Veilig terug in de weide zetten...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_D

Veilig terug in de weide zetten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 10:14

Beste Bokkers,

Ik verzorg een KWPN merrie en een shetlander,
ze zijn errug gek op elkaar, heel erg leuk natuurlijk maar hier het probleem.
Ze staan overdag in de wei, maar als ik ben gaan rijden met de merrie en ik kom terug en ik wil haar weer de wei inzetten bij de shetlander gaat het mis !
Ze wilt zo graag dat ze gister dwars voor de omheining heen is gedenderd ! (gewoon een lint) En als het me dan lukt om de wei snel genoeg open te doen dan rent ze er bokkend in.. en bijna tegen mij aan. De wei eerst openmaken heeft ook geen zin van dan gaat de shetlander er van door.. Ik weet niet hoe ik dit op een veilige manier kan oplossen. Iemand een idee? Als ik de shet eerst naar binnen haal en dan eerst de merrie erindoe dan dendert ze ook weer eruit (naar de shet toe) als ik hem open hem.

LiVetime

Re: Veilig terug in de weide zetten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:22

Ik zou de merrie maar s even goed op dr plaats zetten.
Zulk gedrag pik ik echt niet.
Ik zou maar s gaan oefenen met jouw merrie terwijl iemand in t land de shet even vast houdt. Vervolgens even een paar keer in en uit t land halen, achter elkaar. Dan kun je ff goed met dr bezig gaan zonder dat je op de shet moet letten. Van hieruit zou ik het beginnen op te bouwen.
Ik zou sowieso bezig gaan om die 2 paardjes meer van elkaar te scheiden, zodat ze prima zonder elkaar kunnen na een tijdje.
Succes!

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 10:24

Ja dat op zijn plek zetten hoe moet ik dat doen?
Ze is zo snel en sterk dat ik dan al te laat ben.
Als ik haar eruit haal is ze wel braaf en ze gaat ook braaf mee rijden zonder problemen maar terug gaat ineens niet.

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:31

Mischien een idee om zodra je merkt dat ze druk wordt om te keren, en als ze weer rustig is het nog een keer proberen.
Eventueel iemand mee nemen om te helpen. :)

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:32

Wat je kunt proberen is om een 'sluisje' te maken. Dus na het eigenlijke hek een nog een stukje afzetten. Op de manege waar ik mijn paard heb staan hebben we ook sluisjes en dat is gewoon ideaal. De shet kan dan in iedergeval de wei niet uit.

Daarnaast moet je zeker werken aan het gedrag van de merrie.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:36

Hoe gaat dit bij de eigenaar? Heb je het er al over gehad? Als ze het altijd doet weet je dat het eraan komt dus moet je heel allert zijn op wat ze gaat doen. Haar op haar plek zetten door een fiks nee een een ruk aan het touw wil wel eens helpen, omdraaien en weer weglopen van het land kan helpen, maar kan ook het gedrag versterken omdat ze nog meer gefrustreerd raakt. Je kunt evt ook proberen om haar af te leiden met iets lekkers wat je pas geeft als je in het land staat met het hek dicht en haar hoofd richting hek

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:56

Ik zie het oefenen met in en uit t land halen meer als een beloning als ze het goed doet. Het erin en eruit zal haar gaan vervelen en die keer dát ze dan echt braaf t land in gaat dat is voor haar dr beloning. Dat zal ze echt wel snel door krijgen.
Op het moment dat zij aan het drammen is om het land in te mogen, dan zijn dr gedachten al lang niet meer bij jou. Om haar weer gericht op jou te krijgen, is het echt nodig dat je dr aandacht even moet opeisen door het oefenen met erin en eruit halen.
Dit doe ik ook bij paarden die zo graag t land in willen dat ze mij niet meer zien en als een gek het land in stuiteren. Dan gaan we gerust weer t land uit en vervolgens weer erin, net zolang tot dit goed gaat. De keer dat het paard dan echt rustig het land in gaat, is ook gelijk het moment dat je stopt (voor die dag).

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 10:59

Dat is wel een goed idee !
Volgens mij let ze inderdaad echt niet meer op mij,
want het is in de omgang een superbetrouwbaar paard normaal dat je nooit zou trappen of bijten maar nu kwam ze toch wel heel dicht bij mij met die bokkensprongen. Ik ga er vandaag weer heen dus zal kijken hoe het gaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 14:14

Longe eraan en het weiland mee instappen. Doordenderen is achterwaarts er terug uit. Opnieuw proberen tot ze rustig meestapt, en dan aan de hand rondje wei doen. Omdraaien dat de achterhand van je af is en dan moet ze nog een minuutje rustig wachten tot het JOU schikt om haar los te laten. Elke keer dat ze doordramt of over jou tempo gaat is achterwaarts gaan of evt. met een springzweepje of uiteinde touw in je linkerhand een pets op de borst als ze heel extreem is.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 15:41

Vandaag dus jullie tips opgevolgt. aantal keren opnieuw gedaan en uiteindelijk was ze rustig :D Alleen zorda ik dan het touw los laat gaat ze er dus wel vandoor met van die bokkensprongen en ik ben zo bang dat ze me een x raakt. Hoe kan ik dit oplossen? Dan opnieuw vangen tot ze dat ook normaal doet?

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 15:48

Goed dat het vandaag beter ging :)

Nog een idee: verder de wei oplopen, laten grazen & dan los laten. De tijd tussen de wei oplopen en grazen steeds verkorten. Mischien is dit een oplossing?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 16:10

Wanneer springt ze weg? Zodra ze de klik van de haak vh touw hoort?