andermans paard mee ? verzekering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nestle

andermans paard mee ? verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:58

Ik weet niet zeker of het hier goed staat,
Maar ik heb een vraagje waar ik met me moeder niet uit kom.
Dus ik dacht ik vraag bokt maar even te hulp..

Het zit zo :

Ik ga 5t/m 11 juli op ponykamp.
Nu heeft de eigenaar van mijn bijrijd paard gezegd dat ik hem best mag meenemen als ik dat wil.
Maar wel onder de afspraak 'brokken is dokken'.
Dat wil mijn moeder niet dus zijn we aan het kijken of we op een een of andere manier hem kunnen verzekeren voor die periode.

Maar heeft iemand hier daar meer verstand van?
en toevalig ook de kosten daarvan ?

Ik weet dat we WA verzekerd zijn bij aon ofzo ...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:02

De eigenaar van het paard blijft ten alle tijden aansprakelijk..wat wil je verzekeren? Schade aan het paard of schade aan derden? Ik denk dat je dit onderling moet regelen met de eigenaar van het paard en anders het paard lekker thuis laten..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:06

Jeanine, dit is waar, maar niet wanneer roekeloos gedrag van de ruiter de reden van schade / letsel is.

Voorbeelden:
Wanneer je bijvoorbeeld in rengalop een bocht om sjeest en daar staat ineens iemand, ben je als ruiter verantwoordelijk.
Wanneer een paard schrikt van een hond en steigert tegen auto / persoon, ben je als eigenaar verantwoordelijk.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:07

mo_van_dijk schreef:
Jeanine, dit is waar, maar niet wanneer roekeloos gedrag van de ruiter de reden van schade / letsel is.

Voorbeelden:
Wanneer je bijvoorbeeld in rengalop een bocht om sjeest en daar staat ineens iemand, ben je als ruiter verantwoordelijk.
Wanneer een paard schrikt van een hond en steigert tegen auto / persoon, ben je als eigenaar verantwoordelijk.

Nee das waar! Maar ik ging er maar even vanuit dat er zuinig wordt omgesprongen met het paard ;)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:08

Ach, voor de volledigheid :D

Quidou

Re: andermans paard mee ? verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:11

Als die eigenaar zich zo opstelt zou ik het paard niet mee durven nemen denk ik.. :+

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:14

het is meer voor als hij kreupel raakt ofzo
en er dan een dierenarts bij moet komen we dat via de verzekering kunnen betalen

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:16

Dan zou ik de verzekeraar waar je ouders hun WA hebben afgesloten even bellen of zij dit vergoeden. En als je iemand letselschade toebrengt of schade aan auto etc. Wil de eigenaar hier wel voor opdraaien?

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:19

ja daar wil ze wel voor op draaien het gaat hier puur om dat als er iest met het paard zelf gebeurt en er dierenarts kosten bij komen

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:22

Je moet even vragen of je moeder haar WA verzekering wil bellen. Nee heb je, ja kan je krijgen :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:22

Dan zul je het paard (tijdelijk) moeten verzekeren. Een WA verzekering keert dit niet uit (volgens mij!). En weet wel wat je doet..als een paard kreupel is wil het niet zeggen dat het met 1 DA bezoekje weer goed is..maar het kan ook een slopende tijd worden van meerdere DA bezoeken, wil jij hiervoor opdraaien? Ik zou het persoonlijk niet doen..en anders het allemaal heel duidelijk zwart op wit zetten! Ik heb jaren voor anderen gereden, ook concoursen..bij mij zijn dit soort dingen (gelukkig) nooit ter sprake gekomen :n

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:31

De WA-verzekering (van de eigenaar van het paard) is er alleen voor schade die je met het paard aan (bezittingen van) anderen toebrengt, mits je inderdaad geen onverantwoorde risico's hebt genomen.

Dierenartskosten vallen niet onder zo'n verzekering, daar heb je aparte verzekeringen voor, maar daar zitten een hoop voorwaarden aan en tijdelijk verzekeren zal erg duur zijn, als het überhaupt al mogelijk is.

Mocht het paard op kamp kreupel raken dan hoeft dat niet te wijten te zijn aan iets wat tijdens het kamp is voorgevallen, het kan ook een lichamelijke oorzaak hebben te wijten aan een nog niet eerder ontdekt medisch probleem dat er voor het ponykamp al was of dat toevallig net tijdens het kamp naar voren komt. Als het paard een wondje oploopt en je moet daarvoor zelf betalen is dat wel te doen, is ook wel reëel om dat zelf te betalen, maar als het om een groter medisch probleem gaat kan dat wel eens problemen opleveren, dat moet je goed in overweging nemen.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 14:42

zo ie zo gaat er als hij mee gaat iets zwart op wit gezet worden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 15:48

Ik rij een paard voor iemand anders, ook op wedstrijden en buiten. Ik ben er achter gekomen dat het eigenlijk nagenoeg niet mogelijk is om je te verzekeren voor een paard dat niet van jouw is. Mijn WA verzekering keert niet uit, want het is niet mijn eigendom, en valt dus niet onder mijn verzekering. Ik kon me ook niet bijverzekeren voor het paard van een ander.

Blijft een beetje lastig. Maar de eigenaar is via z'n eigen WA-verzekering natuurlijk wel verzekerd voor schade die het paard (uit eigen beweging) aanricht.

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:00

maar als ik het dus goed begrijp .
als de eigenaar een WA verzekering heeft en het paard raakt gewond (geen roekeloosgedrag)ook als een ander er op rijd?
word dat uitgekeerd door haar WA? of is dat aleen als een paard dan sachd emaakt aan een auto ofdergelijke?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:04

Nee, DA kosten zijn voor jezelf, of je paard moet verzekerd zijn voor dierenartskosten bij bijvoorbeeld hippo.

Het roekeloos gedrag verhaal alsmede het paard schrikt verhaal slaat op letselschade / schade aan huizen, auto's etc. De schade die je toebrengt aan anderen wordt vergoed door de WA verzekering.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:05

Nee, een WA verzekering is voor wettelijke aansprakelijkheid (en heet volgens mij tegenwoordig ook anders). Dus als het paard schade aan anderen (of spullen van anderen) aanbrengt.

Maar ik moet me hier eigenlijk helemaal niet mee bemoeien. Op bokt is er 1 iemand die het allemaal precies weet, LDRD. Stuur haar een PM, en waarschijnlijk krijg je dan het juiste antwoord. (da's een stuk veiliger dan van mijn ervaring uitgaan, ik kan het wel helemaal mis hebben)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:07

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:10

Heb jij een zesde zintuig voor topic's waar je in genoemd wordt? :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:12

Wordt ik genoemd dan? Dat is me ontgaan :D _O- .

Oh ja, nou zie ik het, een paar minuten geleden maar. Ja, ben helderziende zonder het zelf te weten :P .

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:14

Als jij dan even voorspelt of de TS of het genoemde paard iets gaat overkomen dan weet ze meteen wat ze moet doen :)) .

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 16:16

mo_van_dijk schreef:
Nee, DA kosten zijn voor jezelf, of je paard moet verzekerd zijn voor dierenartskosten bij bijvoorbeeld hippo.

Het roekeloos gedrag verhaal alsmede het paard schrikt verhaal slaat op letselschade / schade aan huizen, auto's etc. De schade die je toebrengt aan anderen wordt vergoed door de WA verzekering.

hipppo?
wat bedoel je daar persies meer mischien is dat de uitkomst?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:17

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:19

Dat staat in de FAQ die LDRD je gegeven hebt. Maar dat is niet voor jou van toepassing, hoor. Je kan een paard volgens mij niet voor een week voor dierenartskosten verzekeren.

Lees de faq is door, print hem uit, laat het de eigenaar lezen en maak of de gok of je laat het paard thuis.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:19

nestle schreef:
mo_van_dijk schreef:

hipppo?
wat bedoel je daar persies meer mischien is dat de uitkomst?

En zo heb je er nog tig meer! Er zijn 100en paardenverzekeringen (http://www.fairmount-bv.nl/)! Maar lees heeeeel goed de voorwaarden door! En overleg dit ten alle tijden met de eigenaar! Ik vraag me uberhaupt af of je je paard voor een weekje even kan verzekeren, lijkt me niet namelijk