Kunnen merries, hengsten/ ruinen te jong vinden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kunnen merries, hengsten/ ruinen te jong vinden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:11

Ik vraag me het al een tijdje af. Hier in de weide staan 2 merries (24 en 13 jaar oud) en 3 ruinen (25, 18 en een 4 jarige), nu valt het me op dat de merries alleen hengstig gedrag vertonen bij de oudere ruinen. Hun kont alleen draaien en gaan plassen bij de 2 oudsten. Voor de 4 jarige is totaal geen interesse.
Nu staat de 4 jarige wel onderaan in de rangorde.
Maar ook wanneer de 4 jarige alleen staat met de merrie van 13 en ze is hengstig, roept ze naar de 25 jarige ruin een paar weitjes verderop. Daar mag ze echter niet bij in als ze hengstig is, want de oude heer, raakt uitgeput als ie haar bespringt en is de volgende dag zo stijf als een hark, is niet meer verantwoord. Haar hengstigheid gebruikt ze niet voor de 4 jarige die op het ogenblik alleen bij haar in de wei loopt. Ook niet wanneer ze hengstig is en de anderen niet ziet. De oude merrie hetzelfde verhaal, die is enorm bezitterig echter over haar favo ruin(die van 18).
Waarom niet, vinden ze zijn gedrag nog niet volwassen genoeg of zit het hem in de rangorde?

upendo

Re: Kunnen merries, hengsten/ ruinen te jong vinden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:20

Ik denk zelf dat het in de rangorde zit. Net als in de vrije natuur zijn hengsten die hoger in rang staan de baas en de andere hengsten (voor zover die erbij kunnen komen) die zullen merries dan vast minder interessant vinden. Schat ik.
Ik lees mee, ik vind het erg interessant. :j

Anoniem

Re: Kunnen merries, hengsten/ ruinen te jong vinden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:22

Bij dieren draait seks voornamelijk om voortplanting, en niet om genot zoals bij mensen.
Dus het is logisch dat een merrie liever paart met een sterkere, dominantere hengst dan met een lager in rang staande. Het gaat immers om de instandhouding van het ras. Veel minder om 'wie vind ik mooi en lief' zoals bij ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:29

@Sonja, dat snap ik , ik weet dat het om voortplanten draait en niet om genot, die illusie had ik ook niet hoor :D

Alleen is de ruin ik kwestie een stuk virieler dan de oude man. De oudere ruinen zijn ook niet echt dominant hoor, de merries zijn de dominanten in de wei. De oudste ruin is alleen dominant bij de waterbak, maar voor de rest hebben de merries het voor het zeggen.
De jonge ruin is sowieso wat onderdanig naar oudere paarden. Bij paarden van zijn eigen leeftijd is hij namelijk de baas. Hij is opgevoed tussen oudere merries en twee leeftijdsgenoten (van elk geslacht 1) en toen was meneer totaal niet onderdanig, we hebben hem toen ook laten ruinen. Alleen naar de ouderen was hij altijd respectvol.

Oja de ruin van 4 en de merrie van 13 zijn tinkers, de rest kwpn, dus instandhouding van een ras gaat hier niet op. Het gaat alleen om voortplanting.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:36

Mijn merrie wil ook alleen maar gedekt worden door de dominantste in de kudde, de rest heeft ze geen interesse in. Het ligt zeker aan de rangorde, want het grappige is --> de meest dominante in de kudde is een merrie. Staat ze tegenaan te draaien niet normaal :D volgens mij begrijpt ze het nog niet helemaal :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:45

Mindim schreef:
@Sonja, dat snap ik , ik weet dat het om voortplanten draait en niet om genot, die illusie had ik ook niet hoor :D

Alleen is de ruin ik kwestie een stuk virieler dan de oude man. De oudere ruinen zijn ook niet echt dominant hoor, de merries zijn de dominanten in de wei. De oudste ruin is alleen dominant bij de waterbak, maar voor de rest hebben de merries het voor het zeggen.
De jonge ruin is sowieso wat onderdanig naar oudere paarden. Bij paarden van zijn eigen leeftijd is hij namelijk de baas. Hij is opgevoed tussen oudere merries en twee leeftijdsgenoten (van elk geslacht 1) en toen was meneer totaal niet onderdanig, we hebben hem toen ook laten ruinen. Alleen naar de ouderen was hij altijd respectvol.

Oja de ruin van 4 en de merrie van 13 zijn tinkers, de rest kwpn, dus instandhouding van een ras gaat hier niet op. Het gaat alleen om voortplanting.

volgends mij bedoelt sonja met ras niet kwpn of tinker of shetlander ;) volgends mij bedoelt ze het ras in de zin van de dier soort dus het paard ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:06

Daarom had ik er ook achter geschreven dat het dus alleen om de voortplanting gaat ;)

Maar als het in principe om de rangorde draait, waarom vertoont ze dan ook geen hengstig gedrag naar hem, als hij als enige voorhanden is, vraag ik me dan af.

De ruinen vinden de hengstige merries eerder een verzoeking dan een zegen en er wordt niet al te veel op gereageerd. Ze vinden grazen interressanter. De merries hebben ieder een ruin uitgekozen. De dominante merrie reageert meer op de 18 jarige ruin en de andere merrie krijgt bij diezelfde ruin dus geen kans vanwege draakje en gaat naar de oude ruin, welke van de ruinen als hoogste in rangorde staat. Dus de rangen en standen lopen zeer door elkaar. Ik zit er soms ook met verbazing naar te kijken.