terugkeuren trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juval

terugkeuren trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 09:47

Hallo,

ik denk erover om onze trailer terug te laten keuren, zodat ik er zonder b-e rijbewijs mee kan rijden met onze auto.
heeft iemand ervaring met het terugkeuren? hoe lang duurt het voor je de papieren in huis hebt, gaat het makkelijk etc.
ik heb inmiddels op de site van rdw al wel het een en ander gevonden, maar ben benieuwd naar ervaringen..

groetjes,

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:20

Toen ik mijn trailer kocht, heeft de verkoper hem meteen voor mij laten terugkeuren (tot 1370 kg). Hij heeft de papieren toen moeten opsturen en had ze na ongeveer een week weer terug.

Echt heel simpel dus :j

connie1964

Re: terugkeuren trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:15

mijn dealer heeft t ook voor mij gedaan,binnen week heb je je papieren binnen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 20:50

Houdt je wel in je achterhoofd dat deze regeling z'n langste tijd echt gehad heeft. Vervolgens zit je dan alsnog met je E-rijbewijs examen en bovendien zal op dat moment de trailermarkt voor dit soort trailers net zo instorten als de markt voor grijs kentekenauto's voor particulieren.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:01

ikke schreef:
Houdt je wel in je achterhoofd dat deze regeling z'n langste tijd echt gehad heeft. Vervolgens zit je dan alsnog met je E-rijbewijs examen en bovendien zal op dat moment de trailermarkt voor dit soort trailers net zo instorten als de markt voor grijs kentekenauto's voor particulieren.

maar dat roepen ze al zó lang! Toen ik mijn E achter b ging halen was dat al een hot topic... ehm dat is echt alweer een paar jaar geleden.

Juval weet je al wat het eigen gewicht is van de trailer? Dat is ook essentieel om te berekenen of je de trailer wel genoeg kan terug keuren.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 21:49

ikke schreef:

Kun je hier wat specifieker in zijn, waar is dat bijvoorbeeld terug te vinden? En hoe zit het dan met het Europees rijbewijs?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:47

Ik heb het aangetekend opgestuurd naar de RDW en had alles binnen 2 weken netjes binnen,

kostte 57,50 ongeveer. Op de site van de rdw kan je de papieren vinden die je moet invullen ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:17

Remy schreef:
ikke schreef:

Kun je hier wat specifieker in zijn, waar is dat bijvoorbeeld terug te vinden? En hoe zit het dan met het Europees rijbewijs?

Dat IS een europeese regeling.
Hoewel niks zo onbetrouwbaar is als politiek, staat 2012 toch al enige tijd als beoogde invoer ervan.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 18:09

ikke schreef:
Remy schreef:

Dat IS een europeese regeling.
Hoewel niks zo onbetrouwbaar is als politiek, staat 2012 toch al enige tijd als beoogde invoer ervan.

Maar dan is ook nog de vraag hoe ze die regeleing gaan invoeren in NL. Als ze een vergelijkbare regeling treffen als toen het E- rijbewijs in eerste instantie werd ingevoerd zou het geen invloed hebben.

Inderdaad wat je al schrijft "niks zo onbetrouwbaar als politiek" :D

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:03

Het europees rijbewijs houdt toch in dat er met B gereden mag worden tot 3500 kg?
Citaat:
Voor caravans en aanhangwagens volstaat in principe het gewone rijbewijs
(rijbewijs B). Maar de bestuurder met rijbewijs B moet wel een korte cursus
volgen of extra rijexamen afleggen indien de caravan of aanhangwagen meer
weegt dan 750kg én de combinatie van de auto mét caravan of aanhangwagen
meer weegt dan 3500kg en minder dan 4250kg. Boven de 4250kg heb je een rijbewijs
B + E nodig. De nieuwe richtlijn stelt tenslotte ook minimumeisen voor de opleiding en nascholing van examinatoren.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 22:38

Ik quote mezelf maar even omdat ik hier echt benieuwd naar ben, dus Ikke, als je hier meer info over hebt, dan graag :) :

Remy schreef:
Het europees rijbewijs houdt toch in dat er met B gereden mag worden tot 3500 kg?
Citaat:
meer weegt dan 3500kg en minder dan 4250kg. Boven de 4250kg heb je een rijbewijs
B + E nodig. De nieuwe richtlijn stelt tenslotte ook minimumeisen voor de opleiding en nascholing van examinatoren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:07

Remy schreef:
Ik quote mezelf maar even omdat ik hier echt benieuwd naar ben, dus Ikke, als je hier meer info over hebt, dan graag :) :

Remy schreef:

Dit is vooralsnog het Europeese voorstel. Wat ik me voor moet stellen bij het verschil tussen die korte cursus en een examen E weet ik niet, maar gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren op rijbewijsgebied, zou ik daar niet veel vertrouwen in hebben.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:42

ikke schreef:
Dit is vooralsnog het Europeese voorstel. Wat ik me voor moet stellen bij het verschil tussen die korte cursus en een examen E weet ik niet, maar gezien de ontwikkelingen van de laatste jaren op rijbewijsgebied, zou ik daar niet veel vertrouwen in hebben.

Punt is, dat die cursus alleen gevolgd moet worden "indien de caravan of aanhangwagen meerweegt dan 750kg én de combinatie van de auto mét caravan of aanhangwagen meer weegt dan 3500kg en minder dan 4250kg". Daaronder mag je dus gewoon met je B rijbewijs blijven rijden.

bromfiets

Re: terugkeuren trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-09 18:46

Ik ken geen enkele caravan of trailer die geladen onder de 750 kg blijft. Vind de regel op dat punt erg onduidelijk, geldt dat voor geladen of ongeladen staat?