eerste wedstrijd (met martingaal)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

eerste wedstrijd (met martingaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 11:18

Ik heb enkele vraagjes in verband met dressuurwedstrijden. Ik doe binnenkort namelijk mijn eerste mee op de manege zelf, maar weet nog niet zo veel van het onderwerp. Ten eerste vraag ik me af of zonder martingaal rijden op elke wedstrijd moet. Want bij de proef die ik ga rijden (niveau 0) hoeft het niet. Een vriendin van mij is tevens ook gestart op hetzelfde niveau, maar wel op een andere stal, en bij haar moest de martingaal er onverbiddelijk af. Hangt deze regel dan ook enkel en alleen van de manege waar je rijd af?

Verder heeft mijn paard ook last van stress. Van de kleinste dingen is ze bang en wil ze gerustgesteld worden. Soms zelfs de poort in de bak (die er naar mijn zeggen toch al zo'n 30 jaar staat) heeft ze soms 'opeens' schrik. Nouja meteen to the point : hoe zorg ik ervoor dat ze tijdens de wedstrijden en ook later relaxed blijft onder alles? Ik heb haar nu bijna een jaar en het is al verminderd tegenover vroeger, maar soms flipt ze nog steeds, en als alles goed gaat op de eerste wedstrijd, zou ik na hard trainen graag verder willen.

Alvast bedankt :wave:

DanielleB

Re: eerste wedstrijd (met martingaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:19

Als je op KNHS wedstrijden rijdt, mag je in een dressuurproef helemaal niks om je paard hebben hangen (geen bandages/peesbeschermers en ook geen martingaal of slof oid )

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:23

Voor onderlinge wedstrijden op de manege gelden de regels die de manege zelf opsteld m.b.t het gebruik van hulpteugels.

Officiele wedstrijden woren gereden zonder hulpteugels en beenbescherming!
Met losrijden is beenbescherming wel toegestaan en het gebruik van martingaal en thiedemanteugel ook.
In de proeven moet dit echter allemaal weer af!!

Dus vraag even na op je eigen manege hoe de regels zijn!

En wb de stress van je paard. Vaak doen!
Ga veel meedoen aan de onderlinge wedstrijdjes.
En stel dan ook tijdens de proeven je paard gerust met je stem.
Dit mag eigenlijk ook niet, maar voor een onderling wedstrijdje zou ik me niet zo druk maken.
Zorg dat je paard zich op haar gemak voelt en dan maken de punten maar even niet uit.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Raja op 24-06-09 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:23

Als het een FNRS wedstrijd is geldt het volgende regelement:
http://www.fnrs.nl/ruiters/?id=28

Hierin staat dat het gebruik van hulpteugels alleen is toegestaan na accoord van de manegehouder.

Is jou manege aangesloten bij de FNRS? Dan is het handig dat je dat regelement door leest. Veel info vind je ook bij je ruiterpaspoort die je dan als het goed is ook hebt gekregen.

Het schrikken kan je niet voorkomen tijdens een wedstrijd.
Als ze dit al heeft met de training dan zal dit met de wedstrijden niet ineens over zijn.

Gewoon je best doen en oefenen dan komt het vast wel goed.

bulck

Re: eerste wedstrijd (met martingaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 11:25

hey je bent van Belgie, dus geld het reglement van de KBRSF. zie site Equibel en dan reglementen.Dus nee geen hulpteugels toegestaan.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:34

ik heb bij het inrijden altijd peesbeschermers om en die doe ik dan voor de proef af
hulpteugels en beenbescherming is dus (zoals iedereen al zegt ;) ) niet toegestaan in een proef

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:42

Het verschild per manege ik denk dat je het het beste even
aan de organisatie kan vragen. ;)

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:47

bulck schreef:
hey je bent van Belgie, dus geld het reglement van de KBRSF. zie site Equibel en dan reglementen.Dus nee geen hulpteugels toegestaan.

bij alle proeven moet martengaal eraf, ben ook belg ;)
bij onderlinge op manege durven ze ze wel nog toelaten tijdens in inrijden...