Tja, het is heel verschillend per paard hoe je het aanpakt met dekens en scheren als ze buiten staan... Mijn Haflinger was vorig jaar rond aug./sept. geschoren en toen heeft hij eerst een tijdje met zomerdeken gestaan en daarna met een 200 grams staldeken (Powerhorse / HH), toen stond hij nog in een warme binnenstal op een manege. Half nov. is hij verhuisd naar een andere stal, waar hij overdag het land op ging en s'nachts naar binnen. Toen was zijn vachtje alweer aardig aan gegroeid, dus toen heeft hij al die tijd een 200 grams waterdichte winterdeken (grijs-gele Thor van HH) op gehad tot ong. maart, en alleen feb. en maart staan de paarden op onze stal dag en nacht binnen ivm bemesten van de weides en die zijn dan erg nat, anders groeit het gras niet genoeg voor de rest van het jaar. Nu staat hij gewoon zonder deken 24/7 buiten, en alleen als het hard regent krijgt hij een 0 grams regendeken (HH Thor) op. Dit jaar ga ik hem wss niet scheren, want dat vind ik niet handig met een weidepaard dat geen hoge prestaties hoeft te leveren (ik rij recreatief en s'winters niet elke dag). Als je een sportpaard hebt, en je wilt persé dat ie op de wei gaat, zou ik zelf eerst eens proberen hoe 't gaat zonder te scheren, met bijv. een 300 grams deken op. Wordt het echt een teddybeer, dan kun je 't jaar erop wel scheren, maar reken er dan wel op dat je in een strenge winter er rustig 500/600 grams op kunt leggen agz je ook nog eens de spieren warm moet houden. Ik ben zelf helemaal voor paarden zo lang en zo veel mogelijk buiten houden, ongeacht wat voor werk ze doen, maar bij een sportpaard wordt 't toch wel wat lastiger dan wanneer je alleen zo af en toe een rustig ritje maakt en die vacht je niet in de weg zit. T'is dus een beetje wikken en wegen en kijken waar jouw paard goed op reageert... Ik heb 't ook uit moeten vinden afgelopen winter !!