aerdenhout1 schreef:Afstaffen!! En niet zuinig ook! Ik ken dit gedrag maar al te goed van div. paarden die hier zo op stal zijn binnengebracht.
Wat er in het verleden ook is gebeurd ( en dat is vaak te erg voor woorden anders reageerd een paard niet zo!) hij of zij mag jou als mens nooit aanvallen anders is het hek van de dam en kan je het paard als eigenaar binnen no time niet meer benaderen. Dus ...sorrie voor al de penny's...grof geweld terug!
MAAAR...zodra het dier terug trekt, direkt belonen, belonen en nog eens belonen! Sta jij zelf niet sterk genoeg in je schoenen en denk je niet voldoende ervaring te hebben om dit op te lossen, roep dan hulp in van een ervaren iemand!
Ik heb zelf een hoop 'geschifte' paarden gereden (handelsstal van een pruthandelaar toen ik jong was), maar over het algemeen werden ze toch weer redelijk handelbaar als ik met ze aan het werk ging.
Uit de post van de schrijver volgt dat ze de merrie wel kon benaderen (misschien is dat nu anders, dat weet ik niet), dus ik zou dan eerder proberen haar aan het halster uit de stal te halen en met haar in een paddock of ronde longeerring te werken om aan een vertrouwensband te werken.
Jouw reactie kan ik me voorstellen, maar zou niet mijn eerste optie zijn. Als de merrie slecht behandeld is bevestig je haar alleen maar in haar wantrouwen door er meteen op los te slaan.
Mijn eerste stap zou dus zijn om te proberen de oorzaak van haar gedrag te achterhalen (en daarom de vragen in mijn eerdere post) en op basis daarvan te besluiten wat de volgende stap is. (En dat zou kunnen zijn wat jij hierboven beschreef).
Overigens zou ik mij ook flink achter mijn oren gaan krabben als ik dit paard had gekocht en nu met dit gedrag geconfronteerd zou worden. Weet natuurlijk niet hoe de merrie zich verder gedraagt, maar als ze heel naar in de omgang blijkt zou ik mij kunnen voorstellen dat je haar niet zou behouden en haar dus terug zou brengen naar de vorige eigenaar.