Hoe houden jullie het hoofd koel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Hoe houden jullie het hoofd koel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 01:03

Mijn vraag is eigenlijk simpel, hoe houden jullie het hoofd van zowel paard als ruiter koel tijdens de wedstrijden (en bijhorende trainingen) in de zomermaanden?
Wat doen jullie voor, tijdens en na de training om het voor beiden aangenamer te maken om te werken?

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:10

Zeker niet te lang (in)rijden, want dan stort meneer in elkaar. En ik probeer zo lang mogelijk zo min mogelijk aan te hebben (jasje uit), want ander stort ik van paardlief :+
Als er de mogelijkheid is tot afspoelen, krijgt mijn paard na het rijden een lekkere koude douche!

Wegbenik

Re: Hoe houden jullie het hoofd koel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:12

Jaaa en koude douche dat is altijd lekker, maar dan moet het wel echt heel warm zijn. Anders gebruik ik lauw water. Zelf probeer ik ook altijd zo min mogelijk aan te hebben, rij meestal gewoon in een dun topje en zonder cap, dat scheelt ook al een heel stuk. Maar dat is uiteraard mijn eigen keuze. Verder uhm.....ga gewoon niet op het aller heetste van de dag rijden. Zoek een beetje de koelere momente op.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 08:14

Het scheelt een beetje per paard, maar ik vind het zelf fijn om er dan even een paar keer kort aan te werken, dan om langer achter elkaar los te rijden. Dus dan doe ik bijv. 2 x 10 min echt even doorwerken, en tussendoor even op adem komen. Als het echt warm is, dan trek ik het echt niet om een half uur flink te rijden.
Daarnaast in ieder geval mijn jas pas op het laatste moment aan, veel water mee om paard af te sponzen ( en te laten drinken ) na de proef en proberen je vooral nergens druk over te maken.
Oh,ja, en groom natuurlijk meteen om een koude ijsthee laten rennen zodra je klaar bent ( voordeel van uit je hoofd rijden: dan kan hij al tijdens je proef wat voor je gaan halen! )

Claudienee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:12

Niet lang losrijden, en inderdaad zo min mogelijk aan, het jasje pas aandoen voor je de ring in gaat :j Véél drinken, anders houd je het niet vol. en uiteraard naderhand lekker kliederen met koud water, verfris je jezelf ook nog :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:30

Ik rij (thuis, training) s'ochtends vroeg (voor 9) of s'avonds laat (na 9). Op wedstrijd stap ik tijdens het losrijden meer als normaal.
En natuurlijk lekker onder de douche daarna!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:00

De paarden expres in alle weersomstandigheden en temperaturen trainen, pas meepakken als ze een goede basisconditie hebben en na het werk afspuiten en ik een colaatje. Ik heb tot dusver geen paarden gehad die niet gewoon zo'n 45-60 minuten te trainen waren bij 30 graden, zelf heb ik er veel meer last van.
Dazen zijn irritanter dan de temperatuur :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:15

Ja Pret loopt ook wel gewoon met die 30° hoor :D Maar aangenaam vind ik het niet.

Ik probeer haar na het rijden altijd te koelen, lekker met een sponsje al het zweet uit haar vacht en haar benen koelen. Het probleem met haar is dat Pret niet wil drinken op wedstrijd. :\

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:42

Sommige paarden bijv. drinken wel (verdunde) appelsap/diksap, andere ruiters nemen een grote teil appels/wortels/watermeloen oid mee, of waterige slobber of bietenpulp of waterige appelmoes oid om toch vocht binnen te laten krijgen. Ik las ook een tip om appels in een teil met water te doen, als ze die proberen te pakken krijgen ze het water ook binnen. Of iets van hooi over het water (mijn paarden pakken het laatste niet, maar wie weet).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:03

Hooi doet ze niet maar appels kan ik wel proberen. Verdunde appelsap, is dat iets speciaal dat je moet kopen of is dat gewoon appelsap van ons waar je een geutje van in doet?

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:04

Idd zo weinig mogelijk kleren aan, zonder chaps rijden, dus alleen jodphurs, ik zet er zelf nog een zonnebril bij op.
Ik spoel ze na het rijden lekker af, op wedstrijd kan dit meestal niet, dan stap ik ze lekker lang af, soms zonder zadel. Probeer ook dunne dekjes, met een lichte/fellle kleur. Zwart is nou niet bepaald lekker voor zo'n dier :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:10

Dan zal ik mijn roze dekje maar terug op leggen :')

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:39

pharagirlke schreef:
Hooi doet ze niet maar appels kan ik wel proberen. Verdunde appelsap, is dat iets speciaal dat je moet kopen of is dat gewoon appelsap van ons waar je een geutje van in doet?

Gewone appelsap met wat water of appeldiksap. Het gaat er vooral om dat het wat zoeter is en toch gezond. Limonadesiroop zal ook wel werken, maar da's nou niet zo gezond hahaha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:40

Grenandine :')
Nee dat met die appelsap ga ik proberen! :j Heb ik toch sowieso altijd bij. :) Ik drink nl ook appelsap als ik 's ochtends moet rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:56

Hoe heter het is, hoe fanatieker mijn paard is :+

Probeer er voor mezelf rekening mee te houden om niet op het midden van de dag te rijden en dan valt het allemaal wel mee met dat weer in NL toch?
Mijn training pas ik niet aan.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 13:05

met deze temperaturen rij ik zo min mogelijk los, heb het geluk dat ik bij uris nooit lang hoef los te rijden. even een drafje en galopje beide kanten op en een pasje opzij zijn voldoende. jasje doe ik vlak voor de proef aan en meteen na de proef uit en mijn voorlezer staat dan al klaar met een flesje aquarius :D

paard mag daarna lekker drinken en douchen

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 14:58

Niet te lang inrijden (meestal 15 á 20 min.) en daarna lekker ontspannen de proef ingepraat worden door mijn vader. ;) :D

Flooreke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:11

Wees zeker niet te zenuwachtig, want je paard voelt dat ook.
Ik hou het hoofd bij een wedstrijd koel door wat naar muziek
te luisteren, een tijdschrift lezen enzo...
Na het rijden geef ik als er de mogelijkheid is een koude douche.

Groetjes ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 16:34

Zenuwen heb ik gelukkig geen last van tenzij ze dynamiet in haar kont heeft :D Hm, met Pret stap ik meestal een kwartier oid zodat ze al stappend rustig kan wennen en ontspannen. Pret is een erg nerveus paard van zichzelf en die heeft echt tijd nodig...

Douche geef ik ook graag... Meestal pak ik een emmer water en spons ik haar wat af maar dat kan niet tussen de twee proeven omdat haar rug dan nat is... Haar benen doe ik wel altijd na elke proef.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:08

Ik start gewoon niet als het boven de 25 graden is.....heel erg maar ik word er ontzettend beroerd van, ga óf tegen de vlakte óf ik ga kotsend ten onder, dus ik doe het niet meer! Schrijf ook zo min mogelijk in in juli en augustus.......

Trainen probeer ik wel maar net als vandaag heb ik eerst 's morgens een paard van een vriendin gereden, echt vroeg! Bleef zweten maar moest ook die van mij nog doen, buitenrit gemaakt en bij terugkomst afgesponst. Paard stond er heerlijk fris bij en omdat ik nog uit moest mesten, ging ik alsnog bijna tegen de vlakte........

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 23:18

Met trainingen gewoon niet op het heetst van de dag rijden, is voor je paard en jezelf niet zo lekker neem ik aan. Voor jezelf veel drinken en niet teveel kleren aan doen en je paard afspuiten/sponzen na het rijden. Voor me paard gebruik ik appelmoes, vind ze lekker en t is ook een goede beloning. Op wedstrijd zo laat mogelijk je jasje aan doen en waterig eten mee nemen voor je paard en een spons voor als je klaar bent zodat je op t zweet wat water kan doen.

hippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 11:23

Urielle schreef:
De paarden expres in alle weersomstandigheden en temperaturen trainen, pas meepakken als ze een goede basisconditie hebben en na het werk afspuiten en ik een colaatje. Ik heb tot dusver geen paarden gehad die niet gewoon zo'n 45-60 minuten te trainen waren bij 30 graden, zelf heb ik er veel meer last van.
Dazen zijn irritanter dan de temperatuur :(

Ben ik het helemaal mee eens!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 19:38

Vooral niet teveel denken aan de temperatuur en dat je het zo ongelofelijk warm hebt!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 08:19

Ik wilde dat ik er zo makkelijk mee om kon gaan, maar helaas ik sla echt tegen de vlakte.....heb vanavond crosstraining en morgenavond dressuurtraining, ik ga wel maar met lood in mijn schoenen....

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 18:00

Ik kan echt heel slecht tegen de warmte.. daarom laat ik m,n stagaire de paarden losrijden en dan ik de laatste 5 minuten en de wedstrijd zelf uiteraard. Na het rijden tuinslang dr op.. lekker af koelen en dan gauw de trailer weer in.