muizen.... wie verantwoordelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thirza

muizen.... wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 14:51

wij hebben nu op stal een muizen plaag helaas en vandaag deed ik mijn kast open en zag dat mijn hoofdstel en poets kist zijn aangevroten ;(

Het is een klein plekje en het valt bijna niet op als mijn paard hem om heeft dus laat het zo, maar stel dat het mijn andere hoofdstel was geweest (a ruim €200,-) of mijn zadel, dan had ik het wel willen laten vervangen of een nieuwe willen hebben.
Ben wel benieuwd wie er dan verantwoordelijk zou zijn, ik omdat het in mijn kast is gebeurd of de stal houder omdat het zijn terrein is?

Brenniej

Re: muizen.... wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 14:54

Ik denk dat je daar eigenlijk niemand voor aansprakelijk kan stellen. Die muizen heb je daar niet expres zeg maar en de stalhouder kan daar ook weinig aan doen denk ik. Behalve gif en vallen neerzetten maar ondanks dat blijf je toch altijd muizen houden op stallen. Wel vervelend van je hoofdstel.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:11

De bezitter van de muizen ;) :+ .

Nee, helaas, hiervoor kan je niemand aansprakelijk stellen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:14

Tja vaak komen muizen omdat mensen slordig met voer omgaan. Vele mensen voeren bij en dan gaat het mis.

Wat je kan doen is je kast goed dichtmaken zodat ze er niet makkelijk meer inkunnen. Verder geen voer in de kast houden.

maar aan een hoofdstel gevreten heb ik nog niet echt meegemaakt?.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:20

Ik denk ook niet dat je iemand daarvoor aansprakelijk kan stellen.

Kun je niet even kijken waar de muizen door naar binnen komen? en dat dicht maken.
Verder zorgen dat jouw voer of beter nog al het voer goed opgeborgen zit.
Eventueel een paar klemmen uit zetten en je zou ook nog een schaaltje gif kunnen plaatsen in jouw kast.

Wij hebben tot nu toe nog nooit echt last gehad van ratten/ muizen maar als er zich ook maar een aankondigd dan staat er ook gelijk een klem om ze te vangen.
En we hebben het voer goed opgeborgen, vegen alle hoeken zodat er geen brok blijft liggen op de grond enz.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 16:24

Gif in je kast zetten is niet zo handig. Dan lok ze je juist de kast in.
Maar inderdaad alles in plastic bakken doen die goed af te sluiten zijn. Geen eten in je kast.
Probeer ook geen knoflook om ze te verjagen, want dat vreten ze ook :Y)
Ik zal tijdelijk je zadel en hoofdstel mee naar huis nemen. Dekjes en peesbeschermers ook in bakken of
van die dekkjestassen met rits doen.
ps; check ook even je dekens als ze over een staldeur hangen ofzo. Ze kunnen ertussen zitten en laten het niet om wat kapot te vreten.

Wie er verantwoordelijk is. Geen idee.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-09 17:01

Iedereen bedankt voor de adviezen!

Ik heb geen eten in mijn kast er is zelfs geen paarden snoepje te vinden, ook dekens heb ik er niet liggen.
Bij ons zijn alle kasten zelf gemaakt naast elkaar in een keet van hout het is eigenlijk ook niet goed af te sluiten ze komen er toch wel in als ik al zie dat ze een gat in mijn poetskist (een echte paarden poetskist van hard plastik) hebben geknaagd denk ik niet dat veel ze tegen kan houden.

Als er last van muizen is moet je hier (paard staat in IJsselstein) de gemeente bellen en dan komen hun ze bestrijden, vandaag was er dan ook een man die overal doosjes heeft neer gezet.

Maar omdat alle kasten dus naast elkaar staan en ik weet niet wat de rest erin heeft zitten lokt dat natuurlijk muizen. Het voer heeft iedereen in de stallen staan in afgesloten bakken.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 08:56

PP > TAO

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:03

Waarom wil je weten wie er verantwoordelijk is. Op stal heb je nou eenmaal wel eens ongewenste gasten zoals muizen.

En als je dan ook nog een stal heb zoals de stal waar jij op staat (mensen die diezelfde dag iemand laten komen die overal doosjes plaatst) snap ik je topic niet. Soms moet je niet meteen iemand verantwoordelijk willen stellen maar heb je gewoon een situatie waar niemand schuld aan heeft en laat je het daarbij.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:08

Zadels kun je overigens ook verzekeren, mocht het nog eens gebeuren en je zadel is dat keer aan de beurt...

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 09:43

Thirza schreef:
Maar omdat alle kasten dus naast elkaar staan en ik weet niet wat de rest erin heeft zitten lokt dat natuurlijk muizen. Het voer heeft iedereen in de stallen staan in afgesloten bakken.

Wel een heel hongerig muisje als ie aan leer begint, terwijl er in een andere kast wel iets lekkers te eten is? Wij hadden ook last van muizen, maar als je alles goed opbergt, is je kastje niet meer interessant! Aan het leer hebben ze bij ons overigens nooit gevreten, liever gaatjes in dekens en de voerkisten plunderen :Y) Ik heb toen overigens mijn kastje helemaal muisdicht gemaakt, nadat ik had gelezen dat een volwassen muis maar een halve cm nodig heeft om ergens tussendoor te kruipen!
Dus mijn advies: Kast muisdicht maken en de poezen 's nachts opsluiten in de zadelkamer!

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-09 18:43

tjee less ik vind jou manier van schrijven niet vriendelijk overkomen eigenlijk, het is maar een vraag die ik stel in een versie van "stel dat" ik zeg niet dat ik nu iemand veranwoordelijk wil hebben ervoor maar "stel dat" dus.
Wie zegt dat er dezelfde dag nog mensen komen die doosjes plaatsen? Toevallig is er iemand gekomen op de dag dat ik het topic heb geplaatst maar de muizen zijn er al langer.

Grobegni, klopt dat ze meer in dekens enz. zitten maar er is in mijn kast verder niks te halen en van af een plankje kunnen ze precies bij de neusriem.
Helaas is mijn kast echt niet muis dicht te krijgen, de deuren zijn schots en scheef en dan nog niet over de achterkant gesproken.

Ik hoop gewoon dat die doosjes nu helpen, en als antwoord op mijn vraag is dus dat je niemand verantwoordelijk kan stellen voor eventuele schade.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 19:46

Zou eigenlijk niet weten wie dan verantwoordelijk is, misschien kan het op de verzekering verhaald worden??

Enne tip: gezellig wat katten op stal!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:23

Thirza schreef:
tjee less ik vind jou manier van schrijven niet vriendelijk overkomen eigenlijk, het is maar een vraag die ik stel in een versie van "stel dat" ik zeg niet dat ik nu iemand veranwoordelijk wil hebben ervoor maar "stel dat" dus.
Wie zegt dat er dezelfde dag nog mensen komen die doosjes plaatsen? Toevallig is er iemand gekomen op de dag dat ik het topic heb geplaatst maar de muizen zijn er al langer.

Je schreef dat gisteren je hoofdstel was aangevreten en gisteren iemand is geweest om doosjes te plaatsen. Natuurlijk heb je al langer last van muizen want muizen zijn er altijd in de buurt van stallen. Dat is ook een beetje mijn ondertoon in het schrijven. Het komt op mij een beetje over als "ik heb paardenpoep aan mijn laarzen, van wie zijn paard is dat ^) . Helemaal niet rot bedoeld hoor, ik zal misschien een beetje scherp overkomen omdat ik moeilijk begrijp dat voor zulk soort zaken meteen iemand moet worden aangewezen w.b. verantwoordelijkheid i.c.m. schade.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 01:04

Hm...nou Less....het zijn van die dingen wat ik *en wellicht sommige andere* me ook af zou vragen, niet omdat ik iemand aansprakelijk wil stellen maar meer nieuwsgierigheid zoals denk ook bij de TS zo is, juist omdat het idd een vraag is in de trant van welke muis heeft een aansprakelijkheidsverzekering :D

TS ik denk dat dit onder het vakje eigen risico valt, je weet dat er op alle stallen wel muizen zijn *want ook paarden morsen voer* en dus neem je zelf het risico je spullen daar neer te leggen, al liggen deze in een kast, je weet dat muizen knagers zijn en er doorheen komen.