Controle-probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Controle-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:02

Ik heb dikwijls het gevoel op buitenrit dat ik met momenten geen controle heb over mijn paard. Het gaat hier absoluut niet om schrikreacties of op hol slaan ofzo maar ze haalt zich dikwijls in het hoofd dat zij bijvoorbeeld persé een ander paard wil voorbijgaan of voor wil blijven ofzo en dan kan ik haar tempo niet meer controleren. Op zulke momenten bots ik echt op een betonnen muur en eender wat ik doe ik krijg geen reactie totdat ze het zelf welletjes vindt of ik haar omtrek (one rein stop). Nu heb ik een redelijk zwaar gebouwd paard met stevige nek erop en ze weet verdomd goed dat zij veel sterker is dan de ruiter die op haar rug zit maar in de piste geeft dit weinig problemen, daar luistert ze wel goed, komt ze ook netjes terug uit tempo, enz. ...
Hoe moet ik dit aanpakken? Ik rijd overigens met touwhalster en wil het liefst bitloos blijven rijden, eventueel met een andere optoming, of denken jullie dat ik echt een bitje zou moeten gebruiken voor zo'n paard?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:09

Ik krijg zo het gevoel dat ze best wel dominant is, als ze persé andere paarden voor wil zijn. Ik kan het mis hebben hoor! Ik zou toch proberen om met bit te gaan rijden ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 13:14

Dat gevoel klopt wel. ;) Ze staat 24/7 in een kudde van meer dan 30 paarden en daar is zij zowat de hoogste in rang.

Maar vroeger reed ik met een dubbelgebroken watertrens en daar had ik hetzelfde probleem mee. Dus aan welk bit dacht jij misschien?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 13:32

Ik ben niet zo'n fan van enkelgebroken. En een te hevig bit is ook niet fijn, sommige paarden zijn gevoelig in de mond en dan kan dat pijn doen. Een bit stopt een paard natuurlijk nooit, maar dan heb je wel iets meer controle. Het gaat erom dat jij de baas bent en uitmaakt wanneer zij moet stoppen op zulk soort momenten. Ik zou een ongebroken of enkelgebroken nemen. Mijn shetlander kan ook heel fel en dominant zijn tegenover andere pony's. Ik heb dit in de hand kunnen houden door haar elke keer de andere kant op te laten gaan zodra we een andere pony paseerde. Dus, zodra er een pony voor mij zat en zij in de draf over wou gaan, stuurde ik haar bijvoorbeeld naar links, en ging weer een stukje terug. Na een paar stapjes keerde ik weer om richting de andere pony. Zo heb ik het wel in de hand gekregen. Ik hoop dat je hier wel wat aan heeft :) Een bit lost het natuurlijk niet op, maar ik denk wel dat je daardoor meer controle krijgt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 14:28

Je hoort je paard zo veel mogelijk onder controle te hebben voor je op pad gaat, tenzij je levensmoe bent. Je kunt je paard buiten oefenen door de jouw gegeven commando's op te volgen, welke optoming je paard dan in/om heeft, doet eigenlijk niet ter zake.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 15:02

opala schreef:
Je hoort je paard zo veel mogelijk onder controle te hebben voor je op pad gaat, tenzij je levensmoe bent. Je kunt je paard buiten oefenen door de jouw gegeven commando's op te volgen, welke optoming je paard dan in/om heeft, doet eigenlijk niet ter zake.

En hoe oefen je buiten een paard wat gewoon niet meer reageert op je commando's als ze niet wil? Dat is net het probleem, ze negeert ze compleet terwijl ze in de piste wel netjes luistert.
Levensmoe ben ik iig niet :o , maar het betreft hier dan ook geen paard wat voor het minste geringste op de loop slaat, ze zal niets doen om je (of beter gezegd zichzelf) in gevaar te brengen, wat niet wegneemt dat ik het zeer lastig vind dat ik op sommige momenten voel dat zij niet meer controleerbaar is. (lees : controleerbaar door mij. Het paard heeft zichzelf wel onder controle, dus niet op hol geslagen ofzo)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 15:17

Je oefent het door steeds daar halt te houden waar JIJ dat wilt. Je paard behoort jou te gehoorzamen, zolang dit niet bevestigd is, zolang heb jij een probleem.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:03

Halt houden waar ik wil is geen probleem. Ik kan ze makkelijk doen stoppen, ook op buitenrit. Alleen als het tempo hoger ligt (voornamelijk galop, maar ook wel eens in draf) dan krijg ik soms geen reactie meer op inhoudingen met de teugel als ze het in haar hoofd heeft dat ze het andere paard voorbij wil. Ik heb dit overigens niet met elk paard waarmee we op buitenrit gaan aan de hand. Er is een paard wat bij haar in de kudde staat, lager in rang, ze zijn nooit echt in elkaars buurt te vinden op de wei, maar waar ze dus wel netjes en gecontroleerd achter blijft bij het galoperen aan de losse teugel. Bij andere paarden vindt ze het allemaal best om er lekker naast te lopen bijvoorbeeld. Maar bij nog andere paarden kan ze absoluut niet verdragen dat die voor of naast haar lopen en dan krijg ik dat controle-probleem.

Apple

Re: Controle-probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:05

En als je paard nu gewoon voorop wil lopen? Je hebt nu eenmaal paarden die dat graag willen.

Je schrijft dat het gedrag ophoudt zodra ze het andere paard voorbij is. Dan zie ik het probleem eigenlijk niet.

Je rijdt met paarden uit haar kudde, dus heb je te maken met kuddegedrag en rangorde.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:11

Dat is het net, eens ze persé voor wil gaan stopt ze ook niet als ze dan ook effectief voor het andere paard is. Denkt ze dan dat het andere paard haar terug gaat inhalen misschien, ik weet het niet?

Plus dat ik vind dat een paard, ook al loopt ze graag voorop, ook controleerbaar op een andere positie moet kunnen lopen. Als je met 2 koplopers op pad zou gaan ben je goed af anders! :+ :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:14

Dan rij je naast elkaar :+

Als je met een groepje gaat galopperen dan heb je altijd een redelijke kans dat paarden elkaar willen inhalen, dan wel met elkaar willen gaan racen.
Het enige wat daar tegen helpt is zelf duidelijke afspraken maken over wie waar rijdt en over het tempo. Niet alleen jij en je paard, maar ook je medegroepsgenoten er in betrekken.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 16:25

Ja, ik denk dat ik best voor te beginnen 'het probleem' even aanbreng aan degene waarmee ik ga buitenrijden en vanaf dat we gaan galoperen er even duidelijke afspraken worden gemaakt. Misschien dat ik het zo uiteindelijk wel voor elkaar krijg dat ze op mijn hulpen blijft reageren.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:26

Ik zou het inderdaad eerder zoeken in duidelijke afspraken met de mederuiters ipv in een bit of andere optoming. Vooral omdat het probleem zich niet altijd voordoet en alleen als je met bepaalde paarden buiten rijdt.

Hermoso_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:29

Nou ik heb dat ook, mijn paard wil ook graag voorop lopen. Als hij achter aan de groep moet lopen loop hij alleen maar te drammen. Sinds ik voor in de groep loop als we op buitenrit gaan gaat het goed. Allen met de galop wil ik graag wel iemand voor me hebben watn ik ben dan bang dat ik hem niet meer kan houden. En eigenlijk gaat het nu echt heel goed.