Röntgenologisch onderzoek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is het van invloed?

Nee, het maakt voor mij niet uit of er al röntgen bijzitten, als ik die wil vraag ik het zelf wel aan.
6 (17%)
Nee, ik vind het overbodig
Geen stemmen
Nee/Ja, alleen bij "dure" paarden
8 (22%)
Ja, dat spaart geld uit
Geen stemmen
Ja, ik ga echt niet op paarden af waar geen röntgenfotos bijzitten.
Geen stemmen
Ja, maar alleen als ze recent zijn
17 (48%)
Ja, en dat mogen ook oudere fotos zijn
1 (2%)
Anders (dan graag even posten wat)
3 (8%)

Totaal aantal stemmen: 35

Lusitana

Röntgenologisch onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 14:02

TaraK

Re: Röntgenologisch onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:06

Nee/Ja, alleen bij "dure" paarden

Het ligt aan het doel van het paard of ik dit zou willen of niet. Voor een grasmaaier natuurlijk niet, maar wil je echt de sport in wel.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:03

rontgen is leuk maar het is ook een moment opname dus vandaar dat ze wel recent moeten zijn. Ik wil mijn paard wel op de foto's dus als dat al geregeld is scheelt dat weer een hoop gestress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:30

Zelfde als TaraK
Als ik een paard koop is dat met het doel wedstrijden te gaan rijden. Dus wil ik ook foto's.
Maar als ik bijvoorbeeld een paard koop als grasmaaier dan is het (vind ik) toch een beetje weggegooid geld

karlinos2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:04

ik koop alleen een paard als ik foto's heb. deze wil ik dan bij mijn dierenarts laten maken...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:05

Of er al foto's bij zitten interesseert me weinig, ik laat altijd zelf opnieuw foto's maken.

Nooit op de mooie blauwe kijkers van de verkoper vertrouwen ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 18:11

foto's worden ook door mijn arts goed bekeken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 20:23

crossmonster schreef:
Of er al foto's bij zitten interesseert me weinig, ik laat altijd zelf opnieuw foto's maken.

Verkopers liegen, tenzij het tegendeel ondubbelzinnig is bewezen. Dat geldt zowel voor keuringsrapporten als foto's.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:07

Als er al recente foto's bij zitten die goed zijn is de kans van slagen natuurlijk groter. Maar ik keur wel even goed over.

Paard wat ik nu gekocht heb had een keuringsraport uit 2006 er bij zitten. Dat was me veel te lang geleden.
Laatst bijgewerkt door __Nathalie__ op 24-06-09 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:11

eigen keuring,eigen fotos.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 19:32

ikke schreef:
crossmonster schreef:

Verkopers liegen, tenzij het tegendeel ondubbelzinnig is bewezen. Dat geldt zowel voor keuringsrapporten als foto's.

helemaal met beiden eens!
Altijd zelf foto´s laten maken en erbij zijn bij de keuring bij je eigen uitgekozen dierenarts.
Al vaak genoeg rottigheid met keurrapporten en valse foto´s meegemaakt.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:22

Ik heb 'anders' gestemd. Als ik nog een keer een paard zou kopen dan moeten er nieuwe foto's bij, gemaakt bij een goede kliniek die ik zelf uitkies. Om dezelfde reden als hiervoor gepost.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 21:25

IK persoonlijk heb een paard liever op de foto goed dan klinisch......

klinisch niet goed en foto wel, dan zou ik een paard kopen.

Ik heb zelf een paard dat Rontgen niet goed is, maar klinisch wel..........

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:02

Men zegt dat je uit een klinische keuring al heel veel kunt halen... Rontgenologisch wordt vooral gedaan bij paarden uit duurdere prijsklasse (ook voor verzekering). Ik neem genoegen met een klinische keuring.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 00:32

in tegenstelling tot kiwiko vind ik de klinische keuring doorslaggevend. [tot zekere hoogte]

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 07:55

Rontgen is geen momentopname, dat is de klinische keuring.
Idd vind ik de klinische keuring het belangrijkste, daar mag niets verkeerd aan zijn, of ik laat ze staan.

Rontgen is een ander verhaal, een paard met allemaal 1tjes is bijna niet vindbaar. Die illusie heb ik niet meer, toch heb ik het liefst zoveel mogelijk 1tjes en n paar 2tjes. Een 3 begin ik al vragen te stellen en zal het toch een echte goeie moeten zijn en informeer ik over eventuele gevolgen.

Ik heb zelf heel wat paarden gehad die rontgen echt goed waren en klinisch op de tijd van keuring ook, maar achteraf bvb zwak in spieren, ligamenten zitten enzovoort. Dus buiten klinisch en rontgen onderzoek, neem ik nu ook standaard fotos van de hele rug en een zorgvuldig bloedonderzoek.

Vele verkopers deinzen daarvoor terug, maar de meeste paarden die ik heb zijn ook in de hogere prijsklasse, en sorry genoeg paarden op de markt. Goed is goed, en anders steek je ze in een ander segment.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 09:32

Röntgen is ook een moment opname, het zegt nl alleen maar dat het paard op dat moment nog niks heeft ontwikkeld, maar kan de volgende dag daarmee beginnen, hè.
(Uiteraard is het zo dat als het iets heeft, dit niet spontaan weg gaat)
Het geldt voor de hele keuring dat je alleen maar kunt zien dat het paard op moment van aankoop al of niet in orde was.

Spieren en banden worden hier in de keuring standaard meegenomen, hoor. En ze keuren bij de pezen niet alleen de buiger, maar ook de strekker. En er wordt een singel om gedaan om pijn/ongemak te ontdekken bij het longeren. Daar zit dan meteen de hartmeter aan, dus dubbele functie.
Ik heb een paard verkocht waar duidelijk bij verteld werd dat door gebrek aan juiste training een kant niet ontwikkeld was ter hoogte van het zadel. Dit paard doet het nu, met de juiste training, prima.
Want dat is natuurlijk ook zoiets, spieren kun je trainen en dat vind ik dus echt geen "gebrek" of "fout" om een paard op aan te kijken. Tenzij het dystrofie is natuurlijk.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:38

Ik heb bij mijn tweede ook foto's laten maken. Ik kende de verkoper en weet dat deze eerlijk tegen mij zou zijn, ik kende de eigenaar van ziens maar ze zei zelf;"Ik voel of zie er zelf helemaal niks mis mee, maar foto's zou ik toch aanraden"(paard was niet van de verkoper). Paard was een van de weinige met geen bemerkingen op de foto's.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:45

Voor mij is klinisch ook zeker doorslaggevend. Klinisch 100% goed daar kun je mee sporten. Rontgenologisch 100% en klinisch slecht daar kun je dus niks mee in de sport.