wat te doen tijdens een onweersbui met buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

apincy

wat te doen tijdens een onweersbui met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 20:50

Hoi allemaal
Ik had een vraagje wie heeft ervaring met onweersbuien tijdens een buiten rit in het bos ?
Wat doen jullie als je niet kan schuilen ,?
Ik vraag dit af omdat ik met mijn paard op vankantie graag bosritten maak maar ik ben als de dood voor onweer :7
en zeker tijdens dag tochten ben je soms zo ver van de bewoonde wereld .
Wie heeft er tips voor mij ?

groetjes diana

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 21:51

Gewoon de weersverwachting op voorhand in de gaten houden en als er onweer verwacht wordt niet gaan rijden :+ :)

Ik heb het 1x tijdens een dagtocht in de polder gehad, dat ik overvallen werd door onweer en reed op een dijk onder de bomen langs. Heb paard in galop gezet, en ben de eerste de beste boerderij opgevlogen en onder een afdak gaan staan :+ Mensen kwamen ietwat verbaasd aanlopen maar toen ze in de gaten hadden hoe / wat mocht ik in de schuur schuilen :)

Arabesk

Re: wat te doen tijdens een onweersbui met buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 01:12

geen idee, in elk geval voordat je weggaat buienradar.nl kijken, ik kan dat op mijn mobiel oproepen wel zo handig :j

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 01:21

Stap van je paard af en neem hem aan de hand mee. Kijk of er boerderijen in de buurt zijn kunje daar heen. En anders zoek je gewoon beschutting bij bomen.
Je bent dan vast met een ploeg.
met ze alle overleef je het wel ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 01:22

Het zou je indd maar overkomen, het is wel een goede vraag overigens
Ik denk dat ik zou doen wat Maya doet.
Al weet ik niet of ik zou gaan galoperen, eerst ff aftasten hoe Asra zou reageren..

Ligt er denk ik ook aan hoe hard het onweert, maar bij gerommel ga ik wel een omkeert maken zonder al te veel paniek te veroorzaken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 01:28

NienkeNiels schreef:
Stap van je paard af en neem hem aan de hand mee. Kijk of er boerderijen in de buurt zijn kunje daar heen. En anders zoek je gewoon beschutting bij bomen.

Als het onweer mag je NOOIT ONDER BOMEN GAAN SCHUILEN! De onweer zoekt het hoogste punt uit om in te slaan!

Maar TS, goede vraag. Ik vroeg het mij ook weleens af. Ik denk gewoon in galop terug naar stal

apincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 11:27

hoi bedankt voor de reaktie's
Ik ga volgende week namelijk kamperen met apincy en heb alleen geen internet heb wel al met vriendlief afgesproken dat ik hem bel voor dat ik ga rijden om op buien radar te kijken maarja dat is idd ook niet altijd betrouwbaar en op weer bericht zeggen ze ook zo vaak kans op een bui pffff daar heb je dan ook niks aan.

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:32

Ik denk niet in paniek terug gaan, dan weet je paard het de volgende keer ook dat als er iets is hij in volle vaart terug mag.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:33

Als je met meerdere mensen bent nooit bijelkaar gaan staan, en NOOIT onder bomen! Als de bliksem inslaat op iemand (ik hoop echt dat dat NOOIT iemand overkomt!) en je staat ernaast krijg jij ook een flinke optater. Altijd twee meter (minstens) van elkaar af gaan staan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 11:38

Als er onweer binnen 20 tellen afstand zit ga ik op zoek naar een schuilplek. Dat kan een kapschuur bij een boer zijn, een tunnel, bushokje etc. Mocht dat echt niet lukken dan probeer ik het laagste punt te zoeken en ga zelf op de hurken naast het paard de bui uitzitten.

Hard naar huis rijden zou ik niet doen. De kans dat je dan echt aan de kletter gaat is heel groot omdat een paard ook bang is voor onweer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 12:36

Mijn paard is gelukkig niet zo paniekerig aangelegd, en denk ook niet dat zij daar die associatie van legt, van onweer = galop, dus daar maak ik me niet druk om. Was gewoon meer dat ik het te gevaarlijk vond om daar lang rond te hangen, en moest toch wel een 750 meter overbruggen eer ik bij de eerste boerderij was. En dat doe ik liever in galop dan in stap :+

Niet alle paarden zijn bang van onweer hoor :)

apincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 18:21

xdonja en anne_gti,
hebben jullie dit ook mee gemaakt ?
en idd heb ook wel eens gehoord van op je hurken gaan zitten maar hoop dit ook nooit mee te maken maar zomers is t weer soms zo onvoorspelbaar en als je ergens bekend bent en de weg weet naar het dichtbij zijnde iets ,maar in een vreemde omgeving weet je dat nou eenmaal niet.
bedankt voor jullie tips

diana

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 18:27

Het is toch niet zo gevaarlijk als het niet dichtbij is ? of licht dat nu aan mij ? Ik heb niet zon verstand van onweer maar ik had het idee dat het niet zo gevaarlijk was... ik zou gewoon rustig naar stal gaan denk ik , ik ga niet dood van een beetje regen (mist het nog ver weg is)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 19:15

Ik heb het nooit meegemaakt, gelukkig :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 20:10

als ik weet dat er onweer aan komt ga ik niet het bos in of ik blijf in de buurt zodat ik direct terug kan als het eraan komt. Een keer was er plotseling weer alarm afgegeven wat we niet wisten toen we in de middle off nowhere waren. Mijn vriend belde of we al thuis waren en zo niet dat we als de donder terug moesten rijden. Dat bleek ook te moeten want het onweer zat ineens vlak achter ons we hebben nog nooit zo lang en hard gereden met de paarden. Ik ben niet bang voor onweer maar vond dit geen pretje meer. Gelukkig reageerde geen van de paarden hier op.

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:01

Heb het een keer mee gemaakt, ik ben ook zo snel mogelijk richting stal gereden. We reden op de open heide, dus ik vond het dood eng. Ik rij dan toch liever tussen de bomen.

Ik raad iedereen aan toch zo snel mogelijk een veilige plek bij een huis te zoeken :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 09:56

:) Ik heb altijd nog wel een schuilplek gevonden. Maar ik stuur ook heel makkelijk bij iemand het erf op om te schuilen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 10:02

Ik heb het vorig jaar gehad tijdens het lessen.
Ben toen niet via de open polder terug gereden, maar in een pittige draf door het dorp terwijl het om ons heen alleen maar geflits en onweersklappen was.
Paard heeft toen geen pas verkeerd gezet, zelfs niet toen er 3 stuks groot rammelend landbouwmaterieel langs kwamen denderen.

apincy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 10:54

ja idd heb het ook een keertje thuis gehad maar toen was ik zoon 15 min draven van huis dus gewoon naar huis gedraaft maar idd ook langs dingen die normaal eng waren nu poeslief langs als of ze t weten :o

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:07

breezy302 schreef:
NienkeNiels schreef:

Als het onweer mag je NOOIT ONDER BOMEN GAAN SCHUILEN! De onweer zoekt het hoogste punt uit om in te slaan!

Maar TS, goede vraag. Ik vroeg het mij ook weleens af. Ik denk gewoon in galop terug naar stal

als er geen boererij in de buurt is en je niet onder een boom gaat staan dan kan je toch helemaal niet schuilen? en met je paard in een open veld aan staan is ook niet zo'n goed idee want dan ben jij toch ook het hoogste punt?

ik zou als er geen andere mogelijkheid was wel in de buurt van een boom/groep bomen gaan staan(zodat je mogt het nodig zijn igv brand wel weg kan komen) . dan slaat de bliksem in ieder geval niet in jou in maar in de boom.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:19

Ik heb in Tjechië meegemaakt dat de bliksem aan de andere kant van de weg insloeg(+- 30 meter vanaf waar wij reden). Doodeng.. In volle draf de berg afgegaan terug naar de stal. Wij zijn toen vooral bij de lage bomen in de buurt gebleven aangezien aan de overkant hogere bomen stonden.
Paardjes bleven wel rustig.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:24

Als het onweert kunnen er eigenlijk twee dingen fout gaan:
1. Je paard gaat aan de kletter omdat hij het eng vind.
2. Je wordt getroffen door de bliksem.

Mij is altijd geleerd om onmiddellijk af te stappen als het gaat onweren,
dan kunnen ze sowieso niet gaan rennen :)

Dan heb je gevaar numero 2 nog.
Als je op een open vlakte staat moet je maken dat je weg komt,
bliksem zoekt het hoogste punt op en dat ben jij in zo'n geval :=
Je moet zorgen dat je ergens staat waar wél hoge punten zijn (zoals bomen),
maar zo dat het geen gevaar voor jou oplevert als die geraakt worden..

Mo_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:36

Het is niet waar de bliksem altijd op het hoogste punt inslaat :Y) . Bliksem zoekt het punt van de minste weerstand, dat kan ook tussen twee bomen in zijn, wat gisteren in Duitsland gebeurd is. Heb een soort van fascinatie/fobie voor onweer en heb er erg veel over gelezen, vandaar :+ . Kans blijft natuurlijk wel dat je makkelijker getroffen wordt als je in het open veld rijdt, brrr. Het is overigens ook mijn grootste angst, dat het keihard gaat onweren als ik buiten aan het rijden ben. Ik zou zelf denk ik ook een erf oprijden om er te schuilen en als ik dicht bij stal ben toch zo snel mogelijk terug gaan. Liefst in galop, maar als het paard bang is en de kans dat ie aan de haal gaat groot is, toch in draf. Buienradar geeft trouwens niet altijd uitsluitsel, als het heel broeierig en onstabiel in de lucht is kunnen onweersbuien spontaan onstaan, dat kan buienradar niet zo snel weergeven. Als er vantevoren onweer is voorspeld zou ik denk ik niet buiten gaan rijden, of in ieder geval in de buurt blijven.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:38

Ik heb een keer met paard in een bushokje gestaan...
tijdens onweer... was bij een groot meer.. echt openvlakte verder.. dus in een drafje naar de eerste beste schuilpklej gegaan... een bushokje dus

stopte er een bus..... := :') die vroeg of we mee wilden ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:41

ik heb vorig jaar een bosritje gemaakt, ging weg met een blauwe lucht en halverwege onweer en vette regen! Dat bos was heel klein, in 45 minuten was je het bos door, dus ik ben gewoon heel snel in naar huis gereden. Door de bomen en open stukken. Ik kon wel gaan schuilen, maar daar stond ik ook op niet echt lekkere stukken, dus snel naar huis maar..