depressief paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tjips

depressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 13:26

Haaa,,

Ik heb even wat vragen over een depressieve pony. Want twee vriendinnen van mij hebben een verzorgpony Skip. Ik ben wel eens meegegaan,
maar nu mag dat niet meer omdat we alledrie geen 16 zijn.
Skip staat op een kinderboerderij samen met twee shetlanders in een wei met schuilstal. Die kinderboerderij is er
voor geestelijk gehandicapte kinderen, die ook op Skip mogen rijden (erop zitten en een rondje lopen).
Hij loopt iedere keer hetzelfde rondje met die kinderen op zijn rug. Ze gaan er iedere zaterdag heen en mogen dan ook rijden,
poetsen enz. Het is eigenlijk vrijwilligerswerk dus ze hebben een contract moeten ondertekenen (omdat we eigenlijk te jong zijn), voor als er eventuele ongelukken gebeuren,
en ze mogen nu geen buitenritten meer maken (alleen buiten bij de kinderboerderij, ze hebben geen buitenbak/rijwei/binnenbak)
Nu zijn ze naar de ex-verzorger van die pony gegaan en die dacht dat ze depressief was. Je ziet ook als ze weer die gehandicapte kinderen
op zijn rug heeft en weer net als iedere dag hetzelfde rondje moet lopen gaat haar hoofd hangen. Als die ex-verzorger met hem buiten ging rijden en het bruggetje overging ging meteen zijn koppie omhoog.
Hier zit nu dus het probleem, wij mogen geen buitenritten maken omdat we nog geen 16 zijn. Daarom mogen we nog veel minder.
Is hij echt depressief? Hoe kan ik Skip nu helpen? iemand een idee?
Het is echt een hele lieve pony en ik wil graag mijn 2 vriendinnen helpen. Alvast bedankt! :o

Anoniem

Re: depressief paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:31

Een hoofd dat naar beneden hangt betekent niet dat Skip persé depressief is hoor :) Hij zal het misschien niet heel leuk vinden, maar als het maar één keer in de week is en de rest loopt hij lekker buiten, dan zijn er veel pony's die het een stuk slechter hebben.
Misschien kan je Skip wat opvrolijken door hem lekker uitgebreid te poetsen? Je kan ook aan de mensen vragen of ze niet eens een ander rondje kunnen lopen met de pony, zodat hij wat afwisseling krijgt in zijn werk.

tjips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 13:37

:Y) Ik hoop dat hij niet depressief is. Hij loopt soms iedere dag dat rondje een paar keer dus niet maar 1 dag in de week. En hij is niet echt enthousiast voor iets te krijgen, dus niet alleen zijn hoofd hangt je merkt het ook aan de rest van zijn lichaamstaal. Ik weet even geen voorbeelden.
Ze hebben hem al heel vaak uitgebreid gepoetst, maar dat helpt ook niet echt.
en ze kunnen er ook maar 1 keer per week heen, dus er wordt niet veel mee gedaan, alleen dat rondrijden met kinderen dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 13:51

Je zou het nog kunnen melden bij de eigenaren dat hij er niet zo blij bij staat.
Misschien heeft hij wat extra vitamine of mineralen nodig (liksteen bijvoorbeeld). Dat kan vaak al een boel schelen. Hoe oud is Skip? Sommige wat oudere pony's hebben ook gewoon wat minder energie, in zo'n geval kan wat extra vitamine ook helpen.

Ik denk niet dat het echt komt door het werk, iedere dag een paar rondjes lopen daar moet elke pony tegen kunnen. Als hij verder lekker in de wei loopt met een vriendje dan zou ik verder niet weten wat je nog zomaar kan doen. Of je moet echt de wei "leuker" maken voor hem, bijvoorbeeld wat takken (opletten dat het niet giftig is), een bal of wat anders in de wei om hem mee bezig te houden.

tjips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 13:56

Okeej, heel erg bedankt daar kan ik wat mee.
Ik zal eens gaan kijken of een liksteen werkt. En een bal wilden we er inderdaad bijleggen.
we wilden ook gaan kijken of we misschien wat circustrucjes kunnen aanleren. voor de afwisseling (daar heb ik een boekje van dus...)

Groetjes

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:02

Veel paarden/pony's zijn buiten veel alerter en vrolijker dan in de bak, een paar keer per dag hetzelfde rondje lopen, daar zal hij echt niet depressief van worden. Dan zou half Nederland vol staan met depressieve paarden die elke dag dezelfde dressuuroefeningen en rondjes in de bak moeten lopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 14:11

Dat deze pony zijn hoofd laat hangen, kan juist ook pure ontspanning betekenen. Zeker in een veilige omgeving, heb je dat snel, hoor. En buiten, ja, dat is wat interessanter, dan zijn ze vaak wat actiever.

Een echt depressief paard, daar versta ik meer onder, lusteloos, lege ogen (het lichtje is uit, zeg maar), niet alert, alles ondergaan zonder te reageren, zo'n paard die amper nog open staat voor communicatie en die zijn eigen karakter is kwijt geraakt. Veel van die paarden hebben ook uitingen als luchtzuigen, kribbebijten etc. (niet altijd, maar ik ken ze helaas wel.....).

Weet je hoe oud de pony is? Wat is het voor type?

Zoals je zijn leven omschrijft, heeft hij het nog best vergeleken met veel andere paarden in NL. Lekker buiten, soortgenootjes waar hij bij staat, wat relaxte rondjes lopen, verzorging, beetje aandacht.......

Gewoon lekker knuffelen, lief voor hem zijn, poetsen, met hem wandelen en de route regelmatig veranderen (kan dat niet?). Inderdaad zijn wat extra mineralen in de vorm van een liksteen nooit weg. Ik vind dat elk paard dat sowieso hoort te hebben trouwens. Hoort wat mij betreft gewoon bij de standaard verzorging. :)

tjips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 12:32

Ik weet wel zeker dat hij zijn hoofd niet laat hangen uit ontspanning, dat ziet er anders uit dat heb ik vaak genoeg gezien.
En het klopt dat het buiten inderdaad spannender is.

Hij is ook lusteloos, niet alert. Het is sowieso niet heel erg depressief, misschien wel een beetje maar ik heb nog nooit een echt depressief paard gezien dus dat is wat moeilijker te herkennen

Ik weet niet hoe oud Skip is, maar het is niet de jongste meer en het is een haflinger.

Hij heeft het ook goed waar hij staat.
:D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 12:35

Gelukkig maar dat hij het goed heeft. Maar misschien mist hij iets aan voedingsstoffen, als hij zo lusteloos is.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 10:30

denk niet dat hij depressief is, hij berust gewoon in zijn leven. hij gaat nu niet de gelukkigste pony ter wereld zijn, maar hij beseft dat niet. hij heeft nooit anders gekend. en hij rijdt rond met gehandicapte kinderen, dan moet hij gewoonweg rustig zijn. die pony's beseffen goed genoeg wat ze op hun rug hebben, en dat ze voorzichtig moeten zijn. hij kan zich niet permiteren van als een dartele jaarling rond te hossen in de piste. paarden zijn buiten idd alerter, omdat ze meer moeten opletten voor de omgeving. maar als je paarden in een wei ziet staan, dan zou je ook denken dat ze depri zijn :P . Ik heb al echte depressieve paarden gezien, en geloof me, dat voel je onmiddellijk. dat is totaal anders dan hetgeen je beschrijft.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:37

Ik heb zelf ook gewerkt met gehandicapten en pony's (ook haflingers). Ook als vrijwilligster.
Wij liepen altijd verschillende routes met de gehandicapten. Misschien kan dat wat leuker voor hem zijn. Wij wandelden soms op het terrein van de instelling, soms richting industriegebied en dan weer naar het bos etc... altijd anders. Ik denk dat het werk op die manier net iets boeiender is voor zo'n paardje.
Verder is dat hele rustige natuurlijk wel een voorwaarde bij gehandicapten en paarden beseffen vaak erg goed dat dat van hen wordt verwacht.

Soms kropen we zelf wel eens op zo'n paardje als het terug naar de stal ging, maar er was een heel verschil in houding van die pony's als een gehandicapte erop zat of een van ons (dan kon er nog behoorlijk vaart in zitten wat je zo niet verwachtte)

Tussendoor van VD is altijd goed, maar zorg er dan wel voor dat je je eerst concentreert op het aanleren van beleefdheid, om opdringerig gedrag bij de gehandicapten te voorkomen. Maar het is, mits goed gedaan, een leuke afwisseling.

gipsy4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 15:17

zeg het tege de eigenaar

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 21:10

Ik zeg niet dat deze pony depressief is want ik heb hem natuurlijk niet gezien maar een pony / paard kan wel degelijk depressief worden van het omgaan met mensen die veel van zijn (positieve) energie vragen. Overigens denk ik dat deze trouwe haflinger zo braaf zijn koppie laat hangen omdat hij weet dat hij niet al te veel uit zijn bolletje moet gaan (herkenbaar, heb zelf ook een haf die zich perfect aanpast). Ook zonder buiten rijden zijn paarden wel gelukkig hoor, buiten rijden kan ook veel stress geven.
Besef dat een pony ook zijn rust nodig heeft. Dus continue aandacht werkt ook niet altijd. Het kan voor een pony die veel wordt ingezet (daarbij bedoel ik niet hard werken maar psychisch) heerlijk zijn gewoon een hele dag wat rond te scharrelen met een andere pony / geit of zoiets zonder dat er weer aan hem gefrutseld wordt.