Problemen om paard van het land te halen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stussygirl

Problemen om paard van het land te halen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 13:45

Heb sinds een paar weken een paardje van 5..
Alleen heb nooit geen problemen gehad om hem van het land te halen.. zelfs mijn kleine nichtjes van 9 en 12 konden hem zo het halster om doen en meenemen..

Nu staat ie op een stukje land waar iets meer gras opstaat dan normaal.
en ben dus laatst anderhalf uur bezig geweest om hem te pakken..

het is niet eens dat ik altijd ga rijden. hij krijgt vaak als ie van land komt & op stal staat 2 handjes biks.
en met de biks emmer staan helpt ook geen fluit.. iedereen komt & hij blijft gewoon mooi staan waar ie staat en blijft gewoon mooi door eten.
iemand gaf me de tip opjagen... naja dat helpt ook niet want hij blijft gewoon mooi door rennen & geeft dus niet op... ik heb het gevoel dat hij het meer als een spelletje ziet.. want ook continu om andere paarden heen dralen zodat ik er net niet bij kan..

Uit eindelijk kwam er toevallig iemand aan om 2 paarden terug te zetten in het land en dat vond hij wel interressant. toen hebben ze hem ingesloten.. en pas na 10 min kon hij rustig staan en liep toen wel naar 1 van hun toe..

Heb hem nu met halster op land staan.. en gelukkig kon ik hem de laatste dagen binnen 15 min vangen.

Wie heeft suggesties? Dank je wel alvast

Sassol

Re: Problemen om paard van het land te halen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:31

Mijn paard kreeg dit idee ook op 5-jarige leeftijd. Ik denk dat ze wel prima stond met al dat gras en alle vriendjes.
In mijn eentje was het echt niet te doen (veelste grote wei, kon haar nergens afsnijden).
Toen heeft mijn instructrice me geholpen: ik moest zorgen dat ze niet bij de andere paarden kon komen en zij heeft haar opgegeven moment ingesloten.
Elke keer als ze een stapje naar voren wou doen, was zij haar voor, als ze een stapje naar achteren wou doen ook. Uiteindelijk had ze door dat ze niet wegkwam omdat m'n instructrice haar toch elke keer een stapje voor was en kwam naar haar toe.

Erg vervelend grapje af en toe, maar gelukkig was het bij mij na die ene keer ook meteen afgelopen.

Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:33

Leer je paard om jou te vangen: ga gewoon in de wei zitten en wacht tot hij naar jou toekomt. Regel is: je mag je paard pas aanraken als hij jou eerst heeft aangeraakt. Ga in de wei alles doen, behalve je paard vangen, zo maak je hem nieuwsgierig. Zorg dat je wat lekkers in je zak hebt wat je hem kan geven, maar ga hem niet lokken met snoepjes. Komtie vanzelf naar je toe, dan heb jij 'toevallig' wat lekkers vast.

Insluiten is nooit een goed idee, daar wordt het niet beter van.

Als je echt problemen blijft houden, haal dan het water weg en ga 4-5 keer per dag met een emmer water om hem te laten drinken. Op die manier is hij van jou afhankelijk en moet hij wel komen.
Zorg ervoor dat je voorlopig in de wei blijft: mee naar stal nemen is even te veel, want blijkbaar vindt hij dat niet leuk. Als je kunt, en hij komt naar jou toe, doe het halster om, loop een rondje door de wei, beloon hem, doe het halster af en ga weer naar huis.

Met deze strategieën zie je meestal binnen een week verbetering.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:35

Gewoon het weiland een stuk kleiner maken. Mijn paard staat nu op een stukje net zo groot als een bak. Heeft hij daar het gras op, dan krijgt hij een nieuw stuk. Zou me gek zijn om daar uren te gaat staan omdat hij het gras lekkerder vindt dan een ritje.

cynthiia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 21:39

jaah, als er veel gras staat, gaat het soms net ff wat moeilijker. probeer gewoon duidelijk te zijn, en wanneer je hem hebt, goed te belonen.

Stussygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 15:46

Thnx voor de tips..
Gister les gehad en samen met mijn instructrice waren we binnen 2 min klaar Hij probeerde het wel maar geeft zich dan eigenlijk direct over.. hij draaid naar je toe en je kunt hem zo pakken.. zonder enig worstelen oid

heb dinsdag 3 uur in de wei gezeten... en ja hoor het helpt.. elk paard wat daar stond komt.. behalve hij... dus helaas die helpt ook niet en na 3 uur was ik er wel zat van.
& ben eigenlijk niet zo van om de belangrijke levensbehoeftes weg te halen.. en hij staat ook nog met 15 andere paarden in het land.. dus water weghalen is niet echt een optie..

Maar toch bedankt voor de tips :)

maniu1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:43

Wat je kan proberen is Join up, Wil je paard niet komen stuur hem dan echt weg en negeer hem, op dat moment ben jij de alfa merrie en zal hij proberen contact met je te zoeken, ga hier mee door, tot hij netjes blijft staan zodat je zijn halster om kan doen. Het kost even tijd, maar het werkt gegarandeert!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:47

maniu1976 schreef:
Wat je kan proberen is Join up, Wil je paard niet komen stuur hem dan echt weg en negeer hem, op dat moment ben jij de alfa merrie en zal hij proberen contact met je te zoeken, ga hier mee door, tot hij netjes blijft staan zodat je zijn halster om kan doen. Het kost even tijd, maar het werkt gegarandeert!

Nooit een join up doen als je niet weet wat het inhoud en wat je mentaal met je paard doet!

Gewoon blijven zorgen dat jouw adem langer is dan de zijne dus blijven volhouden en hoe enorm zat je hem ook bent als je hem hebt, prijs hem de hemel in

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:51

Alicia2u schreef:
Leer je paard om jou te vangen: ga gewoon in de wei zitten en wacht tot hij naar jou toekomt. Regel is: je mag je paard pas aanraken als hij jou eerst heeft aangeraakt. Ga in de wei alles doen, behalve je paard vangen, zo maak je hem nieuwsgierig. Zorg dat je wat lekkers in je zak hebt wat je hem kan geven, maar ga hem niet lokken met snoepjes. Komtie vanzelf naar je toe, dan heb jij 'toevallig' wat lekkers vast.

Insluiten is nooit een goed idee, daar wordt het niet beter van.

Als je echt problemen blijft houden, haal dan het water weg en ga 4-5 keer per dag met een emmer water om hem te laten drinken. Op die manier is hij van jou afhankelijk en moet hij wel komen.
Zorg ervoor dat je voorlopig in de wei blijft: mee naar stal nemen is even te veel, want blijkbaar vindt hij dat niet leuk. Als je kunt, en hij komt naar jou toe, doe het halster om, loop een rondje door de wei, beloon hem, doe het halster af en ga weer naar huis.

Met deze strategieën zie je meestal binnen een week verbetering.

Zo doe ik dat ook. Interrese wekken. Meestal neem ik een appel mee, ga tegen een boom zitten en begin die appel op te eten. Ja, dan ben je interresant! :) Vaak kan ik mijn merrie dan zo vangen. Succes!!

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:52

Ik ken dat :') Ik had/heb precies het zelfde probleem!! Maar nu weet ze van mij dat ik der toch altijd wel te pakken krijg dus komt ze nu wel naar me toe.
Ik neem gewoon altijd brood mee in een plastic zakje,, dan krijg ik der meestal wel te pakken omdat ze weet dat ik der toch krijg. En dan goed belonen :D

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:08

Yep, een plastic zakje met wat lekkers werkt bij ons ook. En ook... vooral zelf rustig blijven, niet boos worden, niet erachteraan jakkeren! Heeft geen zin, dan wordt het een spelletje. Ben ook 's met een fototoestel in het weiland gaan zitten. Ik kwam niet om ze te halen of zo, ben er gewoon bij gaan zitten... Nou toen had ik vrij snel twee paarden om me heen lopen, heel gezellig!

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:09

ooooh, dat ken ik heeel erg :')
We zijn een keer 3 uur achter een paard aangeweest, met longeertouwen, biks, hek openzetten, hele kudde uit het land halen, stapje voor stapje dichterbij komen en heel wat brood mee is het uiteindelijk gelukt :')
Nu gaat de eigenaresse voor het weideseizoen al 'oefenen' in de kleine weitjes, paard krijgt altijd eten als ze komt en nu is ze dit jaar pas 3x weggelopen :)

Alicia2u; dat is heel leuk, maar niet zo handig als je nog 15 andere paarden in de buurt hebt die het allemaal wel heel interssant vinden :')

Stussygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 08:23

Het probleem is opgelost... was dus gelukkig een fase van meneer..
Nu roep ik hem en hij komt er weer aangelopen!
En natuurlijk als ie bij mij is krijgt ie dan wat van me... appeltje ofzo.. en dan op stal krijgt ie een handje biks & een plakje brood..
Dus hoop dat ie nu voor altijd die link blijft leggen..
"Baasje roept mijn naam = iets lekkers + als ik meega = Nog meer eten"

Dank jullie wel voor de tips!!!