Zadels, hoofdstellen, dekens; de INKOOP- en VERKOOPSPRIJS

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

VDB

Zadels, hoofdstellen, dekens; de INKOOP- en VERKOOPSPRIJS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 09:43

Ik hoop dat het hier goed staat, omdat het Harnachement betreft. ;) Ik ben zó benieuwd wat de echt grote winkeliers (bijvoorbeeld Divoza) aan inkoopsprijs betalen aan bijvoorbeeld Passier, Prestige, KN, Stubben, hoofdstellen, dekens, Pikeur – Kentucky rijjasjes, etc.

Ook prijzen van bijvoorbeeld de “niet dure” dingen zoals een longeerlijn. Wij betalen een tientje in de winkel maar wat zou de grote winkelier, of de medium grote winkel aan inkoopsprijs betalen?

Wat is hun marge hierop en hoeveel winst maken ze op hun klanten? Hoe groter hun inkoop qua aantallen hoe beter de marge natuurlijk.

Ik hoop dat (oud-) winkeliers of medewerkers hier een tipje van de sluier willen laten zien. Ieder verdient z’n brood en ook geen verwijten maar gewoon pure nieuwsgierigheid. ;)

kadansjee

Re: Zadels, hoofdstellen, dekens; de INKOOP- en VERKOOPSPRIJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:26

Marge is normaal 68%
Maar dat verschilt aangezien de ene winkel goedkoper is dan de andere..

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:28

Oh ja en dat is dan de inkoopprijs vanaf de groothandel waar het door de winkeliers wordt ingekocht he, daarvoor zit ook nog een stap namelijk de groothandel koopt het in bij de "fabriek", bij het merk zelf dus het verschil tussen de inkoopprijs van de groothandel en de verkoopprijs in de winkel zal zo'n 80 procent zijn

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:32

dat er aan dekjes veel verdiend wordt dat snap ik wel. Dat is gewoon katoen of een wat goedkopere stof. Maar zou dat ook voor de de betere merken leren hoofdstellen en zadels gelden? Dat is toch ook handwerk etc, of in ieder geval een duurdere grondstof?

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:50

Ja maar in verhouding worden die toch ook veel duurder verkocht?
Dus dan kom je ook op dezelfde percentages uit...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:32

geen idee wat het exacte verschil tussen in en verkoops prijs is , maar van die marge gaat ntuurlijk nog wel heel veel af, denk hierbij aan huur of onderhoud etc van het pand, electra , personeel etc etc

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:59

Dit is per merk en product verschillend. Het 1 zit meer marge op dan het ander.
Daarbij moet je ook de BTW niet vergeten, die moet je als bedrijf ook weer afdragen (je koopt excl BTW in, maar je moet natuurlijk ook de BTW die je van de koper krijgt weer afdragen).
Daarnaast heb je inderdaad verschillende vaste lasten.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 19:59

Ik heb gehoord dat een gemiddelde medium grote winkel 580,00 winst maakt op een Passier zadel. Een Divoza zal dan waarschijnlijk nog meer winst maken want die koopt ze vóóraf al gelijk in en verspreid die zadels over meerdere vestigingen.

kadansjee schreef:
Marge is normaal 68%
Maar dat verschilt aangezien de ene winkel goedkoper is dan de andere..

Kadansje, 68% marge op wat voor merk. Want ieder merk heeft zo zijn prijzen en ik weet zeker dat Harry Horse bijvoorbeeld niet zoveel winst maakt op de spullen als Stubben. Kentucky-jasjes schijnt ook heel winstgevend te zijn voor winkeliers alleen die worden minder verkocht als bijvoorbeeld een Pikeurjasje.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 20:26

Op Harry's Horse zit wel een marge van dik 60 % hoor, Harry's Horse z'n marge met de inkoop en verkoop aan weder distributeurs zal misschien niet zo hoog zijn maar de winkeliers die bij harry's horse inkopen en het aan de uiteindelijke consument verkopen hebben wel een marge van ruim 65%!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 08:42

Dat zou betekenen dat een winkelier op bijvoorbeeld een HH longeerlijn van € 10,00 verkoop, nu € 6,50 winst maakt. Dat is best een lekkere marge voor een winkelier. :-)
Zou een fabriek minder winst maken op een winkelier, dan een gemiddeld grote winkelier op de consument?

Ik ben erg benieuwd hoe de marges voor winkeliers naar de consument zijn van bijvoorbeeld Stubben of Prestige. De duurdere dingen, ook hoofdstellen bijvoorbeeld. En ook wel nieuwe paardentrailers. }> Bockmann, Westfalia, Blomert...?

ziezo55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:15

ik heb me oude JC zadel bij de groothandel vandaan... ik betaalde 400 euro minder dan in de winkel...

had er 500 euro voor betaald.. 2 jaart later verkocht via divoza.. en kreeg er.. (kaal 500 euro voor terug.. had dus nog winst ook

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 09:17

Leonieke schreef:
Dit is per merk en product verschillend. Het 1 zit meer marge op dan het ander.
Daarbij moet je ook de BTW niet vergeten, die moet je als bedrijf ook weer afdragen (je koopt excl BTW in, maar je moet natuurlijk ook de BTW die je van de koper krijgt weer afdragen).
Daarnaast heb je inderdaad verschillende vaste lasten.

Dat (zonder BTW inkopen) gaat alleen op als je in buitenland (binnen de EU, ICL regeling) koopt. Koop je binnen NL in dan kun je de BTW terugvorderen en draag je de BTW over de verkopen weer af. Dan betaal je dus alleen over het verschil BTW.

Pareltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 13:59

mijn nicht werkt bij de groothandel die leveren aan divoza (bijna alles wat zij verkopen leveren hun) maar net als downhill zegt per merk/product heel verschillend en ook omdat hun een tussengroothandel zijn, dat ik scheelt ook weer dan dat je het rechtstreeks van de fabrikant vandaan haalt, maar ik had er gevraagd hoeveel korting zei kon krijgen op een passier zadel :D laat het wel weten, maar ze zei dat het echt wel veel scheelde hoor!!
(zei mag zelf kopen daar met korting, maar tot zoveel euro per jaar.., maarja gunstig voor mij want zeizelf en de rest van de familie heeft niks met paarden :P)

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 15:47

Downhill schreef:
Dat zou betekenen dat een winkelier op bijvoorbeeld een HH longeerlijn van € 10,00 verkoop, nu € 6,50 winst maakt. Dat is best een lekkere marge voor een winkelier. :-)
Zou een fabriek minder winst maken op een winkelier, dan een gemiddeld grote winkelier op de consument?

Ik ben erg benieuwd hoe de marges voor winkeliers naar de consument zijn van bijvoorbeeld Stubben of Prestige. De duurdere dingen, ook hoofdstellen bijvoorbeeld. En ook wel nieuwe paardentrailers. }> Bockmann, Westfalia, Blomert...?

Tuurlijk is dat een lekkere marge, maar als je alle kosten dr af haalt blijft er echt niet zo'n enorm bedrag over..
Hoewel het veel lijkt is deze marge echt nodig om huur, personeel, en je eigen eten te kunnen betalen.
Eigen zaak klinkt allemaal wel heel winstgevend e.d. maar volgens mij vergissen veel mensen zich erin (vandaar ook dat een behoorlijk percentage nieuwe bedrijven binnen een jaar alweer stopt)
En natuurlijk maakt een lekker lopende zaak vanzelf wel winst, maar dit wordt echt alleen bereikt door kei hard werken.

Ik vind het dus eigenlijk ook een beetje raar om te zeggen dat die 580 op een passier zadel, of die 6.50 op een longeerlijn direct daadwerkelijk winst is.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 15:53

Het gaat mij er niet om wat de huurprijs is en wat de overige kosten zijn voor de winkelier. ;)
De MARGES die gemaakt worden op EEN artikel. Het verschil tussen de inkoopsprijs van een gemiddelde winkelier en de verkoopprijs voor consument.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:04

Interessante vraag, maar geen eenduidig antwoord
- waar koop je in? Rechtstreeks van de fabriek, importeur, groothandel, tussenhandel?
Hoe verder in de keten, hoe groter de aankoopprijs in het algemeen. Als je importeur bv ook monopolist is, wordt het ook al een heel ander verhaal.
- wat koop je in? Merkartikelen zijn sowieso duurder dan niet merk, kwaliteit gaat van heel goed tot bagger.
- onder welke omstandigheden koop je in? Als je franchisenemer bent van een concern, kan je heel vaak aan betere prijzen inkopen dan een onafhankelijke winkelier. Bij sommige leveranciers krijg je een korting op je startorder. En soms heb je een leverancier die adviesverkoopprijzen hanteert als benchmark. Ga je daar vaak en te veel onder kan het zijn dat zo' n leverancier je niet meer levert. Als houder van een BTW-nummer kan je trouwens NIET overal automatisch inkopen. Een rits merken willen niet leveren aan webshops omdat ze niet geassocieerd willen worden met kofferverkoop en sommige willen zo' n groot startorder dat je zowat je hele winkel alleen kan volstouwen met hun producten.

In boekhouding hebben ze me altijd geleerd dat omzet - kosten = winst
Klanten rekenen echter vanuit hun portemonnee: verkoop - inkoop = winst
Ik hoef jullie niet te vertellen dat er een wereld van verschil zit tussen beide opvattingen:
- omzet = geld dat binnenkomt (opmerking = grotere omzet betekent dat de vaste kosten per product dalen en daarom kunnen grotere ketens vaak spectaculairdere kortingen aanbieden à la tentenkamp)
- kosten = daar heb je er helaas meer dan genoeg van:
kosten bedrijfspand (huur of hypotheek)
afschrijving meubilair en auto (om geld te reserveren voor nieuw spul wanneer dit versleten is)
aflossing lening (om de zaak op te starten)
gas en elektra en water (en jullie weten allemaal hoe goedkoop dat is)
benzine (en jullie weten allemaal hoe goedkoop dat is)
drukwerk (vb 160 euro voor een doos folders die mensen vervolgens achteloos op de grond gooien of die bij hevige zon na een stevige bui zich invreten in autoramen wat tot boze klanten leidt!)
telefoon (en ik bel naar buitenlandse leveranciers en klanten vanuit België, jihaa!)
internet
bankkosten
bureaumateriaal (inkt kost een vermogen voor de printer!!!)
personeel (gelukkig heb ik dat niet)
verzendkosten (90% Nederlands cliënteel bij mij!)
advertenties (gelukkig is bokt gratis, DANK U BART!)
sponsoring (en geloof me: er zijn VEEL verenigingen met paarden)
taksen (gaande van: "u hebt zoveel m² winkelpand dus u moet zoveel extra aan de provincie" over "u laat de radio spelen in de winkel? dat is dan zoveel extra alstublieft" tot "u staat met een stand op evenementen? hier is een leurkaart, dat is dan weer katsjing voor vader staat!")
leveranciers met soms absurde leveringskosten (we zijn het vergeten in uw laatste levering = we sturen 1 haarnetje in een doos na en rekenen u dit aan)
onderhoud en herstellingen en vervangingen (sterretjes in autoruit, lekke band)
onverwachte kosten (zoals: boete voor te snel rijden op weg naar klant, je internetprovider accepteert zonder waarschuwing van de ene dag op de andere het besturingselement van je webshop niet meer, waardoor je weken niets aan je webshop kan veranderen en vervolgens 200 euro moet betalen voor je bij een externe hostingsfirma terecht kan!!!)

Als je alle kosten bij elkaar telt, maak je daar op basis van een schatting van de omzet een percentage van.
Dus voor elke euro verkoopprijs, is zoveel cent sowieso alweer uitgegeven, anders kom ik niet uit de kosten.
Het verschil tussen die euro en je kostenpercentage is je winstpercentage INCL BTW!
Op dit bedrag moet je nog BTW berekenen, die moet je afstaan dus daar heb je niks aan, maar in de ogen van de klant wordt het product natuurlijk wel duurder

Die winst excl BTW is lekker voor de winkelier denk je dan, die het een beetje met de natte vinger heeft vastgesteld (tenzij er richtprijzen zijn natuurlijk). Niet bepaald, dit is de winst voor aftrek van belastingen. In België een slordige 50% als zelfstandige in bijberoep. En je moet natuurlijk niet gek doen met die winst. Voor je het weet ben je 3 keer zo duur als de concurrent 3 straten verderop. Dus dat moet je ook uitzoeken en in de gaten houden.

Van de achtergebleven 50% excl BTW kan je lekker in de zon liggen denk je dan, maar wat doet zowat elke winkel: investeren! Een grotere/betere auto, nieuwe kassa, een extra merk aantrekken, betere winkelinrichting etc. Zaken die je niet in je zak steekt dus! Stilstaan is immers achteruitgaan.

.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 16:12

Wat een mooie en goed onderbouwde uitleg Foxy. ;-)
Hoeveel is bijvoorbeeld de inkoopsprijs (zonder je kosten) als je 10 Mattes zadelbontjes inkoopt?
En voor hoeveel leg je ze in de winkel voor verkoop aan de consument?

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 16:51

Even een voorbeeld over de Eskadron beschermers. Ik wilde een soort bestellen die niet standaard in het assortiment zat van Divoza. Ik kreeg een boekje in mijn handen met daarop de inkoop van alle Eskadron beschermers. Om de verkoopprijs uit te rekenen, deed het meisje alles maal 2.1

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:14

Verplaatst van HAR naar TAO.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 22:40

De gemiddelde marge voor de ruitersportzaak is zo'n 40% Op sommige produkten zit wat meer marge, op andere wat minder.
Van die 40% moet de shopeigenaar dus ALLES betalen, als in:
Huur,
Verzekeringen,
Gas, water, licht,
Belastingen,
Afschrijvingen,
Sociale lasten,
Inkomen (als in salaris).

Kortom, om 10.000 euro marge per maand te halen, moet ie voor 25.000 euro aan spullen verkopen. Bij gemiddeld 22 werkbare dagen per maand, moet ie dus voor ong 1140 euro PER DAG verkopen!!
Om een en ander even in een perspectief te plaatsen; die 10.000 euro marge is niet echt ruim, ik heb een beter salaris met mijn 38-urige werkweek........

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 16:23

Interessant topic!
Tja, een winkelier verkoopt nu eenmaal liever een zadel dan een longeerlijn...!