Hoi allemaal,
Enige tijd geleden heb ik een leuk jong paardje van 3 jaar gekocht. Het is een heel braaf beest, maar nog wel jong en dus soms een beetje angstig.
Gelukkig heeft hij veel vertrouwen in mensen en dus zijn de meeste enge dingen zo overwonnen, alleen de angst voor 'bewegende dingen die je niet zo goed kan zien' blijft.
Ik denk dat dit bij het zadel- en ruitermak maken nog wel een beetje lastig kan worden, het gewicht van een vreemd 'voorwerp' (mens) zal denk ik niet zo'n probleem zijn. het zijn vooral bewegingen en schaduwen waar hij snel van schrikt.
Zijn er toevallig trucjes om hem alvast wat vertrouwd te maken met een bewegend object boven zijn rug?
(even voor de duidelijkheid; ik krijg begeleiding bij het opvoeden en werken met mijn paard. Opmerkingen om hulp in te schakelen heb ik nie zoveel aan
Ik stel deze vraag omdat ik uit verschillende hoeken, verschillende tips krijg; boer zegt dat ik er een vogelverschrikker op moet zetten (jaja), en ik heb ook al wat gehoord over vlaggetjes vastmaken boven het zadel..) Mijn begeleiding zegt overigens dat ik gewoon zo veel mogelijk dingen moet uitvreten, zolang mijn paardje het maar leuk blijft vinden en daar ben ik het wel mee eens. Dus; (Hoe) Kan ik mijn paard spelenderwijs een beetje bekend maken met het fenomeen "ruiter" op zijn rug?
net zoiets als de boer al zei dus