Achterover gooien bij druk achter de oren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Achterover gooien bij druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 19:01

Dag bokkers ^^

Sinds zaterdag hebben wij een nieuw paard, een 4 jarige merrie van 165 hoog. Ze is nog helemaal onbeleerd, alleen longeren kent ze een beetje, maar daarbij houd het ook op. En volgens mij heeft ze nogal een probleem, ze kan absoluut niet tegen druk achter haar oren.

Zondag gebeurde er dit; ik was haar aan het longeren, en ze snapte het even niet. Dus vroeg ik iemand andres de lijn vast te houden, zodat ik met haar mee kon lopen, en ze het wel zou snappen. Toen kwam er dus iemand met een kruiwagen, enik had haar aan het hoofdstel vast [bit en hoofdstel kent ze wel] en ze gooide haar hoofd de lucht in, omdat ze schrok. Daarna steigerde ze, echt keihoog, en daar ging ze; achterover geklapt. Ze bleef eerst nog even liggen voor ze opstond, en daarna was ze redelijk suf, dus heb ik haar wat eten gegeven, maar ze at enkel een paar kleine hapjes. Toen verder die nacht op de wei was ze ook nogal sloompjes.

Maandag gebeurde dit; ik had haar vast staan aan het hek tijdens het borstelen, tot iemand die er naast stond een snelle armbeweging omhoog maakte, haar reactie; hoofd omhoog. Met als gevolg dat ze druk achter haar oren kreeg, en ze ging hangen, alles doen om los te komen. Zodra ze los was [anders ging het hek of halster eraan, en rustig werd ze ook niet] schoot ze naar achteren tegen de picknicktafel aan, en lag ze weer. Hierdoor kreeg ze 3 wonden aan haar achterbeen, maar verder niks ernstigs gelukkig. Nog steeds was ze wel wat suf.

Dinsdag gebeurde dit. Ze stond vast aan de paal bij de poetsplaats, tot een van geiten die er vlakbij staan een maf geluid maakten. Daar schrok ze van, en je raad het al; hoofd in de lucht en weer druk achter de oren. Toen kwam ze los omdat ik er uit voorzorg een losse knoop in had gedaan, en is ze weer achterover geklapt, recht in het houten hek van de bak. Hek was helemaal stuk, en madam lag half op het hek, op de grond, en heeft zeker 3 minuten zo gelegen voordat ze weer overeind wou komen.. Enorm schrikken, maar alles wat ze er aan over heeft gehouden zijn 2 schaafwondjes!

Woensdag was ze nog steeds suffig, en wou ze nog niks eten, dus toen hebbenw e maar de dierenarts gebeld, ze heeft haar nek verrekt, en was versuft van de pijn. Nu met pijnstillers gaat het prima, en ik heb haar maar in de wei geborsteld terwijl iemand haar aan het halstertouw vasthield, uit voorzorg.

Ik ben echt ontzettend bang dat het weer gaat gebeuren, en ze zichzelf dan wél echt beschadigd, iemand ideeen en tips hoe ik dit haar af kan leren of ermee om kan gaan zodat ze zich níet weer achterover gooit?

Alvast bedankt!

idylle

Re: Achterover gooien bij druk achter de oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:14

weet je zeker dat dit door druk achter de oren komt?
Het kan namelijk ook zo zijn dat als ze zon beweging maakt dat ze dan schrikt van wat haar eigen reactie teweeg brengt (denk aan het ineens bewegen van de lijn waarmee ze vaststaat) of dat als ze haar hoofd omhoog doet jij van haar schrikt en zij dus weer van jou schrik reactie.
Weet dus niet of je dit al duidelijk hebt of het echt om druk achter de oren gaat.vandaar mijn vraag

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:25

Je moet je paard leren wijken voor druk, dan heb je dit probleem niet meer. De seven games van parelli kunnen je hierbij helpen. :) Nu gaat ze namelijk tegen de druk in.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 20:09

Jep, ik weet zeker dat 't bij druk achter de oren komt. Ook als je bijv aan het hoofdstel de neusriem recht trekt en dan perongelijk 2 kanten tegelijk dan probeert ze het ook

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:52

Misschien is schriktraining een idee? Het klinkt alsof het paard overal van schrikt.:(

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 21:01

Nja, als ze schrikt valt het wel mee, ze schrikt net als andere paarden zegmaar, behalve dat ze nu op een nieuwe plek is en er gewoon dingen zijn die ze nog niet kent enzo. Maar zodra ze druk achter haar oren krijgt, gaat t helemaal mis!

Ik ben ook best wel bang voor als ik er een keer op wil, zadelmak maken zegmaar, als er dan met 't hoofdstel druk achter haar oren komt, en ik erop zit, dat lijkt me ook niet heel aantrekkelijk zegmaar

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:58

Misschien een optie op haar op die plek heel veel aan te raken met je hand (kroelen) en dat uitbreiden door steeds heel iets meer druk te geven, als ze braaf blijft staan goed belonen.
Dit dan bij voorkeur als ze niet vast staat , maar gewoon met halster en halstertouw vast hebt, mocht ze dan gaan trekken kun je de druk gelijk wegnemen door het touw te laten vieren en haar dus de ruimte te geven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:26

Leuke uitdaging :D
Ze zal inderdaad moeten leren om niet tegen druk in te gaan, zoals Dorientjuh aangeeft en tot ze dat goed geleerd heeft zul jij moeten zorgen dat ze niet weer in dit soort situaties terecht komt. Dus niet vastzetten, maar eventueel met lang touw dat je door de ring of om de stang of tralie laat lopen zodat je het kunt laten vieren als ze haar hoofd omhoog gooit (dus GEEN spanning op dat touw), zorg dat de omgeving rustig is als je met haar bezig bent en dat er voldoende vrije ruimte is om haar heen, zodat ze niet weer direct ergens tegenopknalt. Jouw verantwoordelijkheid om in goede omstandigheden met haar bezig te zijn. Laat dit niet afhangen van wanneer jij tijd hebt om met haar te werken, MAAK tijd wanneer het voor HAAR goede omstandigheden zijn.
Ga op zoek naar hele goede begeleiding hierbij, want dit kan heel gevaarlijk worden voor zowel jou als het paard!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:33

1 van onze pony's vroeger deed dit ook wel eens als er druk achter zijn oren kwam.
een manier om het op te lossen:
in de stal zetten, alles los (dus geen halster ofzo aan, niet vastgebonden) en eerst zien dat je achter de oren mag aanraken, dat dagelijks herhalen tot het mag, dan druk zetten met je hand, blijven herhalen tot het mag (niet vergeten te belonen voor elke ietwat goede reactie), dan een touw achter haar oren leggen (eerst zien dat ze er niet bang van is) en dan eens druk zetten door aan 2 kanten lichtjes te trekken, opnieuw herhalen tot dat mag, en dan een halster aandoen en druk zetten tot ze dat kan uitstaan.
Het lijkt nu allemaal heel lang, maar als je er dagelijks een half uurtje tijd insteekt dan is het op een maandje opgelost...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 13:38

Misschien ook een idee om haar eens helemaal na te laten kijken, bijv. door een fysiotherapeuth, ostheopaath e.d. Kans is groot dat ze bij de klappen die ze nu gemaakt heeft nek/ rug flink bezeerd heeft en dat zal dus even "goed gezet" moeten worden. Er kan al een pijnlijke plek achter de oren hebben gezeten/ nog zitten, daar zou ik ook eens naar laten kijken.
Kan je bij de vorige eigenaar informeren of dit eerder gebeurd is? Misschien is er al eens geprobeerd haar zadelmak te maken o.i.d. en is dat helemaal misgegaan. Het is geen normale reactie die ze geeft, zeker als er nog weinig tot niks met haar gedan zou zijn.
Ieder paard reageert de 1e keer dat het druk voelt maar zo'n extreme reactie is abnormaal en duidt i.m.o. op een groot probleem. Een paard wat zich zo achterover laat vallen is nl. een gevaar voor zichzelf ( en anderen) en over het algemeen zal een paard wat op een normale, juiste manier behandeld is dit soort dingen niet doen.

Ik zou dus proberen erachter te komen wat haar achtergrond is. Intussen zal je wel moeten proberen haar weer, heel voorzichtig, te laten wennen dat halster e.d. geen kwaad kunnen, maar dan moet je wel zeker weten dat ze geen pijn heeft achter de oren. Er kunnen zich levensgevaarlijke situaties doen als je daar op gaat zitten!
Succes ermee.