Was benieuwd hoe jullie denken over dit voorbeeld: In de braziliaanse E2-AM proef (iets wat ongeveer gelijk is aan L1/L2) moet je de galop aanspringen. Een ruiter sprong verkeerd aan en nam het paard niet (meteen) terug. De hoofdjury luidde de bel, ze kreeg -2, en moest dat onderdeel opnieuw doen. De LINKERgalop werd tenslotte gevraagd, niet de RECHTERgalop/dan wel contragalop. De tweede keer ging goed. Op de andere hand precies hetzelfde. Ze bleef in de verkeerde galop dus kreeg ze ook nog eens -4. Ze kreeg niet voor een derde keer de bel, dus ik weet niet of deze combi ook daadwerkelijk gediskwalificeerd zou worden bij een derde fout... (en misschien was dit jurylid ook een uitzondering. Ik zal eens navragen of dit de standaard regel is.)
Wat strengheid betreft denk ik: Als 3x verkeerd aanspringen en niet meteen terugnemen een diskwalificatie oplevert: Veel strenger dan in Nederland. Aan de andere kant: Als het 1x verkeerd gaat krijg je -2, maar daarna wordt je dus wel een tweede kans geboden waarin je kunt laten zien dat je het wel kan, en zou je zomaar een perfecte overgang en galop kunnen laten zien en daarvoor een 8 krijgen. Terwijl in Nederland je misschien door zou blijven rijden in de verkeerde galop en misschien 2x een 4 of minder krijgt wat eventueel ook nog eens in een lager punt voor 'Hulpen van de ruiter' terug te zien is.
Dus was ik benieuwd: Hoe wordt zoiets in Nederland beoordeeld? (ze werd vrij snel uitgebeld, dus ik weet niet hoelang ze doorgereden zou hebben in de verkeerde galop.) Wat vinden jullie van deze regel?
Martie
Geplaatst: 28-06-09 08:44
Dit klinkt of het daar wordt gezien als 'fout in het programma', net zoals een verkeerd figuur rijden of na een wending de verkeerde kant opgaan. Als de ruiter dat niet meteen zelf hersteld, zal de jury ook bellen en dat onderdeel opnieuw laten rijden. Je krijgt dan de eerste keer -2, de tweede fout levert -4 op en ik geloof dat je bij een derde fout wordt uitgesloten.
Aanspringen in de verkeerde galop (of ongevraagd changeren) is een rijkunstige fout en geen fout in het programma. Je krijgt dan een onvoldoende voor dat onderdeel. Welk punt hangt er van af wat je verder (niet) laat zien. Als het bv. op de volte moet en die is verder correct kan het zijn dat je daar nog een paar punten voor krijgt, is de volte ook prut dan wordt het cijfer wel heel laag. Het kan dus zijn dat je iedere keer verkeerd aanspringt en misschien ook het volgende onderdeel in de verkeerde galop doorrijdt. Je zal dan voor elk onderdeel met deze fout een laag cijfer krijgen maar je mag wel gewoon doorrijden.
Ook kan zo'n fout meetellen in het cijfer dat je krijgt bij 'effect van de hulpen' of 'gereden zijn in het algemeen'. Natuurlijk maakt het dan verschil of het één 'pechfoutje' is geweest of dat in de proef blijkt dat het paard rijkunstig niet voor elkaar is dan wel de ruiter geregeld verkeerde of onduidelijke hulpen geeft.
In theorie heeft die jury nog wel een punt ook. Er wordt gevraagd 'arbeidsgalop links aanspringen', als jij dan rechts aanspringt doe je niet wat er gevraagd wordt. Als er staat 'volte 10m rechts' en jij rijdt een volte 10m links wordt er immers ook gebeld.
Maar over het algemeen zal er inderdaad alleen een slecht cijfer worden gegeven voor het aanspringen in galop evt. verdere figuren als die in de verkeerde galop worden uitgevoerd. Net als de overgang naar draf.
in het reglement staat dat de jury kan bellen als het verloop van de proef ernstig verstoord wordt door de gemaakte vergissing. Als iemand bv tussen X en G moet halthouden en halthoudt tussen D en X, hoeft daar niet voor gebeld te worden, maar geldt het wel als een vergissing.
KarinvdM
Geplaatst: 28-06-09 12:30
Rivano schreef:
Als 3x verkeerd aanspringen en niet meteen terugnemen een diskwalificatie oplevert: Veel strenger dan in Nederland.
Geen diskwalificatie maar uitsluiting.
Rare regel, het is inderdaad geen fout in het programma.
Sjonniej
Geplaatst: 28-06-09 12:30
Maar moet een jury niet altijd bellen voordat hij de -2 van de voorgissing kan aanrekenen?
Nee, als iemand een volte draait omdat er ergens iets fout ging, dan bel ik niet.
Lielle
Geplaatst: 28-06-09 12:32
nee, zie mijn opmerking hiervoor, en kijk maar in het reglement.
Rivano
Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-09 19:14
Ik vind het voor het niveau ook wat aan de strenge kant. Als in dezelfde proef contragalop gevraagd zou worden, dan zou je het misschien nog als een programmafout aan kunnen rekenen aangezien hier de proef altijd uit het hoofd gereden dient te worden, en je dan niet weet of het opzettelijk was of niet. Aan de andere kant ben ik het met Sjonniej eens dat linkergalop, linkergalop is. En als de ruiter niet terugneemt wordt niet getoond wat werd gevraagd, en weet je niet of ze het niet door had, of het gewoon maar zo laat, of dat het paard helemaal geen rechtergalop kan. Misschien ben je met een belletje en -2 beter af dan bewust of onbewust doorrijden en meerdere lage punten krijgen zowel voor de onderdelen als rijkunstige hulpen.
Ik sprong,nou ja mijn paard, van de week in de verkeerde galop aan, ik herstelde het goed, meteen al, en had toch een 3..Daar ging mijn winstpunt..179 punten...
Rivano
Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-09 00:02
Heb het nagevraagd, en het is inderdaad de standaard regel: verkeerde galop en niet (meteen) terugnemen is -2 en telt mee in de gevreesde: "3 x fout = Uitsluiting". Daarbij komt nog eens dat je 4 proeven uit je hoofd moet leren dus als je ook daarin fouten maakt ben je zo die bak weer uit... "Maar toch bedankt voor uw aanmelding..."
Ze vinden, als je tot 3x toe niet weet dat je in de verkeerde galop zit dan hoor je niet thuis op een wedstrijd dus door je uit te bellen ben je lekker op tijd voor het donker weer thuis om daar eerst eens even goed te oefenen. Aan de andere kant vinden ze dat het duidelijker is, zodat je niet ook nog eens een hele slechte volte rijdt, of welk ander onderdeel dan ook in de verkeerde galop. Beter 1x een -2 en het overdoen, dan alle onderdelen fout.