Onregelmatige paarden op wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gummie

Onregelmatige paarden op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 15:53

Ik weet niet of er ooit een topic over geweest is, maar ik wilde even aankaarten dat mij opvalt dat er op wedstrijden ontzettend vaak paarden te zien zijn die duidelijk onregelmatig lopen, en dan heb ik het niet over teugelkreupelheden. Aangezien dit wel onder het kopje paardenwelzijn valt, leek het me goed om hier de discussie eens aan te zwengelen:

Voelen jullie het direct als jouw paard onregelmatig loopt? Zo ja, ga je dan toch op wedstrijd? Zo ja, waarom?

Ik vind zelf dat er toch nog veel juryleden zijn die het ofwel niet zien, ofwel het gewoon maar door laten rijden. En dat, terwijl er vanuit de KNHS steeds meer gehamerd wordt op het welzijn van het paard.
Ik merk ook dat mensen verontwaardigd reageren indien hen verzocht wordt de ring te verlaten omdat het paard zichtbaar niet goed loopt. Met de opmerking dat het niet aan een jurylid is om te bepalen of een paard al dan niet "kreupel" is. Maar wat beweegt iemand om te gaan starten met een paard dat niet regelmatig loopt?

Hoe denken jullie hierover?

Klikoo

Re: Onregelmatige paarden op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 15:56

ik vind dat het eigelijk wel mee valt met de vele paarden die kreupel lopen op concours. wel heb ik zelf een keer gehad dat mijn paard onregelmatig begon te lopen toen ik de ring in kwam. nou even door draven, en toen ging het wel weer. maar eigelijk liep die na 2 onderdelen toch echt niet meer lekker. Maar de jury zij niks. Toen ben ik gestopt omdat ik niet vind kunnen dat je dan door rijd. dat is ook niet eerlijk ten opzichte van je paard.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 16:02

Ik moet me misschien wat beter uitdrukken... Met ontzettend vaak bedoel ik dat er op iedere wedstrijd wel een paard onregelmatig loopt, en dus niet dat er heel veel paarden op een wedstrijd niet goed lopen ;) Alhoewel ook dat wel eens voorkomt...

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:05

Een jury is geen dierenarts en mag pas een deelnemer uitsluiten als het voor een leek ook duidelijk zichtbaar is dat die onregelmatig is.

Ik zie de laatste tijd wel vaker (2 of 3 keer in een paar maanden) paarden die niet goed zijn op wedstrijd, maar de ervaring wijst uit dat ze meestal ook wel lage punten krijgen.

Persoonlijk denk ik niet dat juryleden hier veel meer aan kunnen doen, dan voor elk onderdeel dat een paard niet zuiver is punten aftrekken, zodat ruiters hun verantwoordelijkheid leren nemen...

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:20

Mijn vriendin begon met haar nieuwe paard en die was zo ontzettend gestresst op wedstrijd dat hij idd onregelmatig ging lopen,
dat was gewoon een kwestie van vaak starten en geruststellen,
nu zit ze in de L2 en gaat t prima.
maar dat paard heeft idd 2 maanden onregelmatig gelopen op wedstrijd :j

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 16:21

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:50

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:23

Simmie schreef:
mienetje schreef:

Dat topic is al getemd en een mod van BEH zal het wel sluiten en naar de MH verplaatsen.
Het topic hoort hier op WD V thuis, dus blijft het hier staan.

;)

Ik heb geen idee hoe en wat, maar weet wel dat er geen 2 topics over hetzelfde hoeven te gaan, denk quote het hier even ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:33

Nogmaals, zie mijn bericht.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 11:29

Nimmy schreef:
Een jury is geen dierenarts en mag pas een deelnemer uitsluiten als het voor een leek ook duidelijk zichtbaar is dat die onregelmatig is.

Ik zie de laatste tijd wel vaker (2 of 3 keer in een paar maanden) paarden die niet goed zijn op wedstrijd, maar de ervaring wijst uit dat ze meestal ook wel lage punten krijgen.

Persoonlijk denk ik niet dat juryleden hier veel meer aan kunnen doen, dan voor elk onderdeel dat een paard niet zuiver is punten aftrekken, zodat ruiters hun verantwoordelijkheid leren nemen...

Het moet inderdaad gaan om een duidelijk zichtbare onregelmatigheid, maar als je een leek als uitgangspunt neemt dan wordt er volgens mij geen enkel paard meer uitgesloten. De ervaring leert namelijk, dat er zelfs nog juryleden zijn die een onregelmatigheid niet herkennen, laat staan dat een leek dat dan doet.
En het punt is nu juist, dat we steeds meer gericht zijn op welzijn van het paard. En als jij ziet dat dat welzijn in gevaar komt, maar vermoed dat een leek het niet zou zien, dan is er dus wel een afweging die je moet maken. Volgens mij moet die afweging altijd in het voordeel van het paard zijn.

Daarbij heb ik het idee dat er ruiters zijn die hun verantwoordelijkheid nooit zullen nemen, simpelweg omdat ze zelf niet voelen dat hun paard niet regelmatig is. Ik krijg keer op keer dezelfde combinaties in de ring, die na een half jaar of zelfs een jaar nog steeds (en veelvuldig) blijven starten op wedstrijden terwijl hun paard niet verbeterd is en dus onzuiver loopt. Meestal zitten ze inderdaad nog in dezelfde klasse als dat halve of hele jaar ervoor, maar toch blijven ze stug doorrijden. Ik vind dat best wel zorgelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:37

Het is ook lastig te beoordelen..je hebt paarden die onregelmatig lopen omdat ze pijn hebben {die zouden nooit door mogen rijden vind ik} en je hebt paarden die onregelmatig lopen omdat ze bijvoorbeeld erg scheef {gereden} zijn.En je hebt ook paarden die soms een pasje onregelmatig lopen omdat ze uit balans zijn..of afbreken achter.

Bij de eerste zouden ze ze duidelijk moeten uitsluiten vind..de 2de een advies meegeven over rechtrichten puntenaftrek omdat het paard scheef loopt.En de 3de eventueel een tip om zo'n dier meer in balans te houden.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:50

Wat een mooi onderwerp! Ik ken juryleden die er geen oog voor hebben of een paard of pony kreupel loopt. :j Zij zullen er dus nooit wat van zeggen omdat ze het zelf echt niet kunnen zien.
Eveneens zullen er vast juryleden zijn die ook "immuun" raken voor kreupele paarden in de ring en dat die denken: "alweer een kreupel diertje", dat ze er wat van zeggen maar dat de eigenaar er helemaal niets mee doet. Persoonlijk vind ik dat de eigenaar het gewoon zelf moet kunnen zien. Zij zijn zelf verantwoordelijk voor het welzijn van hun paard of pony.

Misschien is het goed dat (opgeleide) ringmeesters bevoegdheden krijgen om ruiters en amazones niet alleen te wijzen op de rijstijl op het oefenterrein maar dat ze ook bevoegd zijn om deelnemers te attenderen op hun kreupele paard en dit ook melden bij de jury vóórdat de combinatie start?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:54

Elisa2 schreef:
Het is ook lastig te beoordelen..je hebt paarden die onregelmatig lopen omdat ze pijn hebben {die zouden nooit door mogen rijden vind ik} en je hebt paarden die onregelmatig lopen omdat ze bijvoorbeeld erg scheef {gereden} zijn.En je hebt ook paarden die soms een pasje onregelmatig lopen omdat ze uit balans zijn..of afbreken achter.

Bij de eerste zouden ze ze duidelijk moeten uitsluiten vind..de 2de een advies meegeven over rechtrichten puntenaftrek omdat het paard scheef loopt.En de 3de eventueel een tip om zo'n dier meer in balans te houden.

Maar je hoeft niet te beoordelen hoe het komt....
Als je hem niet zuiver vindt dan geef je dat aan, starten ze toch ga je elk onderdeel via het Skala beoordelen en elk onderdeel waar je onregelmatigheid in terug ziet straf je dat af.
Vervelende is dat ik dat dus een keer heb gedaan , amazone startte bij mij in de 1e proef, had iets van 150 punten en het 2e jurylid zag het niet.... Had ze daar winst?!?!?
Dat was wel een beetje jammer, gelukkig werd ik bijgestaan door mensen waar ik vindt dat ze er verstand van hebben dat betreffend paard echt niet recht was...

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 17:57

nou zovaak zie ik geen kreupele paarden op wedstrijd.. de meesten worden misschien in de krul getrokken of scheef gereden waardoor ze onregelmatig gaan lopen.... Dit vind ik wat anders dan een paard wat kreupel is door pijn...

nou downhill dat is vrijwel onmogelijk lijkt me ;) dan neemt het aantal vrijwilligers tijdens concourse terug.. daarnaast is de ringmeester daar niet voor. Een deelnemer heeft de verantwoordelijkheid zelf ;) Een jury lijkt me capabel genoeg dat zelf te ondervinden, anders moeten ze misschien maar niet eens jureren

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:11

Er zijn wel degelijk juryleden die niet kunnen zien of een paard of pony kreupel is. En er lopen helaas ook enkele juryleden die NIET capabel genoeg zijn om dit te oordelen. Het barst (gelukkig) van de echt goede juryleden maar er zitten enkele juryleden tussen waarbij er echt wordt gevraagd hoe die in godsnaam jurylid zijn geworden. Dat wordt zelfs onderling gecommuniceerd tussen juryleden zelf hierover.

De KNHS is niet voor niets bezig met het hameren op opfriscursussen voor juryleden. Dit zal steeds meer verscherpt worden door de KNHS.

De KNHS is ook al bezig door te voeren om ringmeesters "professioneel" op te leiden en deze aan te bieden. We hebben het dan niet over echt jonge meiden of jongens die mogen ringmeesteren (die trouwens ook onmisbaar zijn als ze het leuk vinden) maar goede ringmeesters die:
-BHV - EHBO papieren hebben die van belang zijn bij ongelukken
-Aankondigingen wie op het voorterrein mag komen losrijden
-Aankondigingen voor wat betreft de tijdstippen om de baan in te mogen
-Vragen kunnen beantwoorden voor de deelnemers
- en vast nog wel meer waar ik niet van op de hoogte ben ;)

En inderdaad de eigenaar van het paard is zelf verantwoordelijk voor het welzijn van het paard maar ook zijn er eigenaren die niet kunnen zien aan hun dier of het kreupel is....

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:14

tja, maarja die juryleden krijg je er ook niet uit met opfriscursussen..

nou ben benieuwd op hoeveel concoursen die ringmeesters verschijnen zullen... geloof dat 3 van de punten die je genoemt worden nu ook opgelost kunnen worden.. daar hoef niets voor gevolgt te hebben ;)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:17

Kijk, mijn poown is 16, en loopt soms wat stijvig met warmrijden, zeker als ze lang op de trailer heeft moeten staan, kwartiertje losrijden, en ze loopt super! Weet niet of je dat ook bedoelt?

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:19

Roos_s schreef:
tja, maarja die juryleden krijg je er ook niet uit met opfriscursussen..

nou ben benieuwd op hoeveel concoursen die ringmeesters verschijnen zullen... geloof dat 3 van de punten die je genoemt worden nu ook opgelost kunnen worden.. daar hoef niets voor gevolgt te hebben ;)

De opfriscursussen worden dusdanig bijgesteld door de KNHS dat er in de toekomst wordt gekeken of je nog wel geschikt bent als jurylid uit naam van de KNHS. Dat gaan ze echt niet in 1 keer doorvoeren, misschien duurt dit nog wel jaren. Maar ze zijn al goed op weg hiermee.
Die opfriscursussen doen ze echt niet voor niets.

De verplichting om een ringmeester bij een wedstrijd te hebben wil de KNHS mee beginnen op de grote concoursen. Het zou mij niets verbazen dat de KNHS dit in de toekomst ook gaat verplichten bij de verenigingen zodra deze een wedstrijd aanvragen bij de KNHS. :-)

Net zoals de KNHS nu al heeft gedaan met accomodaties en een veiligheidscertificaat...

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:30

Mijn pony loopt in stap erg onregelmatig, ze heeft een korter achterbeen doordat ze toen ze 2 jaar was in haar been is geschoten. Dit is alleen in stap. Mag ik daarom niet starten?

Door de stres op de wedstrijd komt het erg naar boven en is het wel lastig, voor de stap onderdelen krijg ik dan ook meestal 5jes.
Er hoeft niet altijd een kreupelheid achter te zitten, het kan ook iets zijn waar je verder weinig onvloed meer op kan uitoefenen.

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 18:40

Ik vind dat er op wedstrijden te weinig naar de gangen worden gekeken. Je hebt nu wel leuk stap draf en galop onderaan het protocol staan maar heb het idee dat daar maar 6-jes ingevult worden voor het gemak.

Zo heb ik een keer met een jury die net het M had gejureerd gesproken, en die vertelde me dat ze weinig punten had gegeven omdat er veel paarden taktfouten maakten, ze schrok ervan. Een paard wat ik ken is net M geworden terwijl die onregelmatig loopt, het is niet zo dat het je meteen opvalt maar je ziet het wél. Die persoon word bij 1 jury ook gewoon de ring uitgestuurd. Gister zag ik nog een paard wat niet spoorde en kreeg alsnog hoge punten.

Ik vind dat goede gangen belangrijk zijn en je daar dus ook gerust op afgestraft mag worden, en je niet met een onregelmatig paard mag starten. Er zijn dus wel jury's (hier in de buurt) die erop letten maar die zijn op 1 hand te tellen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-09 21:13

Om discussies en klachten uit de weg te gaan geef ik ruiters/ amazones soms zelf de keuze om ofwel de proef vrijwillig te beëindigen, ofwel de proef voort te zetten met het grote risico op verlies omdat problemen met takt en regelmaat nu eenmaal hard afgestrat dienen te worden. Die keuze geef ik niet als ik vind dat er duidelijk sprake is van een "kreupelheid", alleen noem ik het dan niet zo, want dat mag slechts een dierenarts beoordelen. De keuze geef ik wél als de onregelmatigheid naar mijn idee kan voortkomen uit scheefheid of iets dergelijks. 9 van de 10 ruiters beëindigen de proef, maar soms zijn er bijvoorbeeld ook fanatieke ouders die van hun kind eisen dat ze gewoon doorgaan.

Argumenten als: "maar het is een oude pony en daar moet U rekening mee houden" of "vorige week was ze nog eerste" storen mij enorm. Ik begrijp niet goed waarom mensen zo nodig een proef willen starten en niet aan het welzijn van het paard denken...