Dilemma vliegendeken OF eczeemdeken???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annelous

Dilemma vliegendeken OF eczeemdeken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 09:32

Hallo allemaal,

Er zullen vast wel wat topics hierover lopen maar ik heb even gezocht en kan geen antwoordt op mijn vraag vinden, dus hier komt hij:

Ik heb een fjordje van 21 jaar, en hoe ouder ze wordt hoe meer "jeukende bulten" ze krijgt, dit heeft ze zelfs een beetje in de winter!
Er is al een dierenarts bij geweest maar deze weet het ook niet precies was het is, vermoed vliegen..
Erg lastig dus, ik heb ook al allerlei middeltjes geprobeert..
Het valt me wel op dat ze erg last heeft van vliegen, ik denk ook dat die bulten er door komen (er zitten er vaak veel op dezelfde plek en ze jeuken heel erg, worden dan had en het korstje valt eraf en er blijft een bultje over met in het midden een deukje) Maar dat weet ik dus niet zeker.
Het kan ook iets van binnenuit zijn door een of andere infectie maar dat lijkt me heel erg stug (de dierenarts vind die hypothese onzin)
Het lijkt me zoeizo verstandig om een goede vliegendeken aan te schaffen, het probleem is alleen mijn pony heeft nooit met deken gelopen, ik vind het ook wel eng om hem op te laten als ik weg ben (ja erg raar ik weet het, maar ik ben gewoon bang dat ze in de knoop komt oid :o )
Ik zie veel paarden met die eczeemdekens lopen en deze zien er lekker comfortabel uit, geen losse flappen e.d. dus ik dacht dat dat misschien wel een goede oplossing is! ook zag ik dat ze scheurvast zijn, dat is wel handig want ze spelen veel en zijn met zn 3en..

Wat vinden jullie?

Is zo'n eczeem deken ook warm?

lynne_berna

Re: Dilemma vliegendeken OF eczeemdeken???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 17:51

Hoi,
Ik zou dan gaan voor een eczeemdeken, die zitten mooi om het lijf heen gevormd. Kies wel een goede, ik heb die van mij nu 4 maanden (equi-theme) en er zitten allemaal scheuren enzo in.. Terwijl er geen rare bijtende paarden bij haar in de wei staan, en ze niet aan iets kan blijven hangen.
Echt warm zijn ze niet, maar ligt ook aan het paard denk ik...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:56

als ze heel veel last heeft van vliegen en andere steekbeestjes zou ik voor een eczeemdeken kiezen.....die is wat stugger van materiaal en prikken ze minder snel doorheen, vooral ook omdat jouw paardje ook jeuk heeft.....

JansjeDjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:28

Ik zou een exceemdeken proberen.
Deze deken zit wat strakker om je paard en ook de buik is beschermd!

Annelous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 19:48

Bedankt voor jullie reacties, ik heb jullie advies opgevolgd en een eczeemdeken gekocht! Het was wat stoeien met de maat maar heb nu een goed passende, in de winkel hadden ze het erover dat ik hem dag en nacht om moet laten maar dat zie ik niet zo zitten, doen jullie dat wel?

maniu1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:23

heel verstandig

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:21

ligt eraan of ze 24u op de wei staat! anders zou ik em op stal gewoon af doen zodat de vacht/huid lekker kan "luchten"'.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 10:26

Heel verstandig dat je voor een exceemdeken gekozen hebt.
Mijn paard heeft er ook een om en vind het helemaal niet erg hij helpt ook mee als ik deze aan/uit moet doen, door zijn hoofd/nek naar beneden te doen, zodat ik er makkelijk bij kan. Dit doet hij ook als ik de kap opdoe.
Ik zou de deken wel afdoen als je merrie op stal staat? want straks blijft ze ergens achter hangen doordat ze gaat schuren en dan is het zo stuk.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 12:05

dat wat jij omschrijft over die bultjes heeft mijn merrie dus ook. maar mijn DA heeft me aangeraden om met imaverol te wassen. te korstjes erafkrabben en dan wassen. dit heb ik echter meerdere keren gedaan en heeft niet geholpen. toen zei ze dat ik het met betadine moest proberen. ook dit heeft neit geholpen. nu heb ik dr van de week met teatrea shampoo gewassen, moet nog ff kijken of dit helpt. wil je me laten weten als de exceemdeken werkt? want dan ga ik dat ook proberen. wil niet onnodig zo'n deken aanschaffen namelijk.

Annelous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 16:30

Bedankt voor jullie reacties, ze staat 24/7 op het land, heeft wel een schuilstal waar ze veel tijd in vertoeft (ze kan er dus gewoon in en uit)
Tot nu toe heb ik het deken elke avond afgehaald en sochtends omgedaan, ik heb het idee dat als de zon ondergaat ze veel minder last heeft! dus dan laat ik haar snachts eerst zonder deken. Ze vind dit deken ook totaal niet erg, terwijl ze aan haar zweet deken echt een hekel heeft, die heeft ze er altijd zo af! (verder heeft ze geen dekens)

blue_kim Hoe oud is je pony?; bij mij hielp ook niets dus nu dit proberen, zoals het nu lijkt heeft ze geen nieuwe bultjes, ik heb het deken nog maar een week dus echt resultaat zie ik nog niet! maar als ik dat wel zie laat ik het even weten!
Wat dacht de DA dat het bij jou pony was?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 21:23

mijn merrie is 21 jaar. ze heeft er 1 keer eerder last van gehad een paar jaar geleden, toen kreeg ze van de DA een antibiotica kuur en was het weg verder nooit last van gehad.
afgelopen winter was het weer begonnen, de DA vond dat het eruit zag als een schimmel of regenschurft. ze heeft het onderzocht maar was geen schimmel. dus toen met imaverol gewassen, maar dat hielp dus niks.
het zijn echt korstjes en als je er aan zit jeukt het heel erg bij dr. als je ze eraf pulkt dan is het een hard bonkie zeg maar en zit er de ene keer een wondje onder en de andere keer alleen een deukje.
en ze heeft er als ik er niet aan zit niet echt last van maar wil gewoon dat het weg is want met borstellen enzo heeft ze er dus wel echt heel erg last van. het hoort er natuurlijk niet te zitten dus als een exceemdeken een optie is ga ik dat zeker proberen!
maar omdat het van de winter begonnen is, kan het bijna niet van de vliegen komen, en regenschurft kan het ook neit zijn want ze stond gewoon met deken om. dus ik ben beetje ten einde raad.

Annelous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 22:47

Mijn merrie heeft PRECIES hetzelfde als jou merrie heeft! en mijne is ook 21, zal het aan de leeftijd liggen?
Toen je die Ab kuur gaf, had ze toen precies dezelfde bultjes?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 19:22

ja toen was het precies hetzelfde.
heb toen een peoder gehad wat ze dertig dagen ongeveer moest hebben en werkte super.

maar moet zeggen dat ze nu na het wassen met de teatrea eigenlijk zo goed als bijna geen bulten meer heeft, echt nog maar een paar dus ga dr van de week nog eens wassen en hoop dat het dan allemaal weg is. dus misschien is het eens het proberen waard voor je?

Annelous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 19:17

Ik zou zeker zon deken aanschaffen, mijn paardje is zo goed als van der bulten af! ik zie echt zo duidelijk resultaat! ben er onwijs blij mee!
Zijn ze bij jou weggebleven na het wassen? ik ga dat spul zoeizo ff aanschaffen altijd handig voor als ze terug komen! waar kan ik dat halen?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:56

oke dan denk ik dat ik het ook maar ga proberen.
na het wassen zijn de meeste bultjes weggebleven, zitten er nog drie ongeveer maar zijn er niet meer geworden.
die shampoo kan je gewoon bij de paardenwinkel halen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:24

Annelous schreef:
Bedankt voor jullie reacties, ze staat 24/7 op het land, heeft wel een schuilstal waar ze veel tijd in vertoeft (ze kan er dus gewoon in en uit)
Tot nu toe heb ik het deken elke avond afgehaald en sochtends omgedaan, ik heb het idee dat als de zon ondergaat ze veel minder last heeft! dus dan laat ik haar snachts eerst zonder deken. Ze vind dit deken ook totaal niet erg, terwijl ze aan haar zweet deken echt een hekel heeft, die heeft ze er altijd zo af! (verder heeft ze geen dekens)

blue_kim Hoe oud is je pony?; bij mij hielp ook niets dus nu dit proberen, zoals het nu lijkt heeft ze geen nieuwe bultjes, ik heb het deken nog maar een week dus echt resultaat zie ik nog niet! maar als ik dat wel zie laat ik het even weten!
Wat dacht de DA dat het bij jou pony was?

's avonds en 's ochtends vroeg (juist in de schemering dus) zijn de vliegjes het meest actief. Ik weet niet hoe laat je de deken af/op doet, maar het lijkt me van belang om daar wel rekening mee te houden.