entingen en chippen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellymlnr

entingen en chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 08:17

hoi hoi
misschien een hele domme vraag maar moet een paard geent zijn voordat hij gechipt mag worden of tegelijkertijd?

aslo

Re: entingen en chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:40

Een chip is verplicht bij vervoer over de openbare weg, dito een paspoort. Chip is miv 1-7-09 (?) zowiezo verplicht. Enten is niet verplicht, tenzij je aan wedstrijden deelneemt. Ook verplichten de meeste pensionstallen (jaarlijkse) entingen om besmetting te voorkomen.

kellymlnr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 10:46

ok bedankt.
ja ik heb namelijk een paardje gekocht en heb een optie op een stal gedaan pensionstal en ze vroeg natuurlijk naar die entingen maar er staat niks in het paspoort over entingen geen stickers en handtekeningen niks, dus als dat niet gebeurd is kan dat dan nu als nog..? het paard is net 3 maar dat helpt dan toch niet meteen nu? en dan zou ik nog langer moete wachten denk ik voordat me paard hier heen komt?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 10:56

Ik zou gelijk de DA bellen of deze zo snel mogelijk langs kan komen. Dan zal je paard wss de standaard enting krijgen + een boost. Wat inhoudt dat je paard ook de basisenting zal moeten krijgen. Zonder basisenting te hebben gehad hebben alle overige entingen geen zin.
Ik zou even contact opnemen dus met de DA.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:11

kellymlnr schreef:
ok bedankt.
ze vroeg natuurlijk naar die entingen maar er staat niks in het paspoort over entingen geen stickers en handtekeningen niks, dus als dat niet gebeurd is kan dat dan nu als nog..?

Ze is drie, en heeft nog helemaal geen entingen gehad? Dan vraag ik me af wat de vorige eigenaar allemaal nog meer heeft nagelaten?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:15

kleinvosje, beetje overdreven misschien? Er zijn meer mensen die gewoon niet enten. En die hebben daar een reden voor. Ik ent ook alleen maar omdat mijn paarden bij andere staan en ik doe het dus eigenlijk alleen maar voor de eigenaars van de andere paarden.

Bel de dierenarts en je paard krijgt gewoon een basis enting. Dit gebeurt in 2 keer: na 4 weken volgt het tweede deel. Veel stallen willen je niet hebben als het tweede deel nog niet gegeven is, dus bespreek dat met je nieuwe stal!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:17

Ik weet niet of het overdreven is. Het lijkt mij niet geheel onbelangrijk om als veulen al te enten, die horen ook in het paspoort bijgeschreven te worden. Dan moet er toch iets in dit paspoort staan?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:23

Nee hoor, mijn jaarling kreeg ook pas later het paspoort en dus staat de veulen enting er niet in. Zo is het met vele.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:24

Okee, prima, dan moet je je maar niet storen aan mijn opmerking, we verschillen gewoon van mening!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:30

yep, hier ook nog eentje.... geen entingen in het paspoort van mijn 2 jarige, maar heeft alle entingen gehad...

Als het een 3 jarige is en al wel een paspoort heeft zou het ook een chip moeten hebben/ DNA bepaald...
Je kunt met je pensionstal overleggen hoe ze er mee omgaan als de basisenting niet voltooid is..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:50

kleinvosje schreef:
Okee, prima, dan moet je je maar niet storen aan mijn opmerking, we verschillen gewoon van mening!

Ik stoor me nergens aan hoor, iedereen doet het op zijn manier. Alleen vermoed ik dat TS nog niet zo veel ervaring heeft en dan moeten we een beetje oppassen wat er geschreven word. We willen natuurlijk geen paniek of iets dergelijks veroorzaken en zo erg is dat niet-enten helemaal niet. Dan begin je daar gewoon even opnieuw mee.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:52

Helemaal mee eens, dat wil ik ook niet!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:16

Inderdaad, het nog niet geënt zijn is helemaal niet zo'n ramp hoor. Maar als de pensionstal als regel heeft dat alle paarden geënt moeten zijn (en dat geldt tegenwoordig op steeds meer stallen) dan zal ik zsm de DA even bellen hiervoor om je paard de benodigde entingen te geven.
Sowieso even overleggen met pensionstalhouder welke entingen er precies gegeven moeten worden (wij enten ook tegen Rhino, maar dat doet niet iedereen) en of dit door de pensionstalhouder geregeld wordt of dat jij even moet bellen.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:29

ik heb zelf een pensionstal en al mijn pension paarden zijn geent en gechipt.anders komen ze niet bij mij op stal.
ik heb zelf net een 2 jarige erbij en het eerste wat ik heb gedaan is hem chippen en enten en gezorgt voor paspoort.
(paard was ook niet gechipt of geent).

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 17:56

Verplaatst van VSW naar TAO.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:26

Ik heb eind april een 9 jarige shetlander gekocht die ook geen entingen in haar paspoort had staan.
Toen ik haar in pension zetten mocht ze 15 mei gewoon mee met de jaarlijkse enting tegelijk met de andere paarden van de pensionstal.
15 juni afgelopen maandag heeft ze de 2de enting gehad dus nu is de basisenting kompleet en kan ze vrijdag naar de hengstenhouder.