Paard profiteert van mij?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmine_

Paard profiteert van mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 20:58

Hallo,
ik en mijn paardje rijden zowel dressuur als springen.
Helemaal in het begin ging het springen supergoed!
We sprongen gemakkelijk een parcourtje van 85 cm, ik was echt helemaal gek van haar!
En ze sprong aaaaaltijd met haar oortjes naar voor.
Maar na een tijdje ging het met springen echt superslecht, ze weigerde constant, terwijl ze supergraag springt! Waarschijnlijk meestal mijn fout.
Daardoor raakte ik m'n vertrouwen kwijt in haar, en elke keer als ik op de sprong afreed, hield ik haar tegen, omdat ik bang was dat ze weer weigerde. Zo geraakten we natuurlijk nooit voort..

Een weekje geleden was ik op het idee gekomen om de balkjes laag te zetten, zodat ze bijna niet kan weigeren, toen ging het super!
Ik had m'n vertrouwen weer helemaal terug, 2 keer gesprongen die week, ze had geen enkele keer geweigerd!

Vandaag, ik wou nog eens springen.
Ik vroeg aan de staleigenaar of hij de balkjes eventjes lager wou zetten voor mij, zo iets rond de 50-55, al iets hoger als de vorige keer, omdat ik m'n vertrouwen terug begon te krijgen.
De eerste keer geweigerd, maar ze stond nogal heet, en ik probeerde ze tegen te houden, en daardoor hinderde ik haar, mijn fout dus.
Ik reed er terug op af, ze liep erheen met haar oortjes naar voor, ze wist dat ze mocht springen, ik dacht ook dat ze ging springen, maar ze stopt vlak voor de sprong en ik maak dus een salto over haar hoofd en beland zo recht op de balken.
Daarna een kruisje gezet, en ze bleef maar weigeren, ik kreeg haar er niet meer over, alles geprobeerd, balken ernaast gezet, ze stopte gewoon en liep achteruit.
Na een tijdje was ik het echt beu, ik reed op de sprong af, in een "rustige" galop, en ik voelde dat ze weer hetzelfde ging doen, ik tikte met mijn zweep op haar achterwerkt en ze sprong er met een grote boog over.
Daarna heb ik dat nog een paar keer herhaald, en haar beloond als ze erover was.
Maar ze bleef toch nog lastig doen en tegenwerken.
Nu vraag ik me af of ze profiteert van mij, en ik wat consequenter moet zijn?
(Haar oogje is ook wel dik en een beetje ontstoken, maar ik denk niet echt dat dit hier iets mee te maken kan hebben. De zon scheen ook wel vrij fel op de witte balken, maar dan nog moet ze toch luisteren naar mij, niet?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:12

zo te horen is het denk ik toch dat jij twijfelt, en haar probeert in te houden
moeilijk te zeggen zo over internet

ik zou doorgaan met wat lagere balkjes springen, om het vertrouwen weer terug te krijgen

aerdenhout1

Re: Paard profiteert van mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:17

Hoe vaak per week sprong je? Zo te horen best wel vaak en veel. De top springruiters springen ook maar 1 of 2 keer per week en de rest is dressuur, dressuur en nog eens dressuur, met als afwisseling lekker buiten en een dag vrij. Je hebt dit paard eigenlijk net een paar maanden, dus een stap terug doen is mijn advies.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:25

Ik spring 1 keer per week, en ze heeft genoeg dagen vrij hoor!
Ik rij normaal 3 keer per week, niet zo veel dus, maar ik kan nu momenteel niet meer rijden.
Meestal 3 keer dressuur en op het einde 1 of 2 keer over een laat sprongetje springen, niet echt intensief springen dus.
En een buitenrit mag ik nog niet, want ik ben nog geen 14 (binnen 3 dagen wel)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 21:29

Okee..dan heb ik natuurlijk niets gezegd, want dat is inderdaad niet te veel. Misschien dan een goede springinstructeur zoeken?
Of heb je die ook al? ERgens gaat er natuurlijk iets mis, dus ofwel het paard mankeerd iets waardoor hij nu ergens last van heeft en hij "pijn" heeft met springen of jij geeft verkeerde signalen door aan het paard.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 21:32

Volgens mij ligt het aan mij, omdat ik nogal onzeker ben, en daardoor profiteert ze denk ik van mij.
Maar het probleem is dat ik alleen in het weekend een instructeur heb, mijn paardje staat op 50 m van mijn deur, maar degene waar ik les van krijg kan alleen 's morgens komen.
En een trailer krijg ik niet, ook niet als ik er zelf voor spaar.
Dus moet ik al iemand aan huis gaan zoeken, maar dan wordt het waarschijnlijk wel erg duur..
Ik ben er trouwens bijna zeker van dat als je er iemand opzet die wél zeker is van zichzelf, ze super springt..

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:16

jammer dat je onzeker bent. haar gedrag zie ik niet als "profiteren van", maar eerder als het correct volgen van wat jij doorgeeft. en daar moet je blij om zijn.
wanneer jij aan je onzekerheid gaat werken, en je meer bewust wordt van wat je allemaal aan je pony doorgeeft, zal het probleem zich oplossen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 18:25

Dit is inderdaad geen profiteren van. Jij moet haar er overheen sturen, als jij dus ergens (hoe klein dan ook) twijfels hebt, geeft jouw lichaam dat door aan je paard (andere spieraanspanning, handen houd je dan toch net iets anders etc.), jij geeft dus eigenlijk door aan je paard dat je niet zeker weet of het wel zo'n goed idee is om te springen. Ze luisterd dus eigenlijk juist hartstikke goed naar je!

Voorlopig lekker lage sprongetjes, niet als het even goed gaat daarna meteen de balkjes weer verhogen, want blijkbaar vind jij dat toch spannend (zou ze het op deze hoogte ook doen?).

Niks aan het handje dus, gewoon aan je eigen onzekerheid werken^^

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 19:01

ik ben het helemaal met hinta eens.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 13:01

Heb geduld, veel geduld.
Als er een fout ingeslopen is, (zoals het kwijtraken van je vertrouwen) is dat niet in een keer op te lossen. En door je te focussen op het probleem, maak je het a.h.w. ook steeds groter.

Ga eerst gewoon weer werken aan de dressuur. Zorg dat je rustig en vriendelijk blijft rijden. Veel wendingen, tempowisselingen etc. Zodat jij de controle over je dier weer terugkrijgt en het vertrouwen.
Vergeet het springen even als 'doelstelling', maar train het rijden tussen de sprongen in. Dat kan zowel in gewone dressuurhouding als in de verlichte zit. Dat onderdeel van de training wordt vaak onderschat, maar is erg belangrijk om te kunnen springen.
Als dat goed gaat, kun je weer langzaamaan gaan werken het het springen. Eerst laag, wat balkjes, etc.
Niet tevaak doen als het goed gaat en beloon je paardje uitbundig. Het is belangrijk dat het dier plezier in het rijden heeft. .
Combineer springen met dressuur: een soort van bixie oefening. (v.b. slangenvolte - sprongetje - volte)
Misschien kun je straks op de buitenrit ook eens een sprongetje wagen.
Doe het 'echte springwerk' als er een instructeur in de buurt is, zodat iemand je kan begeleiden bij het herstellen van je rijfouten.
En neem de tijd... het komt wel weer goed als je positief blijft rijden.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 15:21

jij bent onzeker --> je paard voelt dit --> en je paard wordt zelf onzeker: je paard zoekt bevestiging bij jou ivm haar opdracht. als jij al denkt dat ze het niet kan, waarom zou wel in zichzelf geloven? ik denk dat je een vrij onzeker paard hebt, met een ongelooflijke will-to-please tov jou. ben je onzeker,niet springen, want zo voedt je haar onzekerheid nog meer. Begin terug opnieuw, spring eventueel eventjes niet meer voor een tijdje, en doe andere dingen met haar. begin met balkjes op de grond, verhoog ze geleidelijk aan, en na een paar weken sta je terug op een mooi niveau.