Vliegendeken en regen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Vliegendeken en regen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 22:31

Hoi allemaal,

mijn pony heeft eigenlijk een vliegendeken nodig in het daze seizoen.
De vorige deken die ik had is nu te klein, nu wil ik een andere kopen maar ik vroeg me af of er vliegendekens zijn die je dag en nacht om kan laten ook als het overdag wat regent?

Of moet die dan echt af?
Nu haalde ik hem er steeds af, maar ik kan nu niet meer steeds 2 a 3 x per dag naar stal rijden dus ben eigenlijk wel benieuwd of vliegendekens dus ook gewoon gedragen mogen worden in de regen?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:58

Volgens mij kan het helemaal geen kwaad dat je paardje natregent met een vliegendeken. Er zitten gaatjes in, dus je pony zal er wel nat door worden. Maar ze krijgt er verder niks van. Ik heb mijn paardje wel eens natgemaakt met vliegendeken en al, en ze ging toen ook gewoon de wei weer op. Ze heeft er niks van gekregen :+

Woody2015

Re: Vliegendeken en regen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 11:02

Ja ik vraag me af of het geen kwaad kan voor kjou vatten endergel;ijke?
Kan er zo niks over terugvinden namenlijk.

Maar mij lijkt het dat ze snel genog drogen door de gaatjes of zouden ze toch langer nat blijVEN DOOR DE DEKEN?

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:07

net was ik toevallig in de paardenwinkel, en die vrouw zei dat het geen kwaad kan, omdat de vliegendeken ook zo weer droog is! :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:16

bij ons staan er meerdere onder vliegendekens of eczeemdekens en ze blijven allemaal op als het regent.

bekijk het zo:
als je een keer in de regen hebt gefietst en je broek is nat geworden dan is die door je lichaamswarmte echt in no time droog.
gaat bij paarden net zo.
ze drogen echt in 10 minuutjes op.
alleen de delen die niet tegen het lichaam hangen blijven wat langer nat,maar dat is dan weer nniet erg.

dus gewoon op laten hoor, :D

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:20

Òk, dan kan ik dus mooi een neiuwe kopen zonder speciale snufjes ;)
Dan houd hij dus voortaan lekker 24/7 zijn deken op en heeft ie geen last meer van die rotvliegjes.

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:47

Het kan inderdaad wel hoor. Mede doordat er gaatjes in een vliegendeken zitten kan het vocht gewoon weer verdampt worden naar buiten toe. Zo kan je pony en de deken weer drogen.
Sommige dekens (zoals de Bucas) hebben bepaalde delen van stof, die stukken zullen langer nat blijven en kunnen misschien wat gaan schuren. Maar daar kunnen ze geen kou van vatten.
Persoonlijk zou ik wel zeggen; kan je kiezen voor op of af? Dan zou ik tijdens de regen of natte dagen de deken toch lekker af doen. Lijkt me net wat prettiger voor het paard.
Maar er kou van vatten zou je pony niet hoor!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:54

Ja ik heb hem normaal met echte slechte dagen gewoon af, dan doe ik hem sávonds als ik kom af als ik weet dat het de dag erna slecht weer word.
Maar nu rij ik dus steeds op en neer om de deken er met een bui af te halen, geen doen joh.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:59

ik doe ze elke dag een vliegendeken om en als ze in een stortbui staan is dat pech gehad, meestal zijn ze in no time terug droog. Ik moet wel zeggen dat bij echt regenweer, kouder dan 12-15°C en weinig kans op zon ik een regendeken prefereer omdat ze dan wel te lang nat blijven onder zo'n vliegendeken.

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:03

Die van mij hebben ook een vliegendeken op ook s'nachts en ook als het regent haal ik het er niet vanaf het droogt heel snel op.
Een regendeken hebben ze nu niet meer op.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 13:08

ik heb hem ook 24 uur op bij mijn paard :)) ook in de regen. ze droogt gewoon op. zitten gaatjes in dus maakt niks uit :)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 14:52

Loes'sCorner schreef:
Ja ik heb hem normaal met echte slechte dagen gewoon af, dan doe ik hem sávonds als ik kom af als ik weet dat het de dag erna slecht weer word.
Maar nu rij ik dus steeds op en neer om de deken er met een bui af te halen, geen doen joh.

Oke, dan is het prima toch?!

Ik kan me voorstellen dat op en neer rijden een ramp is.Wij hebben ze bij huis staan, maar zelfs dan vind ik vaker per dag dekens wisselen een ramp :o .

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:15

Kan gewoon hoor.

Mijn paard staat met een eczeemdeken op die best dik is.
Ze is er niet ziek van geworden dat de deken nat is.

Moet ook zeggen dat ik verbaast stond te kijken toen ik in een regenbui mijn paard pakte en haar deken afhaalde. Ze was gewoon nog droog de deken had het tegengehouden.

lasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:33

Ik heb ook een vliegendeken bij mijn paardje!
Als het regent word hij nat maar droogt ook weer zo op.
je hebt hem meestal ook alleen om met lekker weer omdat er dan
veel vliegen en dazen zijn. Dus droogt hij zo weer op

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 22:29

Ach tegen de tijd dat het weer om en om steeds rond de 10 12 graden is dan heb ik de vleigendeken toch niet meer nodig en krijgt hij gewoon de regendeken op.

HEt is idd een crime om die deken steeds te moeten gaan af en opdoen, was altijd bang dat het slecht was....