Paarden en honden mee naar Australië? Hoe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OlimpicDiaz

Paarden en honden mee naar Australië? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 13:19

Dag allemaal,

Ik heb de zoekfunctie gebruikt want ik meende al ooit een topic gezien te hebben over het vervoeren van paarden naar Australië, maar ik kan het echt nergens vinden ;(, dus open ik nu zelf een topic. (Hopelijk heb ik het hier op de juiste plek geplaatst).

Mijn vriend en ik waren hard op zoek naar een boerderijtje hier in Nederland, maar we hebben op ons toch weer op onze oude droom terug laten vallen, namelijk werken in het buitenland. Australië, New Zealand en the UK zijn mogelijke opties. Mijn vriend kan waarschijnlijk snel een baan vinden in Australië en dat land trekt hem het meest, daarom staat dat land even op nummer 1. Ik wil daar ook sowieso geweest zijn.
We zijn nu een aantal zaken op een rijtje aan het zetten om te zien of alles mogelijk is en natuurlijk om een zo goed mogelijke voorbereiding te hebben. Het vertrek komt sowieso niet voor september 2010, dus we hebben nog even.....

Wat mij het meest bezig houdt is of ik daar zelf wel werk kan vinden, omdat ik waarschijnlijk eerst nog een certifikaat moet gaan halen omdat mijn diploma van de universiteit daar waarschijnlijk niet helemaal geldig zou zijn. Oke, dat is nog wel te overkomen. Maar ik ben wel enorm aan het piekeren over onze dieren. Onze honden gaan sowieso mee en ik kan daar ook redelijk wat informatie over vinden. Maar waar ik nu eigenlijk vooral naar op zoek ben is informatie over het vervoeren van je paarden naar Australië en ervaringen van mensen die dit al eens gedaan hebben. Het lijkt me namelijk toch wel een enorme beslissing.....Maar om ze te verkopen....dat lijkt me nou ook echt heel moeilijk. |( Het gaat om een ruin van 13 en een merrie jaarling.
Zouden jullie me kunnen helpen met jullie ervaringen of ideeën waar ik informatie over het vervoer, papieren e.d. op kan vragen?

Groetjes!!!

denice

Re: Paarden en honden mee naar Australië? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:24

Je moet je afvragen, wil je je paarden ineens in een ander klimaat zetten.. zon lange reis is stressvol en ze moeten waarschijnlijk in quarantene.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 13:29

Die dingen heb ik me wel al afgevraagd en ik ben eigenlijk nog wel van mening dat ik ze mee wil nemen. Natuurlijk wel nadat we daar een geschikt thuis hebben gevonden. Met de quarantaine heb ik ook al wel rekening gehouden. Ik heb begrepen dat je eventueel naar een quarantaine-stal in Duitsland toe kunt gaan. Voor de honden kun je een soort van verzorger krijgen die die maand quarantaine contact met je houdt en continu voor je honden zorgt. Verder begreep ik dat het minder papierwerk e.d. voor je paard is dan voor je honden. Maar ik wil dus graag achter de precieze informatie aan en het liefst van mensen die hier al ervaring mee hebben.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:39

Ik heb mijn hond twee jaar geleden mee genomen naar australie en twee honden van mijn vrienden ook
Vervolgens heeft een goede vriendin van mij vorig jaar haar paard naar australie meegenomen.
Dus als je echt besluit het te doen kan ik je alle info geven.
Voor zowel hond als paard neemt het een half jaar inbeslag om het in orde te krijgen hier in nl en je hebt nog een maand quarantaine in oz.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 13:45

Hoi LecyTinker, super iemand met ervaring!! Ik zou echt heel erg graag van je horen. De honden gaan als we gaan sowieso mee. Of we zelf gaan hangt of of mijn vriend aangenomen wordt voor de beoogde baan, maar ik schat de kans toch wel op 90%. Diep in mijn hart denk ik dat ik de paarden niet thuis kan laten, dus die gaan denk ik ook mee. We willen sowieso al met het enten, serumtesten, bloedwaardes e.d. beginnen. Ik ga je een pb sturen voor wat extra informatie. Super bedankt!!!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:46

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 13:49

Dankjewel waves!!

Ik begreep ook dat het duur zal gaan worden, ik begreep dat we minstens op zo'n 9000 euro per paard moeten gaan rekenen. Voor de honden 3000 euro per hond en de kat weet ik niet meer precies, maar dat was geloof ik niet veel en minder moeilijk om te regelen...
We gaan dan ook nog even zeker anderhalf jaar sparen ;)....of misschien wel langer, tenzij mijn vriend opeens een prachtaanbod krijgt voor een baan :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:15

Voor de hond kom je idd op een 3000 per hond uit
maar als je tweede meevliegt dan is het wat goedkoper
dit omdat je in australie je twee honden in 1 kennel kan steken en dat scheeld weer in de kosten.
Ik heb nog (als het goed is) ene heel schema liggen voor de hond. een stappenplan van wat je allemaal moet doen.
Je moet ook even goed rekening houden met waar je je honden naartoe gaat vliegen. Er zijn maar drie plekken, sydney, melbourne en perth waar ze terecht kunnen.
Je moet ook even kijken ofdat je altijd goed hebt gezeten met je vaccinaties, want dat kan ook weer wat langer gaan duren.
Met je paard hetzelfde verhaal
en ik kan zeggen dat ik mijn paard toen ook niet mee heb genomen omdat ik me zorgen maakte over de temp verschil, maar het paard van mijn vrienden (quarter) had er totaal geen problemen mee.
Mijn duitse herder echter wel, die vloog in december en kwam daar mid zomer aan... lange vacht etc... was erg zwaar voor hem.
En je zegt dat je nou al wil beginnen met de honden voor te bereiden... dat gaat niet
je begint namelijk met bloedtesten, die zijn maar een half jaar geldig en in dat half jaar doe je de rest van de testen en visum aanvragen etc.
en wanneeer je aan het einde een afkeuring krijgt op een test ( die ik met 1 hond van mijn vrienden had) dan is het al heel erg krap om het allemaal toch rond te krijgen in dat half jaar.
God dank had ik een goede DA die heel erg behulpzaam was en al het verschil heeft gemaakt.
Dus pas wanneer je weet dat je gaat moet je beginnen. Wanneer je half jaar verloopt mag je weer op nieuw beginnen.
Je kan het ook overlaten aan het bedrijf waarmee je hond vliegt ( moet ALTIJD via een maatschappij) maar als je die de voorbereidingen ook laat doen dan zit je ver boven de 3000 euro

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 14:44

Oke dankjewel! Mocht je het schema/stappenplan nog vinden, dan maak je me daar heel erg blij mee.

De plek waar ze heen moeten zou Sydney zijn. Daar gaat mijn vriend werken.

De vaccinaties van de honden zijn op en top in orde. Net zoals die van de kat. Van de paarden ben ik van mijn ruin het vaccinatieboekje kwijt, maar de afgelopen 6 jaar staan wel geregistreerd in zijn paspoort. Ik ga met mijn dierenarts overleggen of het nog handig is om hem nogmaals een basisenting te laten doen. De jaarling is denk ik ook wel oke, die staat nog wel in de opfok en daar heb ik een andere dierenarts voor. Ik zal ook eens met hem gaan praten.

We hebben een flatcoated en een toller. Voor de toller zal het ook wel wat zwaarder zijn gok ik. Wellicht dat we er op voor kunnen bereiden dat we in de zomer vliegen, dan is het temperatuursverschil wat minder.
Fijn om te horen dat het paard van jullie vrienden en het goed heeft doorstaan. Olimpic en Diaz zijn beide KWPN-ers, maar de jaarling staat nu dag en nacht buiten en Ollie staat normaal 365 dagen per week buiten met de mogelijkheid om te schuilen/schaduw staan, maar heb hem eigenlijk ook nog nooit moelijk zien doen op onze benauwdheid/hitte in de zomer. Hopelijk gaat het ook allemaal oke.

Gelukkig heb ik ook goed contact met de dierenarts en op het moment dat we gaan ben ik zelf de dierenarts ;), maar ik ken een geval waar het in Australië bijna fout is gegaan wegens een stomme fax....en daarom ben ik wat paniekerig en probeer ik zoveel mensen te benaderen die het al gedaan hebben en hoe ze dat ervaren hebben en via wie etc.....

Bedankt voor alle informatie!!!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:00

Geen zorgen TS, ik zal mijn vrienden in Sydney eens vragen ofdat ze het erg vind om het van haar paard met jou door te nemen. De honden en katten vallen onder dezelfde regel. dus wat dat betreft kan ik je helpen van a-z.
Je kan wel al gaan kijken naar tweedehands skyboxen. Ik heb een nieuwe gekocht en mijn vrienden ook, maar een goedgekeurde skybox voor 1malig gebruik kan je net zo goed tweedehands kopen.
De mijne was tussen de 600 en 800 euro ( weet het niet meer).
Maar ik ga het nazoeekn voor je en zal je het checkschema doorsturen ( zijn 4 a4tjes)

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 15:08

Super!!! ;) :D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 15:18

Je zou Sietske Nobel van Singlefooters eens kunnen contacten, zij gaat binnenkort ook naar Australie en neetm in ieder geval haar hengst mee.

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 15:19

Owkee, super, dankjewel. Ik ben alleen niet bekend met singlefooters....maar ik neem aan dat ik dat wel op google kan vinden....in ieder geval bedankt voor de tip!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 18:45

Ik vind dat je eens heel diep moet nadenken of je wel echt het beste voor je paarden doet door ze helemaal naar de andere kant van de wereld in een heel ander klimaat te verhuizen. Of doe je het omdat het het fijnst is voor jezelf?

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 22:02

Waarom denk je dat ik vooral van mensen die er ervaring mee hebben reacties vraag? ;)

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:27

ik zou het niet doen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:34

Anoeska schreef:
Ik vind dat je eens heel diep moet nadenken of je wel echt het beste voor je paarden doet door ze helemaal naar de andere kant van de wereld in een heel ander klimaat te verhuizen. Of doe je het omdat het het fijnst is voor jezelf?

En de paarden die vanuit het buitenland hier komen dan? Of de paarden die de hele wereld afreizen voor concoursen? Ik zou me daar dus echt niet druk om maken..daar wennen ze echt wel aan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:37

das voor paarden geen probleem, die passen zich wel aan......... MITS je de goede voorzieningen treft :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:41

Toen wij naar Australie verhuisde hebben we onze fjord niet meegenomen omdat het verschrikkelijk duur was en het nou niet voor niets een paardje uit een koud klimaat is.. Aanpassen aan het klimaat doen ze volgens mij vrij snel, dat maakt niet zoveel uit. Verder moet je er wel rekening mee houden dat pensionstalling(met bak etc.) daar redelijk aan de prijs zijn, en je een paard dus beter ergens aan huis zet.. Ik heb afgelopen jaar aan de westkust gewoond en voor gerichte vragen mag je gerust pben;)

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 19:15

@Kiwiko, Goede voorzieningen treffen we zeker, we vertrekken niet voor september 2010, dus dan hebben we nog lang de tijd om over alles goed na te denken en alles goed voor te bereiden.

@Galley. Tja, dat het een duur kostenplaatje zal gaan worden, dat beseffen we ons zeker. Het liefst willen we natuurlijk een huis waar de paarden gewoon aan huis staan, maar we moeten eerst nog zien of dat wel mogelijk is natuurlijk. Dankje dat ik je mag pb-en, als er nog gerichte vragen zijn, dan zal ik dat zeker doen :). We willen ons rondom Sydney vestigen. Dit omdat mijn partner daar dan gaat werken, wat dat betreft hebben we waarschijnlijk niet zo heel veel keus.