Jaarling in land vertikt haar halster om te laten doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dayna

Jaarling in land vertikt haar halster om te laten doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 16:43

Ik heb sinds een maand een schat van een jaarlingmerrie. Ze staat in de opfok op het land met 2 andere jaarlingen, 2 tweejarigen en een aantal volwassen paarden. Ze heeft het er prima naar haar zin, zo erg dat ze zich niet laat vangen. Ze steekt nog net haar middelvinger niet aan me op :=

De eerste keren dat ik naar haar ging en het land in liep, dan kwam ze naar me toe lopen en kon ik gewoon het halster om doen. Toen ik afgelopen donderdag kwam (de hoefsmid kwam om haar te bekappen) liet ze zich ineens niet meer vangen. Op het moment dat ik het halster om wilde doen, schoot ze weg en daarna bleef ze op een gepaste 1 m afstand.. Op een bepaald moment de moed opgegeven.

Nu was ik er vandaag weer -eigenlijk met meer als doel om haar vertrouwen terug te winnen dan met het doel haar te vangen- en kwam ze naar me toe. Ik kon haar knuffelen, poetsen, alles. Daarom wilde ik toch proberen of ze toch misschien niet het halster nu wel om wilde en helaas maar ze deed het weer! Telkens als ik haar zonder halster benaderde kon ik wel met haar kroelen en doen, maar zodra het halster erbij was is ze weg.

Heeft iemand misschien tips hoe ik dit op kan lossen? Ze moet binnenkort wel echt naar de hoefsmid, dus er zal een halster om moeten om haar uit het land te halen.

Caira

Re: Jaarling in land vertikt haar halster om te laten doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 16:45

en eerst een touwtje omdoen? en dan van dat touwtje een halster maken?

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-09 16:46

Dat heb ik donderdag ook geprobeerd, toen ging ze in haar achteruit en maakte ze aanzet te gaan steigeren

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:31

Gewoon hetzelfde vertrouwensspelletje doen, maar dan met halster erbij. Gewoon om je nek hangen, niks mee doen. Komt ze niet naar je toe? Gewoon lekker in het gras zitten boekje lezen o.i.d.

Als ze opgegeven moment weer bij je durft te komen, gewoon lekker poetsen etc. niks met het halster doen, gewoon om je nek laten hangen.

Dit opbouwen naar om je schouder hangen, in je hand houden, halster op de rug leggen. Kortom: alles behalve omdoen.
Is ze sowieso een beetje kopschuw? Dan zou ik hier ook gewoon rustig aan werken. Zo niet, leg eens een touwtje om haar nek, dan achter d'r oren, kriebelen op het hoofd met touw, maak er een halster van, meteen weer losmaken, en wie weet, misschien durft ze dan het halster om!

Babysteps!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 20:53

Oh ik had al bijna het zelfde topic geopend... Ik heb mijn jaarling hengst bij mijn ouders staan, dat was eerst een doetje eersteklas, was ook erg ziek geweest, heeft 1,5 maand lekker bij kunnen komen. Ik dacht hem zo weer het halster om te kunnen doen en te laten bekappen. Halster omdoen ging in eerste instantie gelukkig nog wel, bekappen was al een iets ander verhaal en daarna was ik zo snugger om eht halster weer af te doen. No way dat het nog lukt he, idd, zonder halster no problemo, maar halster in zicht = wegwezen!

Mijn moeder voert ze altijd en die rammelt nu met het halster als ze voert :+ en als ik erbij kom neem ik hem ook altijd mee. Het idee van het touwhalster heb ik ook al. Ik twijfel wel een beetje tussen met donder en bliksem dat halster omdoen-en laten of de langzame aanpak. (ik kan hem op stal zetten, dat scheelt). Maar voorlopig probeer ik hem zo weer een ander idee te geven, ik ben bang dat ik het verputs als ik het ineens zo weer probeer. Maar ook hij moet over een maand of wat weer naar de smid...

Maar anders probeer ik de aanpak met de appelmoes-mét die ik hier op Bokt gelezen heb :D en dan wil ie hem vast wel weer om al dan niet vrijwillig...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 17:09

Nou, hart onder de riem, ik heb hem net zijn halster weer om kunnen doen! Wij hebben dus idd het halster meegehad met voeren en poetsen en nu was het eigenlijk niet eens een probleem meer. Ik had veeeel erger verwacht gezien zijn laatste reacties, maar de rust was weer teruggekeerd in het koppie blijkbaar. Jij veel succes!

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 08:01

Oh echt fijn voor je zeg! Dat is wel het grote voordeel aan je jaarling aan huis hebben, dan kun je er ook veel en vaak mee oefenen. De mijne staat 65 km ver weg, dus ik ga er max 2 keer in de week heen. Morgen zal ze aan de nieuwe aanpak moeten geloven ;) Duim voor me... ;)

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:06

Er zijn maar weinig jonge paarden die in een kudde staan die zo een halster om kan doen..! Wij hebben altijd kuddes met jonge paarden en als er een het halster kwijt is sluit je hem met z'n maatje op in een hoekje van de wei. Lokken met brok, draad aan een paaltje zo'n 5 meter uit de hoek vastmaken en dan gewoon insluiten. Dan doe je het halster zo weer om.
Laatst bijgewerkt door Iorrr op 15-06-09 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 08:19

Dat hebben we al geprobeerd.. ze ging dwars door de lijn.

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 08:24

Heb je het wel met een maatje geprobeerd? En anders moet je het met stroomdraad proberen. Stroom er even af, draadje eraan vast maken met handvat en dan stroom er weer op en insluiten... Is bij ons altijd gelukt! Je moet overigens wel met tenminste 2 personen zijn, 3 is nog mooier!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 09:57

Iorrr schreef:
Er zijn maar weinig jonge paarden die in een kudde staan die zo een halster om kan doen..! Wij hebben altijd kuddes met jonge paarden en als er een het halster kwijt is sluit je hem met z'n maatje op in een hoekje van de wei. Lokken met brok, draad aan een paaltje zo'n 5 meter uit de hoek vastmaken en dan gewoon insluiten. Dan doe je het halster zo weer om.

Is idd lastig op de kudde, en als je een beetje een vliegwiel hebt wordt het helemaal lastig kan ik me voorstellen, want je moet wel even snel zijn om ze dan het halster weer om te frutsen en dicht te maken!

Als het bij mij niet was gelukt zat ik te denken aan de appelmoestruuk-met-sedalin om met zo weinig mogelijk stress toch een halster om te kunnen doen. Maar dat is ook vast niet handig te doen in een kudde.

maniu1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 20:41

wat heerlijk herkenbaar is dit, misschien is het een idee om een veieligheids halster aan te schaffen, deze kan zonder gevaar omblijven in het land

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 21:09

Herkenbaar!! Ik ben met dior ooit eens 1,5 uur bezig geweest hem om te krijgen. In het land en op stal was het geen doen. Toen heb ik haar naar de binnenbak gedreven en daar 1,5 bezig geweest. Ik liet haar naar me toe komen, ging naast haar staan en liep weer weg. Toen dat goed ging liet ik haar weer komen hand op haar neus gelegd enz enz tot ik het halster om kon doen. Het gaat nu nog steeds niet makkelijk hoor. Maar hij gaat nu binnen 5 minuten om. Van de week ga ik het weer eens een keertje oefenen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:47

Met een beetje doorzettingsvermogen en begrip voor je paard moet zoiets toch vrij snel weer lukken he, ik heb er zo al verschillende gedaan hoor.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 09:58

Dayna schreef:
Ze steekt nog net haar middelvinger niet aan me op :=

_O- :')

ik denk dat ze je haarscherp aanvoelt.
als jij zonder enige spanning gewoon in de wei komt, is er niks aan de hand.
maar je kwam die donderdag met een doel, namelijk eruit halen voor de hoefsmid, en dus voelde ze iets bij je, iets dat haar zei dat het mogelijk onveilig of in elk geval spannend was.
ik denk dat het een slim en/of gevoelig paardje is!

als je nu steeds de wei ingaat, zogenaamd om te tutten, maar eigenlijk met als uiteindelijke doel het halster om te doen, zal ze het nog steeds ervaren als 'spanning' en krijg je het waarschijnlijk niet voor elkaar.
dus misschien moet je het hele halster gebeuren even laten rusten, en op een gegeven moment wat met een touw rondlopen zonder daar iets mee te willen, later dat touw eens bij haar houden zonder daar iets mee te willen, later dat touw eens over haar hals doen zonder daar iets mee te willen, later het halster mee zonder daar iets mee te willen later.. enz.
totdat je op het punt komt dat je spelenderwijs, en zonder doel, het halster eens om kan doen.
het gaat er waarschijnlijk om wat jij uitstraalt, is moeilijk om dat bij jezelf te veranderen, paarden voelen dingen echt aan.
(die van mij nokt ook als ik met het hoofdstel aan kom lopen, omdat ik dan zelf ietsje nerveus ben, bij het idee dat we iets gaan doen, en of dat wel lukt, en of ik het draad wel los krijg, enz).
dat voelt ze dus gelijk, en zoef, weg is ze.

maar ja, zodra je weer het halster om móet doen vanwege hoefsmid of iets anders, zal ze dat waarschijnlijk toch wel weer aanvoelen, en weer nokken..

zijn de paarden niet bij elkaar te zetten, misschien binnen in een groepsstal, voordat de hoefsmid komt?
dan gaat het allemaal net even wat makkelijk :)

Dayna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 13:47

Marigold schreef:
Dayna schreef:
Ze steekt nog net haar middelvinger niet aan me op :=

_O- :')

ik denk dat ze je haarscherp aanvoelt.
als jij zonder enige spanning gewoon in de wei komt, is er niks aan de hand.
maar je kwam die donderdag met een doel, namelijk eruit halen voor de hoefsmid, en dus voelde ze iets bij je, iets dat haar zei dat het mogelijk onveilig of in elk geval spannend was.
ik denk dat het een slim en/of gevoelig paardje is!

Slim en gevoelig is ze zeker!! Inmiddels heb ik iemand op stal leren kennen die elke dag voor haar paarden komt en voorstelde om anders voor mij met haar te gaan oefenen met haar halster. Dan is er geen druk bij en leert ze ook dat als het halster om gaat niet altijd betekend dat ze uit het land moet. Inmiddels heeft dit zijn vruchten afgeworpen! De laatste twee keer dat ik geweest was, kon ik zonder problemen het halster gewoon om doen *\o/* Heel erg bedankt voor al de adviezen!

Momenteel beginnen we al weer aan de volgende streek: niet mee willen lopen uit het land := Dan gaat ze om de 2 passen stil staan en dan moet praten als Brugman om haar mee te krijgen. En opeens halverwege het land loopt ze gewoon met me mee. Het blijft een apart beest haha! Maar goed, dit is iig makkelijker op te lossen dan geen halster op krijgen..