Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Silly1972 schreef:Ja en als je bij bv 4 paarden kijkt en telkens afgekeurd word, ben je al gauw 2000 euro lichter! En dan heb je nog niks. Nee ik koop alleen bij de afspraak bij goedkeuring mijn kosten en afkeuring hun kosten. En als je denkt een goed "product" te verkopen, moet dat je ook niet uitmaken, trouwens bij afkeuring behouden hun ook het keuringsrapport en daar betalen hun dan ook voor.
Silly1972 schreef:Ik ben geen dierenarts en ik kan niet binnenin een paard kijken dus nee ik kan niet de inschatting maken of hij wel of niet goed gekeurd word. Daat zijn die keuringen juist voor.
En een auto word met APK afgeleverd, dat is ook een soort keuring en daar draait de verkoper ook op, ook voor de kosten van eventuele reparaties en daar heb je nog een garantie periode.
En wat die dierenarts betreft die is dan niet goed wijs, ik zorg dat ik een betrouwbare dierenarts heb.
flitzz schreef:Ik heb ook al mijn paarden te koop staan waarvan eentje in de hogere prijsklasse valt. In het begin maakte ik ook de afspraak dat de keuringskosten voor mij zouden zijn.
Totdat ik voor dit paard een koper had, paard werd goedgekeurd, maar die mensen konden het finacieel niet rond krijgen. Balen!!
Volgende koper, paard werd opnieuw gekeurd, zagen toch maar van het paard af. Maar ik was weer een paar honderd euro lichter.
Volgende koper, mensen kwamen uit finland paard moest gekeurd worden (als het paard werd goed gekeurd ging het dier gelijk de vrachtwagen op naar finland).
Mensen hoefde het dier niet eens uit te proberen. Ik had het paard overdag klinisch laten keuren die mensen wilden zelf bij de rontgenlogische keuring aanwezig zijn, met de kliniek geregeld dat we 's avonds konden komen voor de foto's.
Het paard werd goedgekeurd, het was inmiddels al bijna 12 uur 's nachts mensen besloten om het paard de volgende dag op te halen het paard was verkocht werd er gezegd.
Prima denk je dan, dus de volgende dag ik heb mijn paard klaargemaakt voor de vrachtwagen, wil dat vrouwtje het paard toch eerst uitproberen.
Volgens zeggen reed ze 1.50 m concoursen, kon absoluut niet met het paard overweg, dressuurmatig reed ze super. Totdat ze begon te springen, teugels achter de oren vast en de pinnen erin, ik noem het maar gas geven met de handrem erop. Mijn paardje vond dit helemaal niet leuk maar ze heeft geen stap verkeerd gedaan en heeft gewoon gesprongen!! Mijn paardje was niet wat ze zochten.
Terwijl de rijkunsten van die vrouw echt te wensen overliet.
Het paard is dus niet aan hun verkocht. De kosten hebben zij dus betaald, en die kosten waren inmiddels opgelopen tot bijna € 800,=. (keuringen, exportpapieren, schetsen)
Dus ook ik zeg nu alle keuringen toegestaan maar voor kosten koper!!
Het word anders ook voor verkopers een hele dure aangelegenheid om een paard te verkopen, ik zeg er wel bij indien zij het paard daadwerkelijk kopen dat ik de keuringskosten van de prijs afhaal maar in eerste instantie is het echt kosten koper.
ikke schreef:Silly1972 schreef:Ik ben geen dierenarts en ik kan niet binnenin een paard kijken dus nee ik kan niet de inschatting maken of hij wel of niet goed gekeurd word. Daat zijn die keuringen juist voor.
En een auto word met APK afgeleverd, dat is ook een soort keuring en daar draait de verkoper ook op, ook voor de kosten van eventuele reparaties en daar heb je nog een garantie periode.
En wat die dierenarts betreft die is dan niet goed wijs, ik zorg dat ik een betrouwbare dierenarts heb.
Daarvoor neem je dan eerst iemand mee die WEL kijk op paarden heeft. Afhankelijk van diens oordeel kun je dan bepalen of keuren zinvol is.
Wat jij doet is de verkoper op laten draaien voor jouw gebrek aan kennis.
APK is een algehele toestand van de auto, die wettelijk verplicht is en waar jij als koper gewoon voor betaald; dat zit namelijk gewoon in de verkoopprijs van de auto verrekend!
De andere kant is namelijk dat je in de paardenwereld ALTIJD het advies krijgt om bestaande keuringsrapporten te negeren, omdat de betrouwbaarheid niet te checken is. Hoe betrouwbaar is APK?? Ik heb hier een auto staan, met APK, waarvan ik me afvraag (eigenlijk wel weet) hoe waardevol die APK is. Ik weet wat ie mankeerd en dat is niks wat de veiligheid in gevaar brengt, maar het geeft wel aan wat de zin (of onzin) van APK is. Bovendien hoeft een auto van voor 1960 niet eens APK gekeurd te worden......
ikke schreef:Silly1972 schreef:Ik ben geen dierenarts en ik kan niet binnenin een paard kijken dus nee ik kan niet de inschatting maken of hij wel of niet goed gekeurd word. Daat zijn die keuringen juist voor.
Daarvoor neem je dan eerst iemand mee die WEL kijk op paarden heeft. Afhankelijk van diens oordeel kun je dan bepalen of keuren zinvol is.
Wat jij doet is de verkoper op laten draaien voor jouw gebrek aan kennis.
APK is een algehele toestand van de auto, die wettelijk verplicht is en waar jij als koper gewoon voor betaald; dat zit namelijk gewoon in de verkoopprijs van de auto verrekend!
De andere kant is namelijk dat je in de paardenwereld ALTIJD het advies krijgt om bestaande keuringsrapporten te negeren, omdat de betrouwbaarheid niet te checken is. Hoe betrouwbaar is APK?? Ik heb hier een auto staan, met APK, waarvan ik me afvraag (eigenlijk wel weet) hoe waardevol die APK is. Ik weet wat ie mankeerd en dat is niks wat de veiligheid in gevaar brengt, maar het geeft wel aan wat de zin (of onzin) van APK is. Bovendien hoeft een auto van voor 1960 niet eens APK gekeurd te worden......

__Nathalie__ schreef:Als verkoper er 100% van overtuigt is (want volgens jou moet je dat met kennis kunnen zien) hoeven ze ook niet bang te zijn dat het paard af gekeurd word. En kunnen ze dus prima die afspraak maken.
dorothea schreef:__Nathalie__ schreef:Als verkoper er 100% van overtuigt is (want volgens jou moet je dat met kennis kunnen zien) hoeven ze ook niet bang te zijn dat het paard af gekeurd word. En kunnen ze dus prima die afspraak maken.
Je kunt heus niet altijd aan de buitenkant zien of een paard van binnen iets mankeert. Dus ik ben het met Nathalie eens: als verkopende partij ben je toch overtuigd dat je iets goeds verkoopt, dan moet het toch ook geen probleem zijn om de kosten bij afkeuring (want dat zal als het goed is niet gebeuren) op je te nemen.
ikke schreef:Evenmin als dat ik als koper de dierenarts van de verkoper vertroiuw, vertrouw ik ook de dierenarts van de kopende partij niet. De opdrachtgever betaald, zo werkt dat overal, dus ook hier.