röntgenologisch keuren: wie draait er op voor de kosten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

röntgenologisch keuren: wie draait er op voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 23:16

Zijn er regels voor als je een paard röntgenologisch laat keuren wat betreft de kosten? Bij goedkeuring betaalt de kopende partij, en bij afkeuring de verkopende partij, toch? Is dit een regel, of ligt het er maar net aan wat je afgesproken hebt?
Wat is het meest 'standaard' in deze?

Leentje_

Re: röntgenologisch keuren: wie draait er op voor de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:17

Ligt er maar net aan wat je afgesproken hebt.
Veel verkopers vinden keuren eigen keuze dus zullen niet willen betalen in geval van afkeuring.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 23:28

Dat is inderdaad maar net hoe je het afspreekt, ik heb altijd wel de afspraak gehad bij goedkeuren de kosten voor mij, bij afkeuren de kosten voor de verkoper...

Mijn huidige paard heb ik laten keuren met de afspraak bij goedkeuren ieders de helft van de kosten, bij afkeuren de verkoper, dit was wel een uiterst gunstige overeenkomst natuurlijk...

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 07:56

Dat is zeker gunstig. Maar het lijkt toch wel dat de meest voorkomende sitatue is: afkeuren kosten verkoper, goedkeuren kosten koper.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:46

dorothea schreef:
Dat is zeker gunstig. Maar het lijkt toch wel dat de meest voorkomende sitatue is: afkeuren kosten verkoper, goedkeuren kosten koper.

Het valt me de laatste tijd wel op dat ik steeds meer in advertentie zie: keuring, kosten koper.
Terrecht in mijn ogen; wie vraagt betaald.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:55

Ja en als je bij bv 4 paarden kijkt en telkens afgekeurd word, ben je al gauw 2000 euro lichter! En dan heb je nog niks. Nee ik koop alleen bij de afspraak bij goedkeuring mijn kosten en afkeuring hun kosten. En als je denkt een goed "product" te verkopen, moet dat je ook niet uitmaken, trouwens bij afkeuring behouden hun ook het keuringsrapport en daar betalen hun dan ook voor.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:03

Silly1972 schreef:
Ja en als je bij bv 4 paarden kijkt en telkens afgekeurd word, ben je al gauw 2000 euro lichter! En dan heb je nog niks. Nee ik koop alleen bij de afspraak bij goedkeuring mijn kosten en afkeuring hun kosten. En als je denkt een goed "product" te verkopen, moet dat je ook niet uitmaken, trouwens bij afkeuring behouden hun ook het keuringsrapport en daar betalen hun dan ook voor.

Als jij niet in staat bent om zelf al een inschatting te maken of keuring de moeite is, moet je jezelf toch eens wat af gaan vragen.

De andere kant heb namelijk ook meegemaakt: een dierenarts die vrijwel standaard ELK paard afkeurd! Ben je mooi klaar mee als verkoper!
Keuren is probleem koper, zo niet, NEXT........

Eigenlijk bizar, immers wanneer je een auto of trailer koopt, vindt iedereen het de gewoonste zaak van de wereld dat ie als koper voor een eventuele keuring moet betalen. Waarom moet dat bij paarden opeens helemaal anders??

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:06

Ik ben geen dierenarts en ik kan niet binnenin een paard kijken dus nee ik kan niet de inschatting maken of hij wel of niet goed gekeurd word. Daat zijn die keuringen juist voor.
En een auto word met APK afgeleverd, dat is ook een soort keuring en daar draait de verkoper ook op, ook voor de kosten van eventuele reparaties en daar heb je nog een garantie periode.
En wat die dierenarts betreft die is dan niet goed wijs, ik zorg dat ik een betrouwbare dierenarts heb.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:42

Ik heb ook al mijn paarden te koop staan waarvan eentje in de hogere prijsklasse valt. In het begin maakte ik ook de afspraak dat de keuringskosten voor mij zouden zijn.
Totdat ik voor dit paard een koper had, paard werd goedgekeurd, maar die mensen konden het finacieel niet rond krijgen. Balen!!
Volgende koper, paard werd opnieuw gekeurd, zagen toch maar van het paard af. Maar ik was weer een paar honderd euro lichter.
Volgende koper, mensen kwamen uit finland paard moest gekeurd worden (als het paard werd goed gekeurd ging het dier gelijk de vrachtwagen op naar finland).
Mensen hoefde het dier niet eens uit te proberen. Ik had het paard overdag klinisch laten keuren die mensen wilden zelf bij de rontgenlogische keuring aanwezig zijn, met de kliniek geregeld dat we 's avonds konden komen voor de foto's.
Het paard werd goedgekeurd, het was inmiddels al bijna 12 uur 's nachts mensen besloten om het paard de volgende dag op te halen het paard was verkocht werd er gezegd.
Prima denk je dan, dus de volgende dag ik heb mijn paard klaargemaakt voor de vrachtwagen, wil dat vrouwtje het paard toch eerst uitproberen.
Volgens zeggen reed ze 1.50 m concoursen, kon absoluut niet met het paard overweg, dressuurmatig reed ze super. Totdat ze begon te springen, teugels achter de oren vast en de pinnen erin, ik noem het maar gas geven met de handrem erop. Mijn paardje vond dit helemaal niet leuk maar ze heeft geen stap verkeerd gedaan en heeft gewoon gesprongen!! Mijn paardje was niet wat ze zochten.
Terwijl de rijkunsten van die vrouw echt te wensen overliet.
Het paard is dus niet aan hun verkocht. De kosten hebben zij dus betaald, en die kosten waren inmiddels opgelopen tot bijna € 800,=. (keuringen, exportpapieren, schetsen)
Dus ook ik zeg nu alle keuringen toegestaan maar voor kosten koper!!
Het word anders ook voor verkopers een hele dure aangelegenheid om een paard te verkopen, ik zeg er wel bij indien zij het paard daadwerkelijk kopen dat ik de keuringskosten van de prijs afhaal maar in eerste instantie is het echt kosten koper.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:45

Het is maar net wat je afspreekt idd..ik als koper zijnde heb een paard laten keuren en die werd me afgekeurd (ocd) heb zelf voor de kosten op moeten draaien..mijn merrie is laten keuren door de verkopende partij :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:46

Silly1972 schreef:
Ik ben geen dierenarts en ik kan niet binnenin een paard kijken dus nee ik kan niet de inschatting maken of hij wel of niet goed gekeurd word. Daat zijn die keuringen juist voor.
En een auto word met APK afgeleverd, dat is ook een soort keuring en daar draait de verkoper ook op, ook voor de kosten van eventuele reparaties en daar heb je nog een garantie periode.
En wat die dierenarts betreft die is dan niet goed wijs, ik zorg dat ik een betrouwbare dierenarts heb.

Daarvoor neem je dan eerst iemand mee die WEL kijk op paarden heeft. Afhankelijk van diens oordeel kun je dan bepalen of keuren zinvol is.
Wat jij doet is de verkoper op laten draaien voor jouw gebrek aan kennis.
APK is een algehele toestand van de auto, die wettelijk verplicht is en waar jij als koper gewoon voor betaald; dat zit namelijk gewoon in de verkoopprijs van de auto verrekend!
De andere kant is namelijk dat je in de paardenwereld ALTIJD het advies krijgt om bestaande keuringsrapporten te negeren, omdat de betrouwbaarheid niet te checken is. Hoe betrouwbaar is APK?? Ik heb hier een auto staan, met APK, waarvan ik me afvraag (eigenlijk wel weet) hoe waardevol die APK is. Ik weet wat ie mankeerd en dat is niks wat de veiligheid in gevaar brengt, maar het geeft wel aan wat de zin (of onzin) van APK is. Bovendien hoeft een auto van voor 1960 niet eens APK gekeurd te worden......

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:48

flitzz schreef:
Ik heb ook al mijn paarden te koop staan waarvan eentje in de hogere prijsklasse valt. In het begin maakte ik ook de afspraak dat de keuringskosten voor mij zouden zijn.
Totdat ik voor dit paard een koper had, paard werd goedgekeurd, maar die mensen konden het finacieel niet rond krijgen. Balen!!
Volgende koper, paard werd opnieuw gekeurd, zagen toch maar van het paard af. Maar ik was weer een paar honderd euro lichter.
Volgende koper, mensen kwamen uit finland paard moest gekeurd worden (als het paard werd goed gekeurd ging het dier gelijk de vrachtwagen op naar finland).
Mensen hoefde het dier niet eens uit te proberen. Ik had het paard overdag klinisch laten keuren die mensen wilden zelf bij de rontgenlogische keuring aanwezig zijn, met de kliniek geregeld dat we 's avonds konden komen voor de foto's.
Het paard werd goedgekeurd, het was inmiddels al bijna 12 uur 's nachts mensen besloten om het paard de volgende dag op te halen het paard was verkocht werd er gezegd.
Prima denk je dan, dus de volgende dag ik heb mijn paard klaargemaakt voor de vrachtwagen, wil dat vrouwtje het paard toch eerst uitproberen.
Volgens zeggen reed ze 1.50 m concoursen, kon absoluut niet met het paard overweg, dressuurmatig reed ze super. Totdat ze begon te springen, teugels achter de oren vast en de pinnen erin, ik noem het maar gas geven met de handrem erop. Mijn paardje vond dit helemaal niet leuk maar ze heeft geen stap verkeerd gedaan en heeft gewoon gesprongen!! Mijn paardje was niet wat ze zochten.
Terwijl de rijkunsten van die vrouw echt te wensen overliet.
Het paard is dus niet aan hun verkocht. De kosten hebben zij dus betaald, en die kosten waren inmiddels opgelopen tot bijna € 800,=. (keuringen, exportpapieren, schetsen)
Dus ook ik zeg nu alle keuringen toegestaan maar voor kosten koper!!
Het word anders ook voor verkopers een hele dure aangelegenheid om een paard te verkopen, ik zeg er wel bij indien zij het paard daadwerkelijk kopen dat ik de keuringskosten van de prijs afhaal maar in eerste instantie is het echt kosten koper.

Dat lijkt me niet meer dan logisch, als je een paard laat keuren en hij is goedgekeurd en ze kopen hem dan toch niet dan vind ik inderdaad dat de kosten voor hun zijn, hij is tenslotte goedgekeurd.
Maar jeetje wat een pech zeg. Ik snap dat soort mensen niet hooe, je koopt geen broodrooster!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 09:50

ikke schreef:
Silly1972 schreef:

Daarvoor neem je dan eerst iemand mee die WEL kijk op paarden heeft. Afhankelijk van diens oordeel kun je dan bepalen of keuren zinvol is.
APK is een algehele toestand van de auto, die wettelijk verplicht is en waar jij als koper gewoon voor betaald; dat zit namelijk gewoon in de verkoopprijs van de auto verrekend!
De andere kant is namelijk dat je in de paardenwereld ALTIJD het advies krijgt om bestaande keuringsrapporten te negeren, omdat de betrouwbaarheid niet te checken is. Hoe betrouwbaar is APK?? Ik heb hier een auto staan, met APK, waarvan ik me afvraag (eigenlijk wel weet) hoe waardevol die APK is. Ik weet wat ie mankeerd en dat is niks wat de veiligheid in gevaar brengt, maar het geeft wel aan wat de zin (of onzin) van APK is. Bovendien hoeft een auto van voor 1960 niet eens APK gekeurd te worden......

Ik NEEM altijd iemand mee met kennis, maar ook zij kan niet zien of een paard OCD heeft of zoals mijn eerst gekeurde paard Kissing Spines! Zelfs de dierenarts had dat niet in het klinische gedeelte gemerkt.
Dus het spijt me zeer, maar dat vind ik erg kort door de bocht!
Je kan van de buitenkant niet zien of er van binnen wat mis is.
Maar ik respecteer je mening, maar ik heb een andere mening.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:07

Er lopen heel wat rare mensen rond, ik heb al 2x meegemaakt (buiten die finse mensen) dat een ander paard verkocht was. Ben nog aan het wachten totdat het paard opgehaald word!! Is inmiddels al bijna een jaar geleden. Die mensen reageerde nergens meer op geen telefoon, mail..
Of dat onze hengst verkocht was mits wij hem lieten castreren... hebben wij niet gedaan omdat deze mensen geen aanbetaling wouden doen.
Maar goed dat wij dat gedaan hebben, hebben ook nooit meer iets van gehoord.
Je wilt niet weten hoe vaak ik voor jan l*l aan de stal heb zitten te wachten en mensen niet op komen dagen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:19

ikke schreef:
Silly1972 schreef:

Sorry maar dat vind ik echt onzin.
Je kunt wel bepalen of een paard een keuring waard is of niet. Maar er kan altijd wat in zitten wat je aan de buiten kant niet kan zien.
Jij zegt als koper afkeuring niet wil betalen next. Maar er zullen meer kopers zijn die eerder next zeggen als verkoper afkeuring niet wil betalen.

Ik heb zelf vorige week een paard gekocht. En ik heb ook gezegt goedkeuring zijn kosten voor mij (wij hadden een prijs incl keuring afgesproken) en bij afkeuring voor haar.
Ze wilde dat alleen als er foto voor foto geschoten zou worden, dat als er wel iets mis zou zijn ze niet alle 22 foto's had hoeven betalen.

Als ze dat niet had gedaan was ik verder gaan kijken naar een ander paard.

Er zijn tegenwoordig meer paarden die wel wat mankeren als niet (ook kleine dingetjes) Dus zo groot is de kans op volledig goedkeuring niet meer (zonder enig aanmerking)
Gelukkig is mijn merrie met flag en wimpel geslaagd zonder op of aan merking. Maar ik heb gezien bij een kennis dat dat niet altijd zo gaat ;)
En als het paard wel wat blijft te mankeren ben je na een paar keuringen al een groot deel van je aankoop bedrag kwijt.

Als verkoper het paard al uitgebreid gekeurd heeft op korte termijn en koper wil over keuren dan kan ik nog snappen dat verkoper daar niet mee accoord gaat. Maar als paard niet recent gekeurd is is de kans altijd aanwezig dat het dier afgekeurd kan worden.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:26

_ Nathalie_ Daar ben ik het dus helemaal mee eens!
Maar ergens snap ik de verkopers ook wel hoor, zoals in het geval van Flitzz, maar daar valt altijd wel een mouw aan te passen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 10:36

ja maar ik vind niet dat dat wat met de keuring te maken heeft. Dat mensen niet komen opdagen etc.

Als koper een paard laat keuren is die er bij.
Bij goedkeuring is het paard verkocht bij afkeuring niet.
Dus daar kan moeilijk wat mis gaan dat is gewoon een kwestie van gelijk afhandelen en gelijk het paard mee laten nemen.

het verhaal van ikke kun je ook nog omdraaien.
Als verkoper er 100% van overtuigt is (want volgens jou moet je dat met kennis kunnen zien) hoeven ze ook niet bang te zijn dat het paard af gekeurd word. En kunnen ze dus prima die afspraak maken.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 11:30

__Nathalie__ schreef:
Als verkoper er 100% van overtuigt is (want volgens jou moet je dat met kennis kunnen zien) hoeven ze ook niet bang te zijn dat het paard af gekeurd word. En kunnen ze dus prima die afspraak maken.

Je kunt heus niet altijd aan de buitenkant zien of een paard van binnen iets mankeert. Dus ik ben het met Nathalie eens: als verkopende partij ben je toch overtuigd dat je iets goeds verkoopt, dan moet het toch ook geen probleem zijn om de kosten bij afkeuring (want dat zal als het goed is niet gebeuren) op je te nemen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:33

Dat is het eerste wat ik heb afgesproken voor ik nog ben wezen kijken. Gelijk gevraagt of die regeling te treffen was.
Was goed. Wel achteraf nog gezeur gehad want toen maakte ze er ineens van alleen bij klinische keuring. Uiteindelijk ging ze toch accoord bij foto voor foto. Anders had ik het dier niet laten keuren en had ik verder gekeken. Ga geen 500 euro betalen voor een paard dat ik niet koop.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:43

Ook ik neem als verkoper de kosten niet op me. Als een koper wil keuren, prima, voor mij hoeft het niet. Het is iets extra's, niet iets wat zoals de APK keuring bij wet verplicht is. Iemand die dus extra kosten aan een paard wil maken mag dat rustig doen, maar niet over mijn rug.

Overigens ben ik het niet eens met de uitspraak dat je met wat kennis moet kunnen zien of het paard goed of afgekeurd zal gaan worden. Dat is ook direct de reden waarom ik het risico van afkeuring niet wil lopen. Je gaat er niet vanuit, maar de kans is gewoon aanwezig en daar wil ik als verkoper niet voor opdraaien. Het is al beroerd genoeg dat je na zo'n keuring je paard niet meer gezond kan verkopen en dus drastisch in prijs zult moeten zakken.

Ik laat mijn paarden (dan spreek ik over fjorden) bij aankoop niet keuren, dat bedrag is het me niet waard namelijk.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:47

Zo en ik het ook gewend. Bij afkeuring voor verkoper bij goedkeuring voor koper (en de koper kiest de DA)..
Als je idd overtuigd bent dat je iets goeds verkoopt dan kun je er volgens mij ook weinig op tegen hebben als verkoper..

Vind het trouwens erg knap dat iemand met kennis kan zien of en paard rontgenologisch in orde is.. Die wil ik graag mee hebben als ik een paard ga kopen, scheelt een boel geld/tijd/moeite/rompslomp....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 11:50

Er zijn geen regels voor, dat komen koper en verkoper overeen. Als de verkopende partij dat risico niet wenst te nemen, heb je als koper pech gehad.

Overigens is het voor een verkoper op zich niet een hele rare regeling hoor. Als je je paard verzekerd hebt als verkoper, en het paard wordt afgekeurd, heb je voor de verzekering het afkeuringsrapport nodig. En het rapport is eigendom van degene die het onderzoek betaalt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:04

dorothea schreef:
__Nathalie__ schreef:

Je kunt heus niet altijd aan de buitenkant zien of een paard van binnen iets mankeert. Dus ik ben het met Nathalie eens: als verkopende partij ben je toch overtuigd dat je iets goeds verkoopt, dan moet het toch ook geen probleem zijn om de kosten bij afkeuring (want dat zal als het goed is niet gebeuren) op je te nemen.

Evenmin als dat ik als koper de dierenarts van de verkoper vertroiuw, vertrouw ik ook de dierenarts van de kopende partij niet. De opdrachtgever betaald, zo werkt dat overal, dus ook hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:09

Niet iedere verkoper heeft belang bij een keuring. Als je bijvoorbeeld een gezonde oudere merrie hebt die je destijds ook zonder rontgenfoto's hebt gekocht en die wil je weer verkopen dan ga je daar geen keuringskosten voor betalen mocht het niet goed zijn. Klinische keuring oke, maar zeker geen rontgenfoto's.

Of als je een paard in de lagere prijsklasse verkoopt, als de koper daar dan foto's bij wil prima, maar betaal ze zelf maar. Voor zo'n laag bedrag wil ik het risico niet lopen om een dure keuring te moeten betalen waar ik helemaal geen belang bij heb.

Ik vind het anders als je een jong sportpaard verkoopt, maar goed, die gaan bij mij al op de foto voor ik er zelf geld en tijd insteek.

Tip voor de koper: bedenk van te voren al wat je wilt doen met een eventuele uitslag. Zoals hier gesteld wordt afgekeurd-goedgekeurd is veel te zwart wit. Je hebt paarden die klinisch 100 % zijn maar een bemerking op de foto's kunnen hebben. Of andersom, op de foto 'goedgekeurd' maar klinisch een probleem. Het eerste paard zou ik met een gerust hart kopen als de veearts zegt dat het geen risico voor de sport is, zoals een kleine afvlakking, het 2e paard zou ik echt niet kopen.

Ik snap dat je als verkoper schijtziek wordt van mensen die het eerste paard laten staan, terwijl er in wezen niets aan mankeerd, je blijft geen keuringen betalen. Veel kopers begrijpen niet goed wat een rontgenkeuring eigenlijk inhoudt en vergeten bijvoorbeeld klinisch te keuren, terwijl laaste in mijn ogen veel belangrijker is.

Muggenziftende of juist nonchalante veeartsen ben je ook mooi klaar mee, daarom zou ik liever naar een kliniek gaan waar ik vaker geweest ben.

ikke schreef:
Evenmin als dat ik als koper de dierenarts van de verkoper vertroiuw, vertrouw ik ook de dierenarts van de kopende partij niet. De opdrachtgever betaald, zo werkt dat overal, dus ook hier.

Zeg, er zal toch iemand moeten keuren?! :(:)
En iemand de keuring moeten betalen?

Paarden die 100 % goed zijn en alleen maar 1tjes op de foto hebben zijn zeldzaam en het is flauwekul om te stellen dat alle paarden met een 2tje of 3tje op de foto 'afgekeurd' zijn. Dat kunnen gewoon gezonde paarden zijn. Die nuance wilde ik in dit topic nog graag even aanbrengen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 12:12

Hangt van de prijsklasse van het paard af of ik klinisch of klinisch én rontgen zou keuren.
Bij klinische afkeuring zijn de kosten voor de verkoper, bij goedkeuring voor de koper. Is iemand het daar niet mee eens, dan laat ik het paard staan.