Manieren verloren?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meliss_

Manieren verloren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 15:53

Mijn (verzorg)paard kon voorheen vanalles, met de officiele eigenaar. Van lekker galopperen tot bosritten. & nu heeft hij een aantal maanden stil gestaan en is hij al zijn manieren kwijt.
Hij laat zich in de wei niet pakken, hy weigert stil te staan, hij schopt. &tijdens het rijden doet hij bijna alleen maar bokken. Hoe kunnen we dit oplossen..?

laaaura

Re: Manieren verloren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:58

Is het niet gewoon een kwestie van geduld?
Dat hij op dit moment gewoon blij is dat hij weer wat mag doen maar daardoor iets te enthousiast wordt.
Misschien helpt het wat om hem voor het rijden te longeren zodat hij even zijn ei kwijt kan..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:59

Teveel aan energie denk ik. Voor het rijden gaan longeren, geconcentreerd rijden en vraag ook echt wat van hem. Houd zijn aandacht erbij en wissel veel af. Het geeft niet als hij een paar keer moe wordt, dan raakt hij juist die energie weer kwijt.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 16:04

Denk dat hij zijn vrijheid geproeft heeft en een tijd niet heeft hoeven luisteren. Dus nu moet je zorgen dat je heel concequent bent met wat je wil. Dus stilstaan is ook stil staan en volhouden. Schopt hij mag je best een schop terug tegen zijn kont of klap terug verkopen Dat mag niet...je kan nooit zo hard terug schoppen als een ander paard maar die doen dat ook als ze elkaar niet mogen. Dus aan jou de taak om hem op te voeden terug en recpect op een nette manier terug te verdienen.

En inderdaad hij moet zowiezo weer wennen dat hij iets moet doen..natuurlijk nooit zo leuk als vakantie houden. Dus dat komt wel weer.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:25

Sorry, maar ik vind het niet heel gek dat een paard waar maandenlang helemaal niets mee is gedaan, nu zo reageert. Dat wordt dus gewoon weer vanaf stap 1 beginnen, ga eerst maar eens grondwerk met hem doen, eerst de verhoudingen vaststellen. En als het beestje nog eens stil komt te staan, zorg dan dat er in ieder geval wel wat met hem gedaan wordt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:53

Mij lijkt het ook het verstandigst weer even een stapje terug te doen en eerst weer aan de verstandhouding te werken alvorens er op te stappen, zoals hyppolyte aangeeft.

Eerst weer lekker grondwerken, lange lijnen/teugelen misschien? Wanneer het paard zich weer normaal gedraagd zou ik pas verder denken aan rijden.

Niet heel vervelend, maar ik was eigenlijk best verbaasd dat je het had over maanden niets gedaan en een paar zinnen later het direct hebt over rijden.
Als je zelf maanden niet gesport hebt, ga je ook niet meteen veel hardlopen, maar begin je (als het goed is ;) ) met weer conditie op te bouwen d.m.v. wandelen o.i.d..

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:16

Ik kon een keer twee weken niet naar mijn toenmalige verzorgpony, dat heb ik ook geweten. Het was wel een jong paard en ik weet niet hoe oud jouw paard is, maar ik mocht in ieder geval weer helemaal opnieuw beginnen want ze wist niets meer van wat ze geleerd had.

Zeker als hij een paar maanden heeft stilgestaan denk ik dat hij de routine gewoon kwijt is en aan een hele andere levensstijl gewend is geraakt, ik zou weer van voor af aan beginnen met longeren enz. zodat hij weer een nieuwe routine aanleert en je weer stukje bij beetje normaal kunt gaan rijden.

Geduld is een schone zaak en ik denk dat als je nu teveel dingen gaat forceren dat je dan straks een rotknol hebt die niets meer voor je wil doen. Vergelijk het met een ingestort huis: natuurlijk wil je snel weer een dak boven je hoofd, maar als je dan maar gewoon een stapel bakstenen op elkaar gooit met een golfplaatje erop, stort het bij de eerste beste regenbui weer in. Je kunt het beter zorgvuldig weer opbouwen, want dan heb je er ook wat aan.

Wat je ook besluit te doen, ik hoop in ieder geval dat het weer goedkomt en ik denk dat dat ook wel lukt. Het is zeker niet het eerste paard dat even door een moeilijke periode heen moet.

Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 13:03

Bedankt voor de reacties.

Ja, ik ga van maanden uit. De eigenaresse mocht niet meer rijden, en had al die tijd niemand voor hem. We zijn dan inderdaad wat te 'enthousiast' begonnen misschien, maar dat kwam omdat de eigenaresse wist dat hij heel braaf was.
Soms doet hij het beter dan een andere keer, maar hij is 6, dus ook puber & Alles bij elkaar is het in je eentje in iedergeval niet te doen. We reden hem aan de longe, wat enigszins beter ging dan losrijden.
Wil je hem gaan longeren, dan loopt hij de hele tijd naar je toe, en zodra hij de longeerzweep ziet wordt hij er agressief naar..

ik hoop dat jullie meer tips hebben, ik zou het zo fijn vinden als hij zich weer normaal op ging stellen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:51

Misschien ook niet longeren even?
Maar gewoon wat grondwerk gaan doen? Op het forum GVL staat veel over grondwerk evenals op het NH-forum.

Daarnaast zou ik gaan oefenen met de longeerzweep. Dus bijv. zelf door de baan gaan lopen en spelen met dat ding en het paard er los bij laten lopen. Op het moment dat hij geïnteresseerd naar je toe komt houd je hem even stil, zodat hij durft te kijken. Wanneer hij zo dichtbij durft te komen zou ik later hem aan het halstertouw/longe houden en dan proberen hem met de longeerzweep te aaien.
Loopt hij weg, dan houd je de zweep op hem en zodra hij even netjes stil staat haal je hem weer weg. Zo rustig opbouwen en je zal zien dat hij minder bang wordt voor de zweep.

W.b. het longeren: zorg dat je een ervaren longeur erbij hebt, die dat agressieve gedrag weet te voorkomen, door het paard goed voorwaarts te houden. Daarna kan je met deze persoon zelf gaan oefenen.

Succes en plezier!

Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 14:54

Ja, ik denk toch echt dat er iemand moet gaan helpen met longeren, ik zal eens om me heen kijken hier of er iemand is die een keer kan komen kijken en misschien kan helpen.