Cap en bril-->Probleem!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Cap en bril-->Probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:44

Sinds een maand of 2 heb ik een bril B-) Het bevalt super (geen hoofdpijn meer), ik heb hem altijd op en dus ook te paard.
Het levert alleen wat problemen op met mijn cap, voor insiders het is een Rider Pro II RVS helm. De cap heeft vrij brede bandjes en aan de achterkant onder het harde stuk zit nog een wat zachter gedeelte, dat kan je hier ook goed zien --> http://www.allesvoorpaarden.nl/index.ph ... even&a=204 (klik op de foto voor groter)

Omdat de bandjes vrij breed zijn drukken ze de achterkant van de "pootjes" van mijn bril omhoog, waardoor m'n bril van m'n neus af glijd als ik hem niet steeds terugduw. Dat is uiteraard heel irritant met paardrijden.

Nou wil ik m'n bril met rijden wel graag ophouden, zonder bril krijg ik hoofdpijn. Lenzen zijn geen optie omdat ik snel ontstoken ogen krijg. Weet iemand anders iets waarmee ik m'n bril op z'n plaats kan houden? Een soort bandje achter je hoofd langs ofzo?
Ik heb nog maar kort een bril dus weet gewoon niet watvoor opties er zijn. Ik kan wel een brillenwinkel in lopen, maar ik weer niet wat er goed werkt, en wat juist niet, vandaar dat ik graag jullie ervaringen en tips zou horen :)

Jacquelinee_

Re: Cap en bril-->Probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:52

ik heb geen iede ik rij zelf al 2 jaar met bril en iedere keer weer het zelfde mijn bril terug schuiven, ik vind het niet zo erg maar ben wel benieuwd of er dingen zijn zadat je het niet telkens terug hoeft te schuifen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:01

Ja, ik dacht al dat er wel meer mensen zouden zijn met dit probleem :j

Ik dacht zelf aan een soort elastiek ofzo dat je aan de pootjes kan maken en dan achter je hoofd langs. Maar ik weet niet of er zoiets bestaat?

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:03

Ik heb wel eens brilkoorden gezien voor (water)sporters die heel strak rond je hoofd zitten voor aan je bril. Kan je niet helpen hoe die dingen heten en waar je ze kunt kopen

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:04

Hier hetzelfde probleem, erg lastig in de proef :j

Met hoedje heb ik er minder last van.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:05

Heb al bijna 20 jaar een bril, maar ben nog nooit tegen dit probleem aangelopen.

Volgens mij zijn er wel van die elastieken die je aan je bril vast kunt maken. Je ziet 't inderdaad wel vaak bij de watersporters, misschien dat een Intersport of andere sportzaak zoiets heeft?

Maar mijn gedachte is dat de pootjes te ver uitsteken, kun je die niet nog wat laten ombuigen bij de opticiën?

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:09

Had dit probleem eerst ook! (V-R-E-S-E-L-I-J-K irritant)
Ik heb mijn bril nu ronde pootjes gegeven en nu gaat het prima bij mij! Je kan idd zo'n zwemsporters bandje doen maar dat zit niet heel lekker lijkt mij..
Je kan misschien ook zo'n normaal touwtje erom doen! (die dingen met die lusjes aan het einde, die kan je dan aan je bril doen..en dan moet dat touwtje om je nek)

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:09

Ik heb al vanaf mijn 3 jaar een bril (draag nu lenzen)
En ik had vroeger altijd een sport bril. Deze heeft pootjes die helemaal achter/om je oor zitten. Ik had hem met zwemmen en alles op en heb er nooit problemen mee gehad (ja dat mijn oren wat zeer deden van de pootjes die iets te lang waren :+ )
Hij glijd dan ook nooit meer af :D

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:15

Afbeelding

zoiets bedoel ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:16

@zacharyhill: ik zal er eens om vragen in de brillenwinkel!
@Puera: volgensmij ligt het ook aan het type cap of je er last van hebt of niet, ik heb alleen net (na heel wat jaren zoeken) een cap gevonden die me past, dus die ga ik niet weg doen. Pootjes wat verder buigen ga ik navragen, maar ze staan nu al bijna in een 90 graden bocht. Ik vraag me af of het dan nog helpt...
@Marrie1996: Ik denk dat een touwtje om mijn nek niet echt helpt tegen het van je neus af glijden omdat het redelijk los hangt. Bovendien vind ik het niet echt een fijn idee om iets om mijn nek te hebben met rijden, lijkt me niet zo veilig als ik een keer val. Zwemsportersbandje ga ik proberen en pootjes nog verder buigen ga ik ook vragen :)
@Hebbesje: bedankt voor je tip, ik ga er achteraan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:16

zacharyhill schreef:
Afbeelding

zoiets bedoel ik

Waar heb je dat plaatje vandaan O:)

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:18

of een sport bril, die zitten een stuk rond je oren heen, waardoor hij niet kan schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:20

Op ponykamp was er ook iemand, en die had inderdaad iets gekocht wat je over de achterkant schuift (denk ik) zodat je bril niet steeds afvalt :j Of het zat gewoon standaard aan die bril. Maar dan zat er zeg maar een stuk nog achter je oren.

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:23

hallo :)

ik ken het probleem! heb al vanaf dat ik begon met rijden een bril op (inmiddels zinds een jaar lenzen) maar had er nooit last van, totdat ik zon zelfde soort cap als jij kocht :=
het was zelfs zo erg dat tijdens de galop men bril een keer affloog hahahahaa :+ alleen ik had een bril met rechte, lange pootjes, dus geen ronding om je oor zegmaar, dus vloog ie nog makkelijker af. ik heb ook de neiging om wat naar beneden te kijken tijdens het rijden (ben het druk aant afleren :o ) en daardoor gleed ie nog sneller van men neus :P

wat je er tegen zou kunnen doen is denk ik een andere cap kopen, anders heb ik geeen idee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:26

@Carlijnnn: Dat is inderdaad een optie, maar behoorlijk kostbaar. Ik ga daarom liever voor een bandje aan m'n gewone bril
@bizzybijtje: Weet je daar iets meer van? Want ik heb nu geen goede naam om op te zoeken en dat maakt het erg lastig!
@ruth91: Ik heb echt al 5 jaar gezocht voor ik een cap vond die past, dat is dus deze en die heb ik net nieuw. De vorm van mijn hoofd is anders dan gemiddeld (ovaler) waardoor bijna geen enkele cap mij past, een andere kopen is dus niet zo eenvoudig!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:28

Blijheid schreef:
@Puera: volgensmij ligt het ook aan het type cap of je er last van hebt of niet, ik heb alleen net (na heel wat jaren zoeken) een cap gevonden die me past, dus die ga ik niet weg doen. Pootjes wat verder buigen ga ik navragen, maar ze staan nu al bijna in een 90 graden bocht. Ik vraag me af of het dan nog helpt...
Ik dacht dat mijn cap ook zoiets is als die van jou, maar ik kan me vergissen. :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6RY7ACSC.jpg

Begrijpelijk dat je zo'n fijne cap niet gauw weg wilt doen. :j

Mijn idee was om echt de uiteinden van de pootjes wat meer om te buigen, maar ik weet natuurlijk niet welk type bril jij hebt en wat de mogelijkheden daarvan zijn. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:30

Blijheid schreef:
@Carlijnnn: Dat is inderdaad een optie, maar behoorlijk kostbaar. Ik ga daarom liever voor een bandje aan m'n gewone bril
@bizzybijtje: Weet je daar iets meer van? Want ik heb nu geen goede naam om op te zoeken en dat maakt het erg lastig!
@ruth91: Ik heb echt al 5 jaar gezocht voor ik een cap vond die past, dat is dus deze en die heb ik net nieuw. De vorm van mijn hoofd is anders dan gemiddeld (ovaler) waardoor bijna geen enkele cap mij past, een andere kopen is dus niet zo eenvoudig!

Ik zal eens vragen als ze online komt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 19:33

Puera schreef:
Blijheid schreef:
Ik dacht dat mijn cap ook zoiets is als die van jou, maar ik kan me vergissen. :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6RY7ACSC.jpg

Begrijpelijk dat je zo'n fijne cap niet gauw weg wilt doen. :j

Mijn idee was om echt de uiteinden van de pootjes wat meer om te buigen, maar ik weet natuurlijk niet welk type bril jij hebt en wat de mogelijkheden daarvan zijn. ;)

Ik heb inderdaad een soortgelijke cap :j
Over de uiteinden buigen ga ik eens info vragen bij de brillenwinkel :)

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:03

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 21:09

Krijg je werkelijk van het rijden zonder bril weer hoofdpijn?

Mijn eerste bril was ook een 'hoofdpijnbril'.
Niet zo sterk (ergens tussen 0.5 en 1.0) , maar wel ontspannend voor de ogen.
De eerste jaren kon ik die prima een paar uurtjes afzetten zonder dat ik er last van kreeg. (en ik vond het juist lastig dat de bril soms besloeg tijdens een inspannend uurtje dressuur)
Sinds een jaartje heb ik mijn bril (inmiddels wat sterkere glazen) wel op tijdens het rijden, zodat ik de wandelaars iets eerder herken :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:26

senna21 schreef:
Krijg je werkelijk van het rijden zonder bril weer hoofdpijn?

Mijn eerste bril was ook een 'hoofdpijnbril'.
Niet zo sterk (ergens tussen 0.5 en 1.0) , maar wel ontspannend voor de ogen.
De eerste jaren kon ik die prima een paar uurtjes afzetten zonder dat ik er last van kreeg. (en ik vond het juist lastig dat de bril soms besloeg tijdens een inspannend uurtje dressuur)
Sinds een jaartje heb ik mijn bril (inmiddels wat sterkere glazen) wel op tijdens het rijden, zodat ik de wandelaars iets eerder herken :D .

Ik krijg er echt hoofdpijn van ja. Ik ben door ME/CVS toch al extra gevoelig voor hoofdpijn, plus dat allebei mijn ogen cilindrisch zijn. Daar komt volgens de opticien de hoofdpijn vandaan, niet van de sterkte.
Ik ben ook altijd best lang onderweg (halfuur fietsen, opzadelen, naar de bak, rijden, terugstappen, afzadelen, in de wei zetten, spullen opruimen, gang vegen, water klaarzetten, halfuur terug fietsen etc)

Bij mij beslaat mn bril niet met rijden, ook niet als ik hard aan het werk ben. Al komt dat misschien nog wel in de winter ;)

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 09:36

Ja dat komt in de winter wel denk ik, had ik ook altijd maar nu minder last van. Ik draag nu ook gewoon lenzen sinds kort weer. Maar ik weet dat mijn vader voor het volleyballen eerder altijd zo'n bril had met hele ronde pootjes op het eind. Deze gaan echt om je oor heen, dus dan heb je geen last van de cap die er tegen aan beukt, en het zit nog steviger ook! Ik weet alleen niet hoe duur die dingen zijn, het is natuurlijk wel gewoon een extra bril..
Anders zou je inderdaad op zoek moeten gaan naar dat elastiek, maar dan heb je wel dat de cap nog tegen de bril aan komt (dat vond ik altijd zwaaar irritant).
Succes er mee, ik weet hoe irritant het is! Anders kun je trouwens ook nog gewoon op zoek naar een andere cap, die wat hogere van Casco (geloof ik) komen er niet tegenaan. Maarja die zijn natuurlijk niet écht mooi ;)

Hebbesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 17:57

@Mrln190: dat is dus zo'n sportbril. Het is wel een apparte bril maar ik was er toch wel altijd blij mee, nooit meer schuiven of afvallen als je er zelf eens afviel. Echt ideaal. Had hem met zwemmen ook altijd op.
En zo'n stiek, doet dat niet enorm pijn? Ik krijg er dan een idee bij dat ie je bril kei hard tegen je hoofd aan trekt :(:)

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:05

Ik heb gellukkig mazzel ik had toen ik net begon altijd een oude bril op met rijden die ik voordat ik die ik nu had op had naar school enzo als jullie het nog snappen. Want anders als ik zou vallen zou mijn bril kapot kunnen gaan en ja dat vond ik niet zo'n goed plan. Maar op een gegeven moment ben ik zonder gaan rijden en dat kan ook erg goed in mijn geval ik heb hem ook voor hoofdpijn en ik krijg vooral last van hoofdpijn met computeren en lezen en tv kijken. Maar paard rijden kan ik dus zonder heel soms als mijn ogen moe zijn kan ik de bordjes niet goed lezen maar dat is alleen als ik echt moe ben.
Maar ik had nooit last van mijn brillenpootjes met mijn cap. Ik denk dat het ligt aan de cap en zo'n elastiek lijkt mij persoonlijk niet van. Maar verder heb ik ook geen idee. Ja andere cap kopen :P ik zelf heb een iets hogere van Casco en daar heb ik er geen last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 18:07

@Hebbesje: Dat ligt er denk ik aan hoe strak je zo'n stiek doet. Hij hoeft eigenlijk niks te doen (los hangen) als m'n bril goed staat, alleen als hij gaat schuiven moet hij tegen gehouden worden.
@Winx: Het ligt er ook aan waar je een bril voor hebt, mijne is voor ver weg en dus niet voor lezen/computeren etc. Komt bij dat mijn ogen cilindrisch zijn, daar komt m'n hoofdpijn vandaan als ik geen bril draag