S&T of niet beinvloed de jury?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iTequilai

S&T of niet beinvloed de jury?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 21:28

Hallo mensen,

Het leek mij wel een interesanten discussie om op te starten. Zou het van invloed zijn op een jury wanneer je in een Z proef met of zonder stang en trens de ring binnen komt? Ik krijg namelijk wel die indruk.
Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Liselot

Re: S&T of niet beinvloed de jury?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:29

hier is al een keer een topic over geweest :j eens kijken of ik die kan vinden

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 21:29

Het zou natuurlijk niet zo moeten zijn, maar er zijn vast juryleden die er wel op letten als het voorkomt.
Hier heb ik het nog niet zo vaak meegemaakt als ik bij wedstrijden was, terwijl er toch wel een aantal deelnemers gewoon met een trensje startten. :j

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:00

Nooit iets van gemerkt. Ik heb 2 jaar terug voor het eerst Z gestart, capje op, trensje in en meteen bovenaan mee. Denk dat het fijn voor elkaar hebben van je paard wel belangrijker is. Alhoewel ikzelf S&T ook wel mooi vindt staan hoor...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:04

persoonlijk vind ik binnenkomen in een Z proef op een trens zoveel meer zeggen dan S&t.
Als dan het paard ook nog eens goed afgericht is, vind ik dat zeker een plus.
Te vaak zie je nu vanaf het Z een S&t hangen, die verkeerd gebruikt wordt. Dus beinvloeden doet het onrechtstreeks wel, hoewel een paard op s&t ook zeer netjes gepresenteerd kan worden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 12:10

-> WD-V

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:44

Nee, als ik zit te jureren maakt het mij niet uit of iemand op trens of op stang en trens rijdt.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:52

Als het goed is, heeft dit net zoveel invloed als het rijden met een vos, een pony tussen de paarden, een ander ras, enz... ;)

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-09 22:55

Ik heb het ook een aan een zz-licht jury gevraagd of hij het uit vond maken met of zonders tang en trens. Voor hem maakte het niet uit.
Ik vind trens er veel vriendelijker uitzien alleen krijg ik helaas het gevoel wanneer je zonder rijd dat niet echt gewardeerd wordt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 07:23

@Itequila; ik rijd tot bij ons de zware M (is bij jullie ZZl ong) gewoon met trens (op een uitzondering na), heb nog nooit hinder ondervonden. En eerder vaak complimenten van toeschouwers, dat ik dat toch voor elkaar krijg op een trens. In April was ik de enige in mijn proef die op een trens reed.
Ik heb er nu 2 klaar voor st georges mee uit te komen en dan ben ik verplicht met S&t. De ene rijd ik nu constant op S&t, kan nl niet tegen dat bitwisselen. Die andere rijd ik enkel om de week op les met S&t en verder nog steeds op zijn allereerste bit.

Ik vind dat ze de basis dressuur, zonder S&t zouden moeten maken. Dus tot niveau Z2 (equivalent bij ons in Belgie tot M2 proeven) laat ons zeggen.

Dus ok op zich maakt het niets uit, enkel verdoezelt een stang vaak onderliggende problemen die dan tijdens een proef wel ff afgedwongen kunnen worden. En dan heb ik altijd de idee dat de basis gewoon soepel en makkelijk moet verlopen.

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 09:32

Ik vind dat de Z-ruiters te snel met S&T rijden. Veel mensen die Z gaan starten, gaan eerst trainen met S&T.. Volgens mij vinden veel mensen dat S&T erbij hoort in Z, maar ik waardeer het juist meer als ze met een trensje rijden. :j

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-09 09:56

Ja, ik weet niet goed wat ik nu het beste kan doen. Ik vind het jammer dat trensjes in het Z niet meer gewardeerd worden! Igg heb ik nog nooit een compliment van de jury gehad.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 10:20

Ja ok als je wacht op een compliment van een jury kan je mss lang wachten aangezien ze daarop niet rechtstreeks een opmerking mogen maken. Aangezien S&t toegelaten optoming is. wel staat er op mijn protocol vaak: mooi gepresenteerd; paard loopt zeer fijn in de aanleuning. Ongedwongen voorstelling enzo van die zaken.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 15:55

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:06

Op het moment start ik met m'n E pony tussen de paarden en die loopt gewoon een stuk fijner op trensje. Er zijn trouwens hier in het Z1 veel paarden die gewoon op trens lopen.
S&T móet ook niet nodig zijn, heb ook absoluut niet het idee dat juryleden het één of het ander meer waarderen. Hooguit waarderen ze een gewone trens misschien eerder omdat het er vriendelijker uitziet.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 16:51

Vorig jaar (of het jaar daarvoor, ben niet zo goed in datums :D ) is iemand die in het ZZ-L reed kampioen geworden en reed haar paard op trens.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-09 21:28

Het is niet bijzonder hoor dat iemand in het zz-L met trens rijd.
Ik ben van mening dat het de jury toch onbewust misschien beinvloed.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 22:38

Rijdt mijn paard thuis ook op trens, dus ik weet dat dat niet zo bijzonder is.
Op concours start ik met stang en trens omdat ook ik denk dat het de jury beinvloed.

Vond het alleen een goed voorbeeld, dat iemand kampioen wordt op trens. Blijkt dus dat het de jury niet beinvloed, tenminste in dit geval, anders was er iemand met stang en trens kampioen geworden.

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-09 09:51

misschien licht het ook wel aan de naamsbekendheid. Er zijn bekende ruiters die het naar mijn idee sneller kunnn maken om met trens de ring in te gaan.

Ik denk ook zeker dat het niet elke jury beinvloed maar, er zijn er zeker een paar die het liever niet zien helaas.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:04

Ik heb weleens zitten schrijven in het Z bij een jury die het maar raar vond dat je in het het Z nog met een trens zou willen starten. Maar er zullen ook wel jury's zijn die er weer anders overdenken.
Mijn paard heeft van nature niet zoveel front (korte niet zo brede hals) dus eigenlijk komt die S&T voor het plaatje wel goed uit. Maar op een trensje loopt hij net zo fijn en kan ik op concours spanning net wat beter later afvloeien. Dus ik rij toch gewoon op een trenstje.