wel of geen dekens?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

wel of geen dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 12:57

Mijn verzorgpony staat nooit onder dekens, en ook bijna niet op stal. In de winter staat ze alleen de nacht binnen, verder altijd buiten. Ze heeft dan dus altijd een mega dikke vacht, wat super lang duurt voordat ze die kwijt is! (Ze is 19)

Nu word ze straks van mij, en verhuis ik haar in augustus naar een pensionstal. Hier zal ze iedere nacht binnenstaan.
Alleen ik wil die hele dikke vacht in de winter liever niet, omdat het met rijden niet zo praktisch is.

Maar kan ik nu met dekens beginnen, of is het slimmer om dat niet te doen? Het hoeven geen hele dikke dekens te zijn, gewoon dekens van hooguit 200 grams, die haar vacht ietsje tegenhouden.
Want stel dat ik dekens ga gebruiken, haal ik haar weerstand dan niet naar beneden?

Dus wat denken jullie? Wel of geen dekens?

Karenx

Re: wel of geen dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 14:35

Nou nu is het goed weer dus nu sowieso geen dekens helemaal niet als ze niks gewend is.
Anders zweet ze zich kapot.

DUs eerst lekker laten wennen en dan als het kouder wordt gewoon opbouwen.
dus eerst een zomerdeken ofzo en dan een wat dikkere deken;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 15:33

Nee, nu wil ik zoiezo geen dekens op doen, het ging me idd om de winter :+ De zomer hoeft ze geen dekens op, behalve een vliegendeken!
Maar als ik moet opbouwen, wat voor soort deken moet ik dan allemaal hebben, en hoe moet ik dat opbouwen?

marrie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:44

Als ze er neit aan gewend zijn, vooral NIET doen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:52

als je het wil doen, nog voor ze beginnen verharen, van zodra de temperatuur 's nachts onder 10 graden daalt en de dagen serieus beginnen te korten een deken opleggen 's nachts. (tenzij ze in een heel warme stal kan). Voor overdag, probeer ik te rekenen met onder 12-15°C, bewolkt, wind en kans op regen een ongevoerd regendeken, ietjes kouder een fleece deken eronder en daarna een winterdeken (200grams) totdat de dagen beginnen lengen en het terug boven de 12°C komt overdag. eventueel op een echt zonnige dag enkele uurtjes zonder deken.
sommigen bouwen niet op, die wachten tot gewoon tot het niet meer boven een bepaalde temperatuur overdag komt leggen hun winterdeken op en that's it. Of scheren en starten dan met dekens. Dan heb je er minder nodig.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 16:55

petitparis schreef:
als je het wil doen, nog voor ze beginnen verharen, van zodra de temperatuur 's nachts onder 10 graden daalt en de dagen serieus beginnen te korten een deken opleggen 's nachts. (tenzij ze in een heel warme stal kan). Voor overdag, probeer ik te rekenen met onder 12-15°C, bewolkt, wind en kans op regen een ongevoerd regendeken, ietjes kouder een fleece deken eronder en daarna een winterdeken (200grams) totdat de dagen beginnen lengen en het terug boven de 12°C komt overdag. eventueel op een echt zonnige dag enkele uurtjes zonder deken.
sommigen bouwen niet op, die wachten tot gewoon tot het niet meer boven een bepaalde temperatuur overdag komt leggen hun winterdeken op en that's it. Of scheren en starten dan met dekens. Dan heb je er minder nodig.

Kan er niets meer aan toevoegen! Verder ook naar je paard kijken en opletten wat er gebeurd.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 17:57

marrie1996 schreef:
Als ze er neit aan gewend zijn, vooral NIET doen!

Kan je dit motiveren :o?

@ petitparis: Bedankt voor de tip :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:06

graag gedaan :) 't is gewoon een beetje zoeken wat voor jou het handigst is, ik kom zelf 2x/dag op stal en 2 vriendinnen ook nog elk 1x, dus we kunnen eenvoudig dekens wisselen of afdoen.
Zelf ben ik begonnen met een fleece, een ongevoerd regendeken en een staldeken. Later heb ik een echt 200grams winterdeken bijgekocht omdat het me aangenamer leek met 1 deken dan 2 rond te lopen

en wat niet afdekken betreft, als je paard snel zweet, moeilijk droogt na het rijden en je rijdt vaak (meer dan 2x/week) dan loopt het meer risico ziek te worden dan wanneer het een dunnere vacht heeft en snel opdroogd

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 20:47

Ik kan ook makkelijk 2 keer per dag naar stal omdat mijn paardje heel vlakbij mijn huis staat! Dus dat is dan geen probleem :D

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:18

Als ze 19 is zou het ook best kunnen dat ze alsnog een dikke vacht aanmaakt. Als ze nooit een deken heeft gedragen is bovenstaand schema wel fijn om haar te laten wennen aan het dragen van een deken, maar het houdt misschien niet genoeg de wintervacht tegen. Dus wees niet bang om te scheren als het haar nog te dik staat, leg dan wel extra/dikker deken op.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 12:39

ik kan maar een keer per dag naar stal komen en doe het zo: als de nachten onder de 10gr komen doe ik een ongevoerde regendeken op (het liefst een met vliesvoering) hij blijft dan ook overdag op dus hij moet wel goed ademen.
als het overdag onder de 10gr komt, dan doe ik een 300grams regendeken op.
verder heb ik een wolle zweetdeken die ik ook naar behoefte ook nog onder de dekens kan doen maar dat gebeurt eigenlijk nooit, wel mag hij nergens groter zijn dan de regendekens want als je hem eronder hebt en het regent dan kan het water optrekken.
wat ponyzotje ook al zegt is het mogenlijk dat je pony ondanks die dekens toch een te dikke vacht krijgt, als je daar last van hebt zou ik de pony ook scheren maar dan is een 200grams deken een beetje te koud en moet je toch al gauw aan een 400grams deken denken.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 10:01

Ik twijfel nog steeds heel erg! Want stel, dat ik alleen een ongevoerde regendeken ga gebruiken, met daaronder bijv een fleecedeken, moet ze die dan dag en nacht op? (S'nachts dus op stal, overdag op de wei) Of beter alleen op de wei?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 10:05

Het is beter niet aan dekens te beginnen als ze het toch niet gewent zijn.Dekens kúnnen ook gevaarlijk zijn in de wei,er was er hier eentje met het achterbeen in een buiksingel terecht gekomen en zat vast.Vraag me niet hoe het kan,want alles zat op de juiste manier vast.Mijn veearts zegt ook altijd doe ze geen dekens op,hun vacht is hun eigen deken.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:47

Nell_ schreef:
Ik twijfel nog steeds heel erg! Want stel, dat ik alleen een ongevoerde regendeken ga gebruiken, met daaronder bijv een fleecedeken, moet ze die dan dag en nacht op? (S'nachts dus op stal, overdag op de wei) Of beter alleen op de wei?

Fleece dekens onder bv een regendeken ben ik geen fan van, ze schuiven naar achter en trekken dan bij de borst. Ga dan voor een fleecegevoerde deken of met een lichte vulling, of de bucas smartex rain. Super fijne dekens!!
In de winter is alleen een ongevoerde regendeken te weinig, omdat het paard zijn vacht onder de deken niet meer kan opzetten en zich dus niet meer kan warmhouden, dus als het echt koud word toch aan een gevoerde deken gaan denken mocht je dekens willen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:16

ja idd, doordat je er een deken oplegt kunnen de haren niet goed meer omhoog, dus dat moet je dus wel vervangen met een gevoerde deken als het koud is.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 21:32

ow. Ik was vandaag in de paardenwinkel, en die vrouw vertelde me dat ik het makkelijk kan doen met een canvas deken (Die ik vandaag gekocht heb) en een ongevoerde regendeken! Maar dat is dus niet zo?
Ik heb wel een dikke zweetdeken die je als onderdeken kan gebruiken! (Stond bij de beschrijving!) Is dit wat om onder mijn canvas deken te doen? Of beter ook nog een staldeken waar ik mijn ongevoerde regendeken over kan doen?

Larissa1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:33

Als jij graag een dunnere vacht wil in de winter, zal je toch het beste dekens op kunnen doen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 09:45

gohya schreef:
Het is beter niet aan dekens te beginnen als ze het toch niet gewent zijn.Dekens kúnnen ook gevaarlijk zijn in de wei,er was er hier eentje met het achterbeen in een buiksingel terecht gekomen en zat vast.Vraag me niet hoe het kan,want alles zat op de juiste manier vast.Mijn veearts zegt ook altijd doe ze geen dekens op,hun vacht is hun eigen deken.
Dat is in de eerste plaats een keuze. Als TS een deken wil opdoen, kan ze het best op bovenstaande manieren doen. Maar ze hoeft natuurlijk geen deken op te doen (ik doe het zelf ook niet). Dat is puur een keuze. Ik denk wel dat het nuttig kan zijn als je pony een dikke vacht kweekt en je er graag mee wilt werken in de winter. Het is erg handig en je kan het verlies aan vacht compenseren met dekens.

Nell: je mag absoluut niet alleen een ongevoerde regendeken opleggen. Wat je daaronder aandoet maakt minder uit, maar nooit alleen een ongevoerde regendeken. Zoals hierboven al aangegeven kan het paard zijn haren dan niet meer rechtop zetten om warm te blijven. Het is dus wel beschermd tegen regen (maar dat heeft een paard eigenlijk niet nodig), maar niet beschermd tegen koude.
Kortom: je kan best óf een waterdichte, gevoerde deken opleggen (dit geniet de voorkeur), óf een niet waterdichte deken met een ongevoerde regendeken erover. Het nadeel van dit laatste is dat twee dekens lastiger zijn dan één en kunnen gaan schuiven, het voordeel is dat zowel de onderdekens als het ongevoerde regendeken een pak goedkoper zijn, én je makkelijk van "gewicht" kan veranderen door een ander onderdeken te gebruiken. Het hangt ervanaf wat je al liggen hebt, dus ;-)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:35

Nell_ schreef:
ow. Ik was vandaag in de paardenwinkel, en die vrouw vertelde me dat ik het makkelijk kan doen met een canvas deken (Die ik vandaag gekocht heb) en een ongevoerde regendeken! Maar dat is dus niet zo?
Ik heb wel een dikke zweetdeken die je als onderdeken kan gebruiken! (Stond bij de beschrijving!) Is dit wat om onder mijn canvas deken te doen? Of beter ook nog een staldeken waar ik mijn ongevoerde regendeken over kan doen?

Met een dunne regendeken hou je die wintervacht dan niet tegen, zoals je wel wilde. Je kan natuurlijk ook scheren en dan een dikke winterdeken op doen. Ik vind alleen een regen deken te weinig, omdat het paard zich dan niet kan warmhouden ivm de haren niet meer omhoog kunnen zetten.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 10:46

nell, zoals jij beschrijft kan je het ook doen, maar dan heb je in de winter dus altijd 2 of zelfs 3 dekens op.
de ongevoerde regendeken kan je in het voorjaar en in het najaar best alleen gebruiken hoor, dan is het voor een paard nog niet echt koud maar is hij wel beschermt tegen wind en regen, wel had ik de voorkeur voor een met vliesvoering gehad, of heeft die van jou dat ook.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 11:32

Oke! Ik denk dat ik ga voor een gevoerde regendeken. Maar is dan bijv 100 of 200 grams genoeg voor de hele winter?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 12:02

200grams is volgens mij het minimum om de dikte van de wintervacht wat tegen te houden. Ik heb een 200grams en doe daar soms zelfs nog een teddyfleece onder (deze winter toen het bij ons een week tot -18°C was)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:15

Ja dan moet je minimaal 200 grams hebben, wil je iets tegenhouden. Wil je echt géén wintervacht is scheren de enige optie, want met dekens hou je wel wat tegen maar heus niet alles.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 21:06

nee, ik hoef niet alles tegen te houden! Nu zag ik op internet een waterdichte deken van 300 grams! Dus ideaal, maar hoeveel grams moet ik nog hebben die ik voor deze deken op kan leggen? Want dan begin ik gewoon met een ongevoerde deken!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 21:39

ik vind 300grams ook ideaal, heb ik ook.
ik heb geen deken tussen mijn ongevoerde en mijn 300grams.