Hulp bij verwachte aanschafprijs sportpony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

Hulp bij verwachte aanschafprijs sportpony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 22:52

Ola,

Hier een vraagje uit het verre Brazilie.
Ze kennen hier niet echt sportponies, de kinderen rijden vooral op paarden.

Nu wil het 8 jarige dochtertje van een kennis graag een pony, omdat haar ouders terecht het te gevaarlijk vinden om zo´n klein meisje op een groot paard te laten rijden. En het is natuurlijk ook makkelijker voor haar om te besturen. Ze rijdt nu op een oude Mangalarga, en heeft 4 jaar rijervaring. Maar dit paard is niet geschikt voor dressuurwedstrijden.
Ze zitten eraan te denken om een pony buiten Brazilie te kopen omdat er hier gewoon geen zijn, of geimporteerd en dus heel duur. dan kun je net zo goed zelf eentje importeren.
Daarom willen we graag weten wat een redelijke pony kost in Nederland voor het totaal plaatje. (excl.vervoerskosten.)

Maar ik heb geen idee wat tegenwoordig een aardige pony doet in Nederland. Heb een tijdje gezocht naar een prijsgemiddelde, maar niet gevonden wat ik zoek.

Het boodschappenlijstje:
-> Merrie of Ruin.
-> Niet groter dan een D-pony.
-> Ras niet belangrijk, mag ook kruizing zijn.
-> Afstamming niet belangrijk.
-> leeftijd pony vanaf 7 jaar en ouder.
-> Zeer geschikt om buitenritten mee te maken. (verkeersmak)
-> Braaf te rijden en in de omgang.
-> Hoeft niet te kunnen springen.
-> Geschikt om dressuurwedstrijdjes mee te rijden. Hoeft geen tweede Salinero te zijn. Hoeft geen wedstrijdervaring te hebben. Maar wel capaciteit om meer dan fatsoenlijk de ring rond te komen en af en toe een prijsje binnen te slepen.
-> Pony kan op zijn minst wijken en schouderbinnen.
-> bij voorkeur met tweedehands zadel en hoofdstel. (hoeft niet in goede staat te zijn)
-> gezond in lijf en hoofd.

Hoeveel denken jullie dat zo´n pony in Nederland zou kosten?

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 22:57

ik denk dat je toch wel mag denken tussen de 1.500 en 3.000. En dan heb ik het wel héél ruim genomen en met zadel en hoofdstel.
De een vind nou eenmaal een goede plek belangrijker dan de prijs en de andere wil er gewoon een goede prijs voor hebben.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:24

puur alleen voor de pony zou ik het houden op 2500 euro
daar kan je echt wel al een leuke pony voor kopen.
maar het is inderdaad maar net wat voor pony je tegen komt.
een pony met goed papier en wat rijkunsten op zak is al gauw duurder dan een
pony met onbekende afstamming.
ik heb ooit is een paard gekocht waarvan de ouders niet bekent zijn voor 600 euro.
dus het is maar echt wat je zelf zoekt.

ccathalijne

Re: Hulp bij verwachte aanschafprijs sportpony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 23:29

Ik denk inderdaad dat je deze zal kunnen vinden vanaf 1000 euro. Vanaf die prijs zal je het zo duur kunnen maken als je zelf wilt. Ik ken iemand die heeft voor 400 een b-pony ruin die voor de kar en onder het zadel beleerd was van 4 jaar oud gekocht. Wel zonder tuig maar toch. Verder denk ik dat het wel belangrijk is dat het tuig in goede staat is anders kan je het zo weggooien en dan moet je nog nieuw tuig aanschaffen. Ik denk dat je gewoon eens rond moet gaan speuren. Misschien een leuke haf ofzo, vaak braaf en geschikt voor vanalles.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 06:28

Vanaf 2000 Euro ongeveer. Voor een meisje van 8 zou ik opteren voor een pony die al wel ervaring heeft op wedstrijd, want daar is toch best wat te zien. Je hebt voor zo'n kind niks aan een pony die bomproof is op eigen erf en van het eerste de beste vlaggetje bokkend er tussenuit klettert.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-09 19:56

Anouk_17 schreef:
ik denk dat je toch wel mag denken tussen de 1.500 en 3.000. En dan heb ik het wel héél ruim genomen en met zadel en hoofdstel.
De een vind nou eenmaal een goede plek belangrijker dan de prijs en de andere wil er gewoon een goede prijs voor hebben.

Ik dacht ook zoiets. Zeg maar 2.000 voor de pony, en dan 750 voor een gebruikt zadel en hoofdstel. Over de plek zal de vorige eigenaar niets te klagen hebben, is met weidegang met soortgenoten en ligt in een natuurgebied. (zie onderaan in mijn profiel)

caspar2007 schreef:
een pony met goed papier en wat rijkunsten op zak is al gauw duurder dan een
pony met onbekende afstamming.

Papier en afstamming zijn geheel onbelangrijk. Wat rijkunsten betreft zoeken ze ook geen superpony met fantastische gangen. Als hij/zij de basis met enkele zijgangen kan is het al goed.

Urielle schreef:
Vanaf 2000 Euro ongeveer. Voor een meisje van 8 zou ik opteren voor een pony die al wel ervaring heeft op wedstrijd, want daar is toch best wat te zien. Je hebt voor zo'n kind niks aan een pony die bomproof is op eigen erf en van het eerste de beste vlaggetje bokkend er tussenuit klettert.

Heb je gelijk in.
De stal heeft een schrik en obstakel programma voor alle paarden, ook de dekhengsten. Veel mensen brengen hun europeese import heethoofdjes hier om ze te laten wennen aan geluid en beweging. Maar als we die fase over kunnen slaan is het mooi meegenomen.

Maar kort gezegd: een onduidelijke kruizing, met onbekende afstamming, ouder dan 7, zonder gigantische supergangen, die kan wijken en schouderbinnen, en die geschikt is om in de B te beginnen met een kind, en waar je relatief veilig buitenritten op kan maken zou toch nog 2.000 euro zijn, exclusief gebruikt zadel en hoofdstel?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 19:27

Brave, net opgeleide en echt verkeersmakke pony's zijn best prijzig. :)
Als het een jonge mag zijn, of een die nog niet veel kan, of die wegspringt, of die niet verkeersmak is, kost het natuurlijk niet veel, maar met een jong kind zou ik echt geen risico nemen persoonlijk. B'tjes en C'tjes zijn goedkoper dan een D, daar kun je nog wel een prijsmarge van zo'n 500-1000 Euro in schelen. Maar helaas worden er, zeker in de B'tjes!, veel kleine rotzakken verkocht als ideale kinderpoown.
Heb destijds voor mijn dochter ook ideale kinderpony's gezien, superbraaf echt waar :j :+ , ze kapten alleen met hun voorbenen, of beten als ik ze aan het halster pakte, laat staan wat ze dan met zo'n kind allemaal gaan uitspoken :P

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 03:14

Ben na wat rond-googlen flinke prijzen tegengekomen. Dat viel me inderdaad nogal tegen.. Voor de prijzen die ik zag heb je ook een heel fatsoenlijk paard, en daar zit heel wat meer vlees aan en daar groeien ze nooit uit. :P
Als je dan ook het transport erbij rekent (6000 euro) dan heb je best een prijzig kinderbijtertje in je veel te grote stal staan.
Een C´tje is ook een optie want ze is best klein voor haar leeftijd.
Ik zoek nog even door, en anders wordt het een te klein uitgevallen Lusitano. Ook niet goedkoop.. maar wel makkelijk te krijg.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 03:20

Ik zit nu in de VS en hier kwamen van de week mensen met een hele fijne pony die ze uit Argentinië hebben gehaald. Geen idee of dat een toevalstreffer is of dat je daar makkelijker aan een fijne pony kunt komen. Dan ben je voor transport waarschijnlijk ook wat minder kwijt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:03

Wij zitten erover te denken de pony van mijn dochter te verkopen en een grotere voor haar te nemen.

Onze pony:
merrie, 1994.
bereden, 1.28 mtr (C-pony) 100% gezond en betrouwbaar in de omgang, verkeersmak, trailermak en sociaal.
braaf bij smid. De merrie gaat wekelijks mee naar het bos.
Voor foto's graag je mailadres opgeven want die kan ik niet toevoegen.
vraaprijs: 1.500,00 euro, zadel en hoofdstel kunnen ook overgenomen worden.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 00:51

Katja schreef:
Ik zit nu in de VS en hier kwamen van de week mensen met een hele fijne pony die ze uit Argentinië hebben gehaald. Geen idee of dat een toevalstreffer is of dat je daar makkelijker aan een fijne pony kunt komen. Dan ben je voor transport waarschijnlijk ook wat minder kwijt.

Argentinie, inderdaad niet het land waar ik meteen aan dacht. Maar zeker de moeite waard om te onderzoeken. Zou ook niet weten of het daar zoeken naar een naald in de hooiberg is. Maar dat is prima te bereizen.

friesiszwart schreef:
Wij zitten erover te denken de pony van mijn dochter te verkopen en een grotere voor haar te nemen.

Pb in de maak.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 01:01

Ik durf dat ook verder niet te zeggen mocht ik die mensen nog zien dan zal ik even wat meer informatie vragen.