Wie heeft goede tips voor het verkeersmak worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kimhorses

Wie heeft goede tips voor het verkeersmak worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 13:51

Hey,
Wij hebben sinds een paar maanden een 5 jarige Fjord. Hij heeft zijn eerste levensjaren in de
duinen door gebracht en is dus bijna niks tot helemaal niks gewend. We wandelen zo nu en dan
met hem samen met nog een Shetlander erbij maar soms schrikt hij van dingen en dan word hij
helemaal panisch, soms steigerd hij zelfs en gaat heel druk doen. Vandaag gingen we bij een weiland
langs met Koeien, de heen we keek hij even zo van 'wat is dat nou weer?!' maar niet dat hij erg schrok hij
keek alleen even. Maar toen gingen we de terug weg er weer langs, en toen snoof hij en werd hij
helemaal bang en steigerde weer en die koeien vonden hem toen wel intressant en gingen lopen, nou dat vond hij nog enger worden toen was hij heel druk. Maar later was hij wel weer aardig gekalmeerd en kwamen er vrachtwagens langs en dat vond hij niet eng. Want normaal vind hij het altijd een beetje griezelig die grote dingen met zo'n lawaai. En a.s. zaterdag hebben we een keuring en nu zit ik te twijfelen of het wel zo handig is om met hem daar heen te gaan, aan de ene kant denk ik, het is een goede oefening voor hem, er is drukte (maar geen groot verkeer, vracht autos e.d.) maar wel veel mensen, muziek en paarden maar aan de andere kant denk ik van hij moet dan niet helemaal flippen dat hij niet meer te houden is. Maar nu denken we er toch maar heen te gaan, heel vroeg en hem alles even laten zien als het nog niet zo druk is en áls hij dan rustig is hem toch te laten keuren en als hij heel druk wordt weer naar huis te gaan. En hem deze week nog even wat oefeningetjes laten doen, over zijl lopen, paraplu, muziek afspelen.
Maar heeft iemand nog een paar goede tips o.i.d.? Alvast heel erg bedankt! :D

ariegorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:53

ha nee, vind dat je prima bezig bent zo,
ik zou zo door blijven gaan top

kimhorses

Re: Wie heeft goede tips voor het verkeersmak worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 13:57

Oke (:
Ik doe hem dan zaterdag in elk geval een hoofdstel in, dan heb ik net even iets meer macht. Want nu wandelen we altijd met hem en het halster om.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 13:58

Gewoon een hoop buiten wandelen met hem :j hoe vaker hij dingen ziet hoe minder eng het gaat worden. Neem ook inderdaad een paard mee dat braaf is buiten als dit kan, zodat hij hier steun aan heeft en ziet dat er niks engs aan is

kimhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 14:05

De Shetlander gaat altijd mee, en daar is hij ook dikke vriendjes mee maar die blijft altijd wel rustig maar hij gaat zich dan nog druk maken ;P
Maar ik ga zeker vaak met hem wandelen zodat hij alles normaal begint te vinden! :D

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 14:12

Wat je nu aan het doen bent is heel goed. Hem veel nieuwe dingen laten zien, zodat hij aan nieuwe dingen gewend raakt.
Gaat het echt om het verkeersmak worden? Het paard dat ik rij staat naast de weg en die kijkt nergens van op. Ik weet niet waar zijn weiland ligt, maar misschien is het een idee om hem naast de weg te laten lopen. Zodat hij de hele dag met verkeer te maken heeft.
En ik zou de volgende keer weer langs die koeien lopen, zodat hij ook aan die koeien kan wennen.
Veel succes!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 15:24

neem je de shet ook mee naar de keuring, voor de psychische ondersteuning?

kimhorses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 19:19

Helaas hebben wij geen weiland dat bij de weg ligt. Waar ze nu in staan is eigenlijk helemaal in de natuur, staan wel wat huizen verderop en een klein weggetje maar niet dat daar veel langs komt.

Ja de Shetlander gaat ook mee naar de keuring :D