen ochtend gelijk even bellen of hij bij de kliniek nagekeken kan worden

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:59

super;)

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:00

stuur mij even een mailtje hoe het was afgelopen bij de dierenarts.

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 08:30

ik kan om 11 uur op de kliniek terecht

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 12:13

ben net bij de kliniek geweest ,2 grote punten op de achterste kiezen en tandsteen

retseH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:23

Mijn eerst pony deed het ook. Ik weet jammer genoeg niet hoe het "ontstaan' is bij hem, want we hebben hem zo gekocht.
Bij mijn pony was het alles behalve een aanleuningsprobleem.
Ik ben er zelfs Gelders Kampioen mee geworden met hem in de L2 dressuur. In de Z werden ze strenger en greep ik altijd net naast de prijzen met kampioenschappen.
Ik heb misschien 2 a 3 keer in de hele wedstrijdcarrière met die pony lage punten er door gekregen. Het was gewoon een aanwenning geworden. Als ik na de proef wel eens bij de jury kwam zeiden ze meestal ook: erg jammer van de tong, maar bij hem is het geen aanleuningsprobleem en hij loopt verder super. En dan kreeg ik meestal bij de laatste onderdelen (weet zo niet precies welk nr) 1 punt aftrek.
Hij ging altijd op tijd naar de tandarts, we hebben hem zelfs een keer laten behandelen door een soort osteopaat, maar het hielp allemaal niet.
Afsnoeren deed ik ook niet, en geen frutsen eraan. Heb wel veel geprobeerd, tonglepel, hooi om het bit etc. maar dat hielp allemaal niet en reed ook absoluut niet fijn, dus ik reed hem op een gewoon bitje en geen panty's oid, maarja, wèl met een tong eruit.
maar heb er dus weinig last van gehad en die pony liep vrijwel bijna altijd in de prijzen.

Succes, ik hoop dat hij na het behandelen van zn gebit de tong binnen houdt, maar ik ben bang van niet, wat hier eerder in het topic ook al vermeld is, is dat ze het heel moeilijk (of niet) afleren als ze er een gewoonte van gemaakt hebben.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:58

stroo schreef:
ben net bij de kliniek geweest ,2 grote punten op de achterste kiezen en tandsteen

Het duurt een aantal dagen voordat de wondjes in de mond zijn genezen (en de kaakspieren weer tot rust gekomen zijn van de behandeling achter in de mond).
Ik zou de pony een weekje rust geven, en daarna weer rustig opbouwen. Zolang de pony nog gevoelige mond heeft zal ze in ieder geval nog haar oude gedrag tonen.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:01

Hopelijk is je probleem nu opgelost.

Het is inderdaad vaak een teken dat er iets niet goed zit in de mond.

Dus nog even rustig aan en dan kijken of het beter geworden is..
Ben benieuwd..

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:02

Andere vraag: draagt de pony wel eens de staart scheef?
Dit, al dan niet in combinatie met de tong uit de mond, kan duiden op rugproblemen....

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 16:11

ik hoop dat het probleem verholpen is met zijn tong hij kan nog een aantal weken na trekjes hebben maar als hij voelt dat er niks meer zit gaat het vanzelf over SUCCES!!!!!!!!!!!!!!!!