Ik kon een keer twee weken niet naar mijn toenmalige verzorgpony, dat heb ik ook geweten. Het was wel een jong paard en ik weet niet hoe oud jouw paard is, maar ik mocht in ieder geval weer helemaal opnieuw beginnen want ze wist niets meer van wat ze geleerd had.
Zeker als hij een paar maanden heeft stilgestaan denk ik dat hij de routine gewoon kwijt is en aan een hele andere levensstijl gewend is geraakt, ik zou weer van voor af aan beginnen met longeren enz. zodat hij weer een nieuwe routine aanleert en je weer stukje bij beetje normaal kunt gaan rijden.
Geduld is een schone zaak en ik denk dat als je nu teveel dingen gaat forceren dat je dan straks een rotknol hebt die niets meer voor je wil doen. Vergelijk het met een ingestort huis: natuurlijk wil je snel weer een dak boven je hoofd, maar als je dan maar gewoon een stapel bakstenen op elkaar gooit met een golfplaatje erop, stort het bij de eerste beste regenbui weer in. Je kunt het beter zorgvuldig weer opbouwen, want dan heb je er ook wat aan.
Wat je ook besluit te doen, ik hoop in ieder geval dat het weer goedkomt en ik denk dat dat ook wel lukt. Het is zeker niet het eerste paard dat even door een moeilijke periode heen moet.