Veulenproblemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Veulenproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:17

Mijn shetlandhengstje is nu 2 maanden oud. Sinds een week of 3 is hij begonnen met bijten. Vanaf het begin zijn we al bezig hem te laten merken dat het niet mag. Eerst door gewoon wegduwen, later een tikje, of porren in zijn zij of nek. Maar niks schijnt te helpen! Soms is hij in een bui dat hij heel lief is, en bijt hij vrij weinig. Maar zodra hij bijt, en je doet hem iets terug, ziet hij het als stoeien en begint hij alleen maar harder te bijten! Het lijkt op hoe hij met mijn ruintje omgaat, die is nu 2 en stoeit soms flink met hem.
Wie heeft goede tips?

Verder is er nog iets. Vanaf het begin dat we met hem aan het halster lopen, heeft hij een of andere tick dat hij zijn hoofd naar rechts gooit, helemaal tegen zijn schouder aan, en dan lijkt het alsof hij schuurt over zijn schouder. Maar dit is niet het geval. Hij brengt zichzelf hier iedere keer door in de problemen, het maakt niet uit of hij aan een los touwtje loopt of dat er veel of weinig spanning op staat. Hij is onder het lopen hierdoor al een keer onderuit gegaan, hij is zo druk bezig dat hij zijn voeten gewoon vergeet en gewoon omvalt. Als hij vaststaat doet hij het vaak ook. Het maakt ook niet uit of je links, rechts, of voor hem loopt. Het is sinds dat vallen al wel een stuk minder geworden, maar ik heb liever niet dat hij dat over 2 maanden op de keuring nog doet.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:26

Dat is idd erg vervelend, wat ik bij mijn veulen deed is telkens als ze naar me probeerde te happen met mijn voet tegen de koot aan tikken. Ze zag niet dat ik het deed, en vond het niet erg prettig. Ze dacht dat ze zelf voor dat vervelende gevoel zorgde en daardoor deed ze het na een paar keer niet meer. Misschien helpt het ook bij jou :D
Succes!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:34

Zal ik eens proberen. Heb ik met mijn ruintje van nu 2 ook gedaan, het hield toen inderdaad wel op! Dom dat ik daar niet aan gedacht heb :) Maar ik betwijfel of het ook werkt tijdens het lopen, dan 'haak ik hem pootje' ...

Meer tips natuurlijk nog steeds welkom!

_ED_

Re: Veulenproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:35

haha dat is niet zo handig nee, gewoon je stem een beetje verheffen tijdens het wandelen doet ook vaak wonderen :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:38

Ze zeggen weleens 'terug bijten' ik zou hem gewoon een keer flink in de neus knijpen (velletje pakken) :j Mijn veulen loopt ook bij zo'n 1 in..mijn merrie neemt het dan gelukkig voor me op en bijt het veulen..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 13:41

Dit is gewoon hengstengedrag en zal hij blijven doen. Negeren of zijn mondje wegduwen als hij wil bijten en afleiding op dat moment. Bestraffen heeft geen zin en is alleen nadelig, bv kopschuw worden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 10:13

Dit is zeker geen hengstengedrag, ik heb al genoeg hengsten meegemaakt om dat te kunnen onderscheiden.

Ik heb hem laatst in zn bovenlip geknepen, echt niet hard ofzo, en nu is het zo goed als klaar. En is hij nu kopschuw? Echt niet!

Alleen dat rare gedrag van hem dat hij zijn hoofd zo raar opzij gooit wil maar niet overgaan, en ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten oplossen.. Ik zal het anders wel een keer filmen, dan kunnen jullie zien wat hij dan eigenlijk doet.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:15

judithjuhh schreef:
Dit is zeker geen hengstengedrag, ik heb al genoeg hengsten meegemaakt om dat te kunnen onderscheiden.

Ik heb hem laatst in zn bovenlip geknepen, echt niet hard ofzo, en nu is het zo goed als klaar. En is hij nu kopschuw? Echt niet!

Alleen dat rare gedrag van hem dat hij zijn hoofd zo raar opzij gooit wil maar niet overgaan, en ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten oplossen.. Ik zal het anders wel een keer filmen, dan kunnen jullie zien wat hij dan eigenlijk doet.

Gelukkig dat het bijten is opgelost,denk dat een keer een knijpje in zijn bovenlip idd een goede correctie is ;)
Ben wel benieuwt naar het filmpje ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 10:16

Ik kan alleen het filmpje pas volgende week maken, ik ga zondag op vakantie en ben donderdag pas terug.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:21

Dit heeft mijn veulen vanaf twee maanden ook gedaan tot ongeveer 11 maanden. Ik benaderde hem onbewust altijd: hij gaat bijten, hij gaat opdringerig lopen doen, waardoor ik van mezelf al een dominante houding had. Ook ik heb geprobeerd om hem weg te duwen, om hem uit mijn ruimte te houden, om Chicken Tonight te gaan dansen, om hem in zn neus te knijpen, om hem een mep te verkopen, niets hielp.... Hij ging zoals jij ook merkt alleen maar door en werd juist steeds vervelender.
Ik merkte dat hij kopschuw werd en dit wilde ik echt echt niet.

Ik heb samen met mijn vriend besloten dat wij hem op een compleet andere manier gingen benaderen. Ik ging open op hem af, wilde hem graag aaien en kroelen en borstelen en pas als hij zou bijten zou ik hem wegduwen en verder negeren, pech gehad. Hij heeft sindsdien bijna nooit meer gebeten, omdat ik een totaal andere benadering had. Ik kan hem nu moeiteloos overal aaien, zelfs op zn koppie, kan terwijl hij gewoon losstaat zijn hoefjes vijlen zonder dat hij in mn kont bijt.
Wat ook meehelpt is dat mijn paard (eindelijk) gaat opvoeden. Hij merkt aan mijn veulen dat hij vervelend gaat doen in mijn buurt en grijpt dan in. Als mijn veulen lief op me af komt lopen, dan tolereert hij hem in mijn ruimte. Ik ben hem gewoon gaan vertrouwen.

Wat ook een tip is, is niet gelijk willen aaien en áls je aait, niet gelijk op de neus of hoofd willen aaien. Hengsten/ruinen zien dit als spelen/vechten/stoeien, die happen ook graag in elkaars neus. Wat ik deed is mijn hand op zijn wang leggen, zijn hoofd wegduwen en hem dan op een lekker plekje kroelen als hij niet meer tegensputterde met zijn hoofd. Beloning!

Serieus, ik dacht niet dat mijn hengstje zich ooit nog kon gedragen :+
Laatst bijgewerkt door Puchje op 26-06-09 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:38

Bijten is typisch hengstengedrag, en voor een jong dier een teken van speelsheid. Tja komt op ons niet zo over want het kan behoorlijk pijn doen. Maar wij zijn dan ook geen paarden.

Geef hem de ruimte om met veel met soortgenoten los te lopen en te spelen, daar heeft zo'n paardje behoefte aan. Bovendien krijgen paarden de beste opvoeding van hun soortgenoten. Negeer het bijten...het komt echt wel goed met die kleine. Mijn nu inmiddels 5 jarige welshhengst heeft ook zo'n periode gehad. Het was echter maar kort. Die stond totdat hij vruchtbaar was wel in een gemengde kudde. Blijft echt de beste opvoeding die je een veulen kunt geven.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 07:52

Yinnar schreef:
Bijten is typisch hengstengedrag, en voor een jong dier een teken van speelsheid. Tja komt op ons niet zo over want het kan behoorlijk pijn doen. Maar wij zijn dan ook geen paarden.

Geef hem de ruimte om met veel met soortgenoten los te lopen en te spelen, daar heeft zo'n paardje behoefte aan. Bovendien krijgen paarden de beste opvoeding van hun soortgenoten. Negeer het bijten...het komt echt wel goed met die kleine. Mijn nu inmiddels 5 jarige welshhengst heeft ook zo'n periode gehad. Het was echter maar kort. Die stond totdat hij vruchtbaar was wel in een gemengde kudde. Blijft echt de beste opvoeding die je een veulen kunt geven.

Als ik het bijten moet negeren, land ik nog eens in het ziekenhuis. Als hij je bijt, bijt hij hard en hij bijt door. Ik heb al een behoorlijk aantal blauwe plekken op mijn armen. Hij staat al bij een ruin van 2 waar hij ontzetten veel mee stoeit. Verder is er ook nog zijn moeder, die hem af en toe ook goed corrigeert. Ze staan 24/7 in de wei, dus (speel)ruimte genoeg! ;) We zien wel hoe lang Miracle het vol houdt, hij doet het iig al een stuk minder de afgelopen 2 dagen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:27

je kunt ipv negeren, ook een andere ruimte opzoeken, weggaan. Als hij bijt om aandacht, dan is dat ook zeer zeker een straf.
wel uitkijken dat het niet een leuk spelletje word om jou weg te jagen ;)
en vaak is het een fase.
Ik heb het met de 2 hengsten die hier vorig jaar geboren zijn, niet meegemaakt, ik denk dat dit deels het ras is en deels dat ze in een groep lopen waar ze grenzen leren kennen en hun ei kwijt kunnen.
Maar goed, voor het zelfde geld krijgen we volgend jaar een hengstveulen die ons ook probeerd op te vreten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 07:28

Miracle bijt niet om aandacht, dat weet ik wel zeker. Het is inderdaad een fase, maar geen van de veulens die ik ooit onder handen heb gehad gedroeg zich zo extreem als Miracle. Hij zal er wel overheen komen, dat weet ik wel, maar ik heb het liever wat eerder ;) Gisteren was hij heel braaf en heeft hij het maar 1x gedaan onder het lopen. Als hij niet aan het touw meeloopt, bijt hij helemaal niet meer.

Komende week zal ik een filmpje maken over die tick van hem. (zie beginpost)

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:08

dat hebben veulenhengstjes gewoon. een kennis van mij ook. maar dat doen ze omdat ze tandjes krijgen

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:09

onee hij is al 3 maanden. dan weet ik het ook niet sorry

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 18:19

Stevig NEE zeggen als hij bijt, helpt het niet dan een stomp of knijp in de nek.

Met wandelen lijkt het me alsof hij geen zin heeft? Dan gewoon doorzetten, NEE als hij gek doet en vooral niet teveel aandacht aan geven of stoppen, dan merkt hij dat hij er succes mee heeft. Juist belonen als hij braaf meeloopt.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 11:36

joyfordogs schreef:
je kunt ipv negeren, ook een andere ruimte opzoeken, weggaan.

Nee, dat is fout. Hij moet uit jouw ruimte dus je moet hem wegsturen. Als jij voor hem wegloopt ben je ondergeschikt aan hem. Dus uit jouw ruimte houden en het gedrag negeren. En als je hem uit jouw ruimte houdt dan kan hij ook niet bijten. ;) Het werkt echt!